אופטימיזציה לעמודי קטגוריה מבחינת SEO לטובת דירוג גבוה יותר

כיצד לשפר קידומית את עמודי הקטגוריות בוורדפרס ולהיות מדורגים גבוה יותר במנועי החיפוש?

עמודי הקטגוריות בוורדפרס הם באופן גורף העמודים המוזנחים ביותר מבחינת קידום ו SEO. כאשר אתם מנווטים לעמוד קטגוריה בבלוג כלשהו, כנראה שלא תראו הרבה מעבר לרשימת פוסטים הנמצאים באותה קטגוריה. גרוע מכך, לא פעם תגלו כי כותרת הקטגוריה אותה מנועי החיפוש רואים היא משהו בסגנון של ״שם הקטגוריה – ארכיון״.

אם לומר לכם את זה ישר לפנים – אתם מחמיצים הזדמנות מאד גדולה של תנועה לאתר שלכם. עמוד קטגוריה הוא הוא לכל דבר ועניין עמוד באתר שלכם, בