Disavow – דחייה והתנערות מקישורים באיכות נמוכה

כלי ה Disavow של גוגל מאפשר לכם לשמור על מערך קישורים תקין ואיכותי.

בשנים האחרונות מתרוצצת שמועה בין מקדמי האתרים הטוענת כי אין צורך לדחות קישורים מאיכות נמוכה. אז נכון, במרבית המקרים גוגל יודעת להעריך אילו קשורים מהימנים ואילו לא, אך לטובת אותם קישורים שאינה מזהה – נכון יהיה לומר לה באמצעות כלי ה Disavow שגוגל מספקת.

ל Disavow Tool תפקיד מעניין בתהליך קידום אתרים – הוא מאפשר לכם ״לדחות קישורים״ חיצוניים המצביעים לאתר שלכם. הכלי מאפשר לכם לסמן לגוגל בצורה ידנית מאילו קישורים חיצוניים אתם רוצים שהסורק שלה יתעלם.

אז בפוסט זה אסביר בהרחבה ואתן טיפים מקצועיים לשימוש נכון ויעיל בכלי זה, אך לפני שנמשיך, נכון יהיה להסביר מהם בעצם אותם קישורים לא איכותיים עליהם אני מדבר.

מהם קישורים לא איכותיים?

לקישורים חיצוניים קיים כוח לא מבוטל בעולם קידום האתרים. הם משפרים את סמכותיות האתר בין היתר ועוזרים להעלות את מיקומו בתוצאות החיפוש. עם זאת, אם אותם קישורים אינם מהימנים, כלומר קישורים באיכות נמוכה, ייתכן ואלו יבצעו את הפעולה ההפוכה ויימנעו מהאתר שלכם לטפס בתוצאות החיפוש.

אני אחדד – כשאני אומר קישורים שאינם איכותיים אני מתכוון לקישורים חיצוניים שאינם רלוונטים לתוכן האתר שלכם או לשירות כלשהו שאתם מציעים באתר.

הנה מספר דוגמאות נפוצות לקישורים חיצוניים שעלולים לפגוע בדירוג האתר שלכם:

  • קישורי ספאם שהושתלו בתגובות בבלוגים ובפורומים שונים.
  • קישורים בתשלום מאתרים המיועדים למטרה זו בלבד.
  • קישורים שאינם רלוונטיים לתוכן או לקהל היעד באתר שלכם.

למשל, הוספת קישורי ספאם בתגובות הייתה מאד נפוצה בעבר הרחוק, אפילו בקרב מקדמי אתרים. אז אם יש לכם אתר שקיים כבר לא שנים רבות, ייתכן ומצביעים אליו לא מעט קישורים מזיקים וקישורי ספאם ועליכם לטפל בכך.

קישורי ספאם בתגובות הן הסיבה שכרגע כל קישור שתמצאו בתגובות יהיה קישור nofollow.

דוגמה נוספת היא קישורים שאינם רלוונטיים לקהל היעד ולתוכן האתר שלכם. אלו קישורים חיצוניים המצביעים לאתרכם אך לאלו אין זיקה עניינית ורלוונטיות לתוכן או לשירות שאתם מציעים.

איך וכיצד משתמשים בכלי ה Disavow של גוגל?

בכדי להשתמש בכלי דחיית הקישורים של גוגל, עליכם להכין קובץ טקסט המכיל את כתובות האתרים שמכילים את הקישורים שאתם רוצים לדחות. לשם כך, אתם צריכים את רשימת הקישורים הנכנסים לאתר שלכם, ובאמצעות זו תוכלו למפות את הקישורים שאתם מעוניינים לדחות.

1. זיהוי הקישורים אותם אתם מעוניינים לדחות

הדרך היחידה להבין את פרופיל הקישורים המצביעים לאתר שלכם (backlink profile) היא באמצעות אנליזה של אותם הקישורים. הצעד הראשון הוא לאסוף רשימה של כל הקישורים המצביעים לאתר שלכם.

רשימה (חלקית) ניתן להפיק בעזרת באמצעות Google Search Console. הכנסו אל GSC ולחצו על "קישורים" בסרגל הימני. לחצו על הקישור ״עוד״ תחת  "דפים מקושרים מובילים" בעמודה הנקראית קישורים חיצוניים ולאחר מכן על אפשרות ייצוא הנתונים המוצגת בתמונה.

מציאת קישורים חיצוניים המצביעים לאתר שלכם - GSC

מציאת קישורים חיצוניים המצביעים לאתר שלכם – GSC

חשוב לציין כי זוהי רשימה חלקית בלבד ומומלץ להשתמש בכלי חיצוני כלשהו המספק אפשרויות ניתוח ו Off-Page SEO רחבות יותר. הנה רשימה של מספר כלים פופולאריים לבדיקת קישורים:

  • Ahrefs – כלי המיועד למקדמים מקצועיים בעיקר. הכלי יעבור על כל הקישורים שלכם ויספק לכם דו"ח מפורט שיציין עבורכם אילו קישורים כדאי להשאיר ואילו קישורים מומלץ לדחות.
  • Majestic – כלי מעולה נוסף בתשלום חודשי, אם כי הוא זול יותר מאשר Ahrefs.
  • Moz's open site explorer – חברת MOZ הידועה מספקת כלים מעולים לקידום אתרים. גם הכלי של Moz הוא אופציה טובה.
  • Linkody – כלי שהיה חינמי בעבר אך דורש כיום תשלום חודשי. הכלי אינו יקר לעומת האופציות הקודמות שציינתי ומספק תוצאות מדויקות למדי.
  • SEMrush – אחד הכלים היותר מומלצים ונפוצים בתעשיית ה SEO ובייחוד בקרב בעלי אתרים קטנים ומקדמים מתחילים. בכלי זה תוכלו לבצע Backlink Audit ולבדוק קישורים חיצוניים המצביעים לאתר שלכם באופן חלקי באמצעות חשבון חינמי ובאופן מלא בתשלום.
SEMrush - Bacllinks

בדיקת קישורים נכנסים לאתר באמצעות SEMrush

כעת כשברשותכם רשימת קישורים המפנים אליכם לאתר, קיימות בפניכם שתי אפשרויות:

האפשרות הראשונה היא לבדוק ידנית (אחד אחד) את כל הקישורים לאתר שלכם – אופציה הרלוונטית בעיקר לאתרים "קטנים" עם מעט קישורים.

האופציה השנייה היא להשתמש באחד מאותם כלים שהזכרנו הבודקים קישורים בצורה אוטומטית. אישית אני נוהג לשלב בין שניהם בכדי להיות על הצד הבטוח.

יש לציין כי כלים לבדיקת קישורים בוחנים כל קישור באופן ספציפי ומדרגים את האתר ממנו הגיע הקישור על פי פרמטרים רבים. בסוף הבדיקה, כלים אלו יספקו לכם מסמך מסודר (שכדאי גם כן לבדוק ידנית) אותו תוכלו להעלות לכלי דחיית הקישורים של גוגל.

2. יצירת רשימת קישורים לדחייה

זהו החלק שדורש את מירב הזמן. אם אינכם משתמשים באחד הכלים האוטומטים שהזכרתי קודם לכן יהיה עליכם לעבור על הקישורים ולייצר קובץ טקסט עם רשימת קישורים ודומיינים אותם אתם מבקשים לדחות.

