Search

בחירת מבנה קישורים (Permalinks) נכון לטובת SEO

קישור קבוע, או בלועזית Permalink הוא הכתובת המלאה שאתם רואים ומשתמשים בה עבור כל עמוד, פוסט או כל סוג תוכן אחר באתר הוורדפרס שלכם. שמו ״קישור קבוע״ כמשחק עם המילה Permanent (קבוע) אך נקרא לפעמים גם קישור ישיר.

אותו קישור קבוע מכיל את שם הדומיין ואת ה Slug המופיע לאחר שם הדומיין בכתובת ה URL. אותו Slug יכול להכיל את שם הקטגוריה, את התאריך או כמעט כל שם אחר שתבחרו, אך יש לדעת כי קישור קבוע אידיאלי צריך להיות פשוט להבנה עבור הגולשים ועבור מנועי החיפוש, כזה שנוח לשיתוף ועליו לנוע בין 55-60 אותיות. אך מהו מבנה קישורים אידיאלי באתרי וורדפרס?

בפוסט זה אסביר על החשיבות של מבנה קישורים נכון בוורדפרס (Permalink Structure) ועל ההשפעה של אותו מבנה הקישורים שבחרתם על קידום האתר בגוגל ו SEO באופן כללי. קריאה מהנה!

אם לא בא לכם חפירות גשו ישר לחלק המדבר על מבנה הקישורים האידיאלי בוורדפרס.

על קישורים קבועים להיות SEO Friendly

שימוש במבנה קישורים נכון הינו חלק חשוב ובלתי נפרד בביצוע SEO טכני וזאת מכיוון ומנועי חיפוש, כמו גם הגולשים, משתמשים בכתובות URL אלו על מנת לאנדקס ולבקר באתר שלכם. מבנה הקישורים הקבועים אותו אתם בוחרים משפיע על הדרך אלו מעריכים (evaluates) ורואים את האתר שלכם.

כתובת URL עם ״ג׳יבריש״ או מילים מיותרות אינה מעוררת במיוחד את הרצון לבקר בכתובת זו. לעומת זאת, קישור קבוע קצר וקולע ידידותי יותר למנועי חיפוש ומעודד שיתוף.

הנה מספר אפשרויות לקישורים קבועים (Permalinks):

https://www.domain.co.il/category/post-name
https://www.domain.co.il/04/02/2019/post-name
https://www.domain.co.il/post-name

בעבר (גירסאות 4.2 ומטה), וורדפרס הציגה כברירת מחדל קישורים קבועים בצורה שאינה ידידותית למנועי חיפוש כבדוגמה הבאה:

https://www.domain.co.il/?p=47

המספר שאתם רואים הינו המזהה (ID) של אותו עמוד או פוסט ספציפי כאשר לכל אחד מאלו מזהה ייחודי כמובן. זהו פוסט מספר 47 במסד הנתונים של וורדפרס לצורך העניין במקרה של הדוגמה זו.

אך למרות שגוגל מזהה ורואה את תוכן עמוד ספציפי זה כראוי, כתובת URL בסגנון זה אינה תורמת במיוחד לקידום האתר. ניתן לראות כי כתובת זו אינה מתארת את תוכן העמוד המדובר ואינה כתובת שמשתמשים ממהרים לשתף. מעבר לכך, תסכימו כי אינה נראית מקצועית כלל…

אם כתובת ה URL שלכם מכילה מילים רלוונטיות לתוכן המדובר, היא מספקת לגוגל ולמשתמשים מידע נוסף על תוכן העמוד מאשר כתובת המכילה את המזהה כמספר כפי שהצגנו בדוגמה האחרונה.

מהם השיקולים לבחירת מבנה קישורים?

עליכם לדאוג כי בחירת סוג הקישורים הקבועים יתאים למטרות האתר שלכם. אם אתם מנהלים אתר חדשות, אולי נכון יהיה להוסיף את תאריך הפרסום של המאמר בכתובת ה URL (ונדיר המצב שכן).

לעומת זאת, אם על התוכן שאתם כותבים לעמוד איתן, ותוכן זה רלוונטי גם לאחר שנתיים לצורך העניין, ההמלצה היא לא להוסיף את תאריך הפרסום בכתובת ה URL מכיוון וזה עלול לגרום לתוכן להראות מיושן.

באופן כללי, ההמלצה היא להשתמש בקישורים קבועים נקיים ופשוטים כאשר עבור רוב האתרים הגיוני להשתמש בשם הפוסט / העמוד ישר לאחר שם הדומיין. במקרה של וורדפרס הבחירה צריכה להיות זו:

אך במצבים מסויימים, הוספת הקטגוריה לפני שם הפוסט יכולה להיות הגיונית למבנה ההיררכי של האתר. למשל בחנויות דיגיטליות ואתרי ווקומרס עם המון מוצרים, או במידה והמבנה ההיררכי של האתר שלכם מורכב יותר מהאתרים הסטנדרטיים.

במקרה זה, יהיה הגיוני להוסיף את שם הקטגוריה לפני שם המוצר הקיים באותה קטגוריה לצורך העניין. עם זאת שימו לב כי אפשרות זו יכולה לגרום לכתובות ארוכות מדי.

בואו נרחיב קצת מעבר לכך על בחירת מבנה קישורים קבועים (Permalink Structure) באתרי וורדפרס.

מהו מבנה הקישורים האידיאלי באתרי וורדפרס?

באופן כללי ההמלצה היא להשתמש במבנה קישורים פשוט וברור כפי שציינו. ברוב המקרים מבנה הקישורים האידיאלי הוא שם הפוסט בסוף כתובת ה URL (לאחר הדומיין עצמו), כאשר ניתן להוסיף את שם הקטגוריה לפני שם הפוסט.

מבחינת קידום האתר ו On Page SEO, על מילת או ביטוי המפתח להופיע בכתובת ה URL כחלק משם הפוסט, בין אם במילה הראשונה או אחר כך.

אז מה לגבי שימוש בתאריכים?

השימוש בתאריכים בקישור הקבוע מעולם לא הציג יתרונות מיוחדים. אם תוסיפו את התאריך למבנה הקישורים, אתם נותנים סוג של 'תוקף' עבור הפוסטים שלכם.

אותו תוקף עלול למנוע מאנשים מללחוץ על קישור זה מכיוון ורובם ככולם מחפשים תמיד את הפוסטים העדכניים ביותר וזאת כהנחה שהוא מכיל את התוכן הנכון והעדכני ביותר עבורם. לכן מבנה קישורים זה אינו מומלץ.

בעבר היה צורך בספרות בכתובת ה URL על מנת להכלל באינדקס של Google News, אך אין זה המצב כיום.

הנה סרטון בו Matt Cutts מסביר מדוע הוא שינה את מבנה הקישורים בבלוג שלו (היושב על וורדפרס) ממבנה המכיל את התאריך למבנה פשוט יותר המציג רק את שם הפוסט:

ומה לגבי שימוש בקטגוריה במבנה הקישורים הקבועים?

ניתן לומר שבמרבית המקרים אין צורך להוסיף קטגוריה במבנה הקישורים. לעומת זאת אם שם הדומיין שלכם נחמד וקצר, ייתכן ונכון להוסיף את שם הקטגוריה בקישור הקבוע, וזאת כמובן במידה ויש הגיון וצורך היררכי לכך.

חשוב לציין, כי אם אתם מוסיפים את הקטגוריה לכתובת ה URL, עליכם להזהר מתוכן כפול (או תוכן משוכפל) במקרה בו אתם משייכים פוסטים ליותר מקטגוריה אחת.

אם אתם משתמשים בתוסף SEO כמו יוסט (Yoast) למשל, ובמקרה זה הוא כבר ידאג שהכתובת הקנונית תהיה מכוונת לפוסט בקטגוריה הראשית (primary category), ולכן אין לכם צורך לדאוג מתוכן כפול במידה וזה המצב.

מעבר לכך, שימוש בקטגוריות בכתובת ה URL דורש הבנה מקדימה של מבנה הקטגוריות באתר שלכם. זאת מכיוון ואם תשנו את שם וכתובת הקטגוריה לאחר מכן (מה שקורה רבות בחייו של אתר), הקישור לפוסט המדובר ולעמוד הקטגוריה עצמה יישבר.

הנה סרטון המדבר בקצרה על הערך של הקטגוריות בכתובת ה URL.

אם אסכם את הסרטון במשפט, אין הבדל מיוחד בין אם מופיעה מילת המפתח בקטגוריה ובין אם היא מופיעה בשם הפוסט.

אך למרות האמור לעיל, כנראה ונכון יהיה להשתמש בקטגוריות במבנה הקישורים הקבועים בחנויות וירטואליות ואתרי ווקומרס בעלי מוצרים רבים. לא נגע בנושא זה כרגע מכיוון והוא דורש פוסט בפני עצמו שיגיע בקרוב אז המשיכו לעקוב והרשמו לרשימת התפוצה…

הצטרפו לרשימת התפוצה!

האם על מילת המפתח להופיע בתחילת כתובת ה URL?

לא בהכרח. אם מילת המפתח נמצאית באחת מהמילים הראשונות בקישור הקבוע זה יהיה נחמד, אך אין זה הכרחי כי זו תופיע כמילה הראשונה בכתובת והערך של המיקום בכתובת הוא מאד מינורי. גם במקרה זה Matt Cutts מסביר זאת טוב ממני. תנו מבט בסרטון.

נוסיף ונאמר כי עליכם לשים לב כי אינכם דוחפים מילים לכתובת ה URL רק לשם הדירוג, זה יתפרש בהמון מקרים כסוג של תוכן ספאם עבור המשתמשים ולא יתרום לכם יותר מדי.

3 טיפים נוספים על כתובת ה URL בוורדפרס

הנה מספר טיפים נוספים הנוגעים לקישורים הקבועים ולמבנה כתובת ה URL באתרי וורדפרס:

1. קצר יותר זה נכון יותר במרבית המקרים

כפי שציינו, ההמלצה היא כתובת URL קצרה ככל הניתן. ראשית מכיוון וכתובת קצרה ברורה יותר עבור הגולשים ועבור מנועי החיפוש. שנית, כתובות URL ארוכות נוטות לציין כי העמוד הוא בעל סמכות נמוכה יותר ודורש מספר קליקים גדול יותר בכדי להגיע אל זה מעמוד הבית.

שימו לב לכתובת ה URL הבאה למוצר כלשהו ב Best Buy המתאר את הסיטואציה:

דוגמה לכתובת URL שאינה בנויה נכון

יש להשתמש בכתובת קצרה ככל הניתן על מנת שגוגל יבינו את הנושא האמיתי של העמוד המדובר. סקר של backlinko.com מאשר את הנושא ומראה ירידה במיקום הממוצע ככל שאורך הכתובת גדלה:

Google Position relative the URL length

2. הסירו את הקידומת www מכתובת האתר

סעיף זה אינו מיועד לאלו שאינם בטוחים מה הם עושים.

גוגל חותכת את כתובת ה URL בתוצאות החיפוש לאחר 512px המתורגמים ל 55-60 אותיות. דרך אחת לקצר את הכתובת (ב 3 אותיות) היא להסיר את הקידומת www מכתובת ה URL.

ניתן לעשות זאת דרך ממשק הניהול של וורדפרס. גשו להגדרות > כללי והסירו זאת מהכתובת.

לאחר שביצעתם זאת, עליכם לעדכן את גוגל בשינוי. גשו ל Google Search Console (כלי מנהל האתרים של גוגל) ובחרו את הדומיין המועדף (Preferred Domain).

התמונות מטה מתארות כיצד לעשות זאת בגירסה הקודמת של Search Console. למידע על הגירסה החדשה תנו מבט בפוסט שכתבתי על קונסולת החיפוש של גוגל.

ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על הנכס המדובר ולאחר מכן על הגדרות אתר ובחירת דומיין מועדף כבתמונות הבאות:

Site Settings - Google Search Console בחירת דומיין מועדף - Google Search Console

שימו לב כי יש לבצע לאחר מכן הפנייה ברמת השרת מהכתובת עם www לזו ללא www מכיוון וגוגל עלולה להתייחס לאלו כשתי כתובות נפרדות. הנה דרך לבצע זאת בשרתי Apache דרך קובץ htaccess:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [R=301,L]

הפנייה זו צריכה להתבצע ללא שום קשר. בחרו דומיין מועדף ובצעו הפניית 301 קבועה מכתובת עם www לכתובת ללא www ולהפך אם החלטת אחרת.

3. מספר המילים ב Slug ומילות עצירה

בוורדפרס, ה Slug הוא שם הפוסט המופיע לאחר שם הדומיין. אין הגדרה מוחלטת ויחידה לגבי מספר המילים המופיעות ב Slug, אך באופן כללי ההמלצה היא לא לקבוע מעבר ל 4-5 מילים.

מעבר לכך, שימו לב כי נכון יהיה להסיר מילות עצירה (Stop Words). מילים אלו בהקשר של קידום אתרים הן מילים שכיחות שהאלגוריתם של מנועי החיפוש תוכנת להתעלם מהן מכיוון ואינן מוסיפות ערך מוסף על נושא הקישור / הפוסט. מילות עצירה למשל שעליכם להסיר הינן: או, אם, על, עם, ו, הוא וכדומה…

זה המקום לציין כי אין להשתמש בקו תחתון בכתובת ה URL אלא בקו אמצעי בכדי להפריד בין מילה ומילה, אחרת ההפרדה בין המילים לא תהיה ברורה למנועי החיפוש.

אמ;לק

אם ננסה לסכם את הנאמר על קישורים קבועים בוורדפרס, שימו לב לנקודות החשובות הבאות:

  • במרבית המקרים יש להשתמש במבנה מסוג /%postname%/, בוורדפרס הבחירה היא ״מזהה הפוסט״. במבנה קישורים זה שם הפוסט הוא הדבר היחידי המופיע לאחר שם הדומיין.
  • כתובת URL קצרה יותר היא כתובת נכונה יותר עבור גוגל ועבור נוחות השיתופים.
  • המנעו משימוש בקטגוריות (אלא במקרה של חנויות וירטואליות, אתרי ווקומרס ואתרים בעלי היררכיה מורכבת יותר מהסטנדרט.
  • שקלו להסיר את הקידומת www מכתובת האתר אך אל תשכחו לעדכן את גוגל ולבצע הפניה.
  • שימו לב כי כתובת העמוד המדובר אינה עולה על 60 תווים.
  • קבעו את ה Slug בצורה ידנית והסירו מילות עצירה.
  • השתדלו כי אורך ה URL ינוע בין 55 ל 60 תווים בלבד.

מקווה שמדריך זה שפך קצת אור על מבנה הקישורים בוורדפרס ועל איזה מבנה נכון עבור האתר שלכם. לבחירת מבנה קישורים נכונה השפעה על מבנה כתובת ה URL באתר שלכם לטווח ארוך ויש לחשוב על ההשלכות לפני הבחירה.

אשמח לשמוע אם ישנן השגות או תובנות אחרות בנושא בתגובות מטה… 🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

20 תגובות...
  • אפרת 21 מאי 2019, 19:32

    אהלן, תודה על המאמר המקיף!

    אם אני רוצה להגדיר שזה יהיה מבנה הלינקים שלי – דומיין ואז תיקיית בלוג ואז שם הפוסט – איך אני למעשה מגדירה את זה בוורדפרס? במבנה הקישורים – באיזה תגיות לבחור למעשה? (והאם בחלקים באתר שהם לא בלוג הלינק יוצג כדומיין + שם העמוד?)