לפני שנמשיך אומר כי ההמלצה של גוגל היא לבקש מבעל האתר להסיר את הקישור לפני שאתם מבקשים דחייה של זה באמצעות Disavow. עוד על כך בהמשך…

מספר נקודות חשובות בהקשר לרשימה זו:

  • סיומת הקובץ חייבת להיות txt.
  • על הקובץ להיות מקודד כ UTF-8 or 7-bit ASCII.
  • על גודל הקובץ להיות קטן מ 2MB.
  • ניתן לציין קישור לעמוד ספציפי או לחילופין דומיין כלשהו.
  • עליכם להוסיף כל קישור/דומיין בשורה בפני עצמה.
  • לא ניתן לבקש דחייה של נתיב משנה כלשהו באתר, אך ורק דומיין או קישור לעמוד ספציפי.
  • ניתן לכלול הערות בקובץ על ידי הוספת סולמית (#) בתחילת השורה.
  • העלאת רשימה תדרוס את הרשימה הקודמת.

הנה דוגמה לקובץ טקסט המכיל שני עמודים ספציפיים ודומיין אחד לדחייה:

# שני דפים לדחייה
http://spam.domain.co.il/comments.html
http://spam.domain.co.il/stuff/

# דומיין אחד לדחייה
domain:reallybadurl.co.il

3. העלאת הרשימה באמצעות כלי ה Disavow

לאחר שברשותכם קובץ טקסט עם רשימת כל הקישורים שתרצו להסיר עליכם להעלות אותה לכלי דחיית הקישורים של גוגל, אך לפני שאתם עושים זאת שימו לב לנקודות הבאות:

ראשית, חשוב שתבינו כי שימוש לא נכון בכלי ה Disavow עלול להוביל לתוצאות הפוכות. אם תציינו לגוגל  קישור לא נכון, תאבדו קישור זה – פעולה שסביר להניח כי תפגע בדירוג האתר שלכם.

ברגע שביקשתם מגוגל לדחות קישור המצביע לאתר שלכם אין דרך חזרה, אז תהיו אחראים ותבדקו כל אחד מאותם קישורים בקפידה לפני שאתם ממהרים לדחות אותו.

שנית, יש לדעת הוא שעל כלי זה להיות הפעולה האחרונה שיש לבצע. לפני שאתם ניגשים לכלי זה רצוי ומומלץ לפנות לבעל האתר בו מופיע הלינק המדובר ולבקש להסיר את הקישור.

נסו לפנות לאתר בעזרת פרטי הקשר המופיעים באתר או דרך רשתות חברתיות. אם לא הצלחתם, ניתן להשתמש באתרים כמו Whois המאפשרים להזין כתובת URL ולקבל את הפרטים על בעלי האתר.

אם אחרי הכל הגעתם למסקנה שאתם מעוניינים לדחות קישורים באמצעות Disavow,  עליכם לבצע את הפעולות הבאות:

  • גשו אל הכלי לדחיית קישורים.
  • בחרו את האתר עבורו תרצו לבצע דחיית קישורים.
  • לחצו על ״התנערו מקישורים״.
  • בחרו קובץ המכיל את רשימת הקישורים ולחצו ״שלח״.

זהו – סיימתם להסיר את הקישורים שפוגעים לכם באתר. אם אותם קישורים באיכות נמוכה חוזרים שוב ועוברים בהצלחה את הסינון של גוגל, עליכם  לבצע פעולה זו פעם נוספת או אף אחת לחודש בכדי לוודא שדירוג האתר לא נפגע.

הצורך ב Disavow הוא נושא שנוי במחלוקת בקידום באתרים ו SEO

גוגל טוענים כי במרבית המקרים האלגוריתמים שלה מזהים אוטומטית קישורים באיכות נמוכה. עם זאת, הם מציינים כי ניתן להשתמש בכלי ה Disavow בכדי לעזור לה להאיץ את התהליך ולוודא שכל הקישורים שאינם צריכים לקבל התייחסות לא מקבלים.

לפי המדריך הרשמי של גוגל בנושא דחיית קישורים – יש להשתמש Disavow בשני מקרים בלבד:

1. אם אתם חושבים שקיים מספר גבוה של קישורים באיכות נמוכה שמפנים לאתר שלכם.
2. בסיטואציה בה אותם קישורים ירודים גרמו לנקיטה של פעולה ידנית כנגד האתר שלכם. (תנו מבט בסרטון מטה).

אך ישנן לא מעט טענות נגד וממצאים סותרים בנושא הזה. אחת הדוגמאות הבולטות היא מאמר שפרסם מייקל קוטם באתר של MOZ, אחת מחברות ה SEO הנחשבות בעולם.

במאמר כתב מייקל כי גילה שקישורי זבל עדיין פוגעים באתר של לקוח שלו. ברגע שהוריד אותם באמצעות כלי ה  Disavow התנועה באתר קפצה בצורה דרסטית.

אישית איני רואה סיבה מדוע לא להסיר קישורים בעלי איכות נמוכה. דחיית קישורים היא פעולה יחסית פשוטה העוזרת לשמור על שקט נפשי ועל מערך קישורים שמאפשר לאתר להתקדם בצורה המיטבית. מעשית – אם עושים את פעולה זו נכון, לא יהיו לה השפעות שליליות.

לקראת סיכום הפוסט, תנו מבט על מה שיש ל Matt Cutts לומר לגבי השימוש ב Disavow Tool בסיטואציות בהן לא ננקטה שום פעולה ידנית מצד גוגל:

לסיכום

למשך תקופה ארוכה גוגל הייתה "מענישה" אתרים בגלל קישורים באיכות נמוכה המצביעים אליהם. אך האלגוריתמים של גוגל שודרגו עם הזמן ועובדים בימינו קצת אחרת.

כיום, כשגוגל מזהה קישורים לא מהימנים היא אינה מתייחסת אל אלו בדירוג האתר ולא מאפשרת לאלו לפגוע במיקום האתר שלכם בתוצאות החיפוש. עם זאת, וכפי שציינו במדריך, היא אינה תמיד מצליחה במשימה  וחלק מאותם קישורים עוברים את תהליך הסינון, ובנקודה זו  האפשרות לדחיית הקישורים באמצעות Disavow נכנסת לתמונה.

תגובות פידבק ושאלות יתקבלו בברכה כתמיד…. 🙂

ניר אזולאי
ניר אזולאי

ניר אזולאי בוגר BA במערכות מידע וכלכלה, יזם דיגיטלי, יועץ, מומחה קידום אתרים עם למעלה מ-7 שנות ניסיון, כולל פיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

6תגובות...
  • לאה כהן 5 בספטמבר 2019, 21:06

    פוסט מעניין מאוד. לא ידעתי בכלל על הכלי הזה, וגם לא על הכלים האחרים שהזכרת בעניין ניתוח קישורים חיצוניים. אהבתי גם שהבאת גם את הצדדים שנגד, וגם שהבעת את דעתך בסיכום הסופי.
    נהניתי.

    • ניר אזולאי ניר אזולאי 6 בספטמבר 2019, 11:08

      היי לאה, שמחתי להעשיר ולחשוף עבורך כלי חדש וחשוב.. 🙂
      תודה רבה

  • רועי יוסף 5 בספטמבר 2019, 21:15

    אחלה פוסט ניר, בהחלט הרחב ביותר בנושא שיצא לי לראות בעברית 🙂

    • ניר אזולאי ניר אזולאי 6 בספטמבר 2019, 11:12

      תודה רבה רועי, כיף להתארח בבלוג המקצועי שלך!

  • אריאל 17 בספטמבר 2019, 0:11

    אחלה מדריך, לא ידעתי שאפשר לבקש מגוגל לדחות קישורים ומעולם לא שמעתי על Disavow… תודה 🙂

    • ניר אזולאי ניר אזולאי 18 בספטמבר 2019, 10:31

      היי אריאל,
      אכן נוכחתי לגלות שיש המון בעלי אתרים ומקדמים שלא מכירים את הכלי של גוגל. הסיבה המרכזית לדעתי שהכלי פחות מוכר היא שלכלי Disavow אין גישה מהסרץ קונסול של גוגל.
      תודה רבה 🙂

השאירו תגובה

פעימות
Up!