    תודה

    • רועי יוסף 21 מאי 2019, 19:51

      היי אפרת, באופן כללי את יכולה לשנות למבנה קישורים מותאם ולכתוב בו:

      /blog/%postname%/

      אך ייתכן ויהיו לכך השלכות למינהן בהתאם לאתר שלך במידה וקיימים CPT's אחרים. אציין כי איני רואה סיבה מיוחדת לבצע זאת ואני ממליץ שתשארי עם במבנה הקישורים הסטנדרטי שהוא:

      domain.co.il/post-name

      • אפרת 22 מאי 2019, 10:47

        תודה רועי (-:

  • נסים אסקוזידו 21 ספטמבר 2019, 18:06

    הי רועי,
    האם ה SLUG יכול להיות בעברית? או רק באנגלית? האם יש יתרון לאחת האפשרויות האלו במנוע החיפוש של גוגל?
    תודה.

    • רועי יוסף 21 ספטמבר 2019, 20:04

      ה Slug יכול להיות בעברית או באנגלית. איני רואה שום יתרון לרשום אותו בעברית, נהפוכו – אם תרשום זה בעברית תקבל כתובות URL מוזרות כשתרצה לשתף את הפוסטים, בכלי הניתוח השונים וכדומה. Stick to English 🙂

  • צבי חזנוב 6 אפריל 2020, 8:46

    היי רועי, לאחרונה הבנתי שמבנה הקישורים באתר שלי אינו נכון. המבנה היה שטוח וכלל את שם האתר ואחריו שם הכתבה / הפוסט.

    לדוגמה הנה הכתובת של הדף שלי על מלונות בפריז:
    https://www.francophilesanonymes.com/recommended-hotels-in-paris/

    ממה שהבנתי עדיף שהוא יהיה תחת המדריך שלי על פריז ויראה כך:
    https://www.francophilesanonymes.com/paris/recommended-hotels-in-paris/

    עכשיו, אני יודע להחליף את הקישור הישיר (permalink) וזה גם עושה לי הפנייה 301, אבל הייתי רוצה להחליף את הקישורים הפנימיים בתוך כל הכתבות שלי כך שיפנו לקישור החדש.

    מכיוון שהחלפה ידנית לא באה בחשבון (יש המון המון כתבות באתר שלי), רציתי לדעת אם יש דרך אוטומטית לעשות זאת? ניסיתי את התוסף BETTER SEARCH AND REPLACE וזה לא ממש עבד (הוא מצא את הכתובות הישנות בכל מיני טבלאות והחליף אותן בחדשות, אבל בפועל כשנכנסתי לפוסט עדיין ראיתי את הכתבות הישנה).

    אם יש לך רעיונות או טיפים איך עושים זאת אני ממש אשמח לשמוע.

    • רועי יוסף 6 אפריל 2020, 8:58

      היי צבי,

      לגבי ״אני יודע להחליף את הקישור הישיר״ – איך ביצעת את החלפת הקישור בפועל?

      מספר דברים מעבר לכך:

      1. לאותו שינוי במבנה הקישורים שציינת ערך נמוך משנדמה לך.
      2. אם בכל זאת אתה מעוניין לבצע זאת (וזה בסדר גמור) – השימוש בתוסף שציינת בכדי לעשות זאת הוא דרך מצויינת. אם השינוי של הכתובת באמת בוצע לא ייתכן שהוא עדיין מופיע בכתובת הישנה.

      כשאתה נכנס לעריכת הפוסט עצמו, איזו כתובת מופיעה לך תחת הקישור הישיר?

  • מיקי דדיה 26 אפריל 2020, 8:14

    הי רועי,
    יש לנו באתר תפריטי משנה תחת תפריט אב. תפריט אב – השירותים שלי, תפריט בן – תרגום משפטי, תרגום פיננסי ותרגום אחר. בתחילה במבנה ההיררכי השמות היו בעברית ושיניתי לשמות באנגלית. כרגע מראה לי ב"frog" שיש לי שתי כתובות url לאותו דף. אחת עם הגיבריש העברי והשניה החדשה. איך מוחקים את הכתובת הישנה?

    מיקי

    • רועי יוסף 27 אפריל 2020, 5:12

      היי מיקי,

      האם זה עמודים רגילים, עמודי קטגוריה, או משהו אחר? מעבר לזה, אם אתה ניגש לשתי הכתובות באתר (ולא ב Screaming Frog) האם אתה רואה את שני העמודים פעילים?

      • מיקי דדיה 27 אפריל 2020, 7:06

        עמודים רגילים על כל כתובת חדשה יש כתובת ישנה.
        בלחיצה על הכתובת הישנה הוא מפנה לכתובת החדשה. נראה שעושה redirect לכתובת החדשה.
        כאילו הurl הישן מופיע באיזו רשומה שנסרקת ואולי צריך למחוק אותה.

  • מיקי דדיה 28 אפריל 2020, 17:05

    רועי אשמח לעזרה.
    לא ברור לי עד הסוף מדוע הכתובת הישנה עדיין מופיעה.
    לא קיימת כבר ב sitemap
    ומה הדרך להסרה מלאה שלה.

  • טל 27 יוני 2020, 18:13

    הי רועי,

    הקמתי את האתר שלי בזמנו מתבנית קיימת תוך ששכפלתי עמודים של אתר שהיה קיים (בתחום המיגרנות), מה שקרה שכל העמודים קיבלו ערך לדוגמא של כאבי-ראש-מיגרנה/ועד-בית/https://vaad.co.il כאשר "כאבי ראש מיגרנה" מצטרף כסיומת לכל העמודים ב SLUG ולא ניתן לשנות אותו בכל העמודים דרך הממשק בוורדפרס אלה רק את צירוף המילים שלאחר ה URL.

    התופעה מתרחשת רק בעמודים, בפוסטים ה SLUG מקבל ערך נכון ללא תוספות, יש לך רעיון איך מוחקים?

    • רועי יוסף 27 יוני 2020, 18:25

      היי טל,

      איזה מבנה קישורים מוגדר? אם מוגדר מבנה קישורים מותאם – מה רשום שם?

      • טל 27 יוני 2020, 18:35

        מוגדר לפי מזהה הפוסט

        • רועי יוסף 27 יוני 2020, 20:33

          לא מצליח להבין כיצד זה קורה, בטח לא כשמדובר על הסיומת. האם זה קורה גם בתבנית הדיפולטיבית של וורדפרס?

  • גדי 13 יוני 2021, 15:12

    הי רועי.
    מדוע כאשר אני מעתיק קישור פשוט באתר שלי, הוא הופך בהדבקה לכתובת ארוכה ומוזרה?

    תודה!

    • רועי יוסף 13 יוני 2021, 17:04

      היי גדי,

      מכיוון ואתה משתמש בעברית בכתובות ה URL באתר שלך….

  • ליאור 27 נובמבר 2021, 22:08

    היי רועי,

    באתר שלי מבנה הכתובות הוא כתובת הדומיין ואחריו שם הפוסט, ללא חלוקה לקטגוריות. ממה שהבנתי ממך בתגובות הקודמות אין לזה חשיבות מבחינת הקידום בגוגל. האם הבנתי נכון?

    • רועי יוסף 27 נובמבר 2021, 22:11

      היי ליאור. הבנת נכון – אין לך מה לדאוג לגבי זה. אם האתר שלך היה אתר מכירתי (חנות אינטרנטית למשל) עם המון מוצרים אז הייתי מציע לך להוסיף קטגוריות – אך זה לא המקרה אצלך.

  • עמנואל 27 ינואר 2022, 9:40

    תודה רבה, הפוסט עזר לי מאוד😄

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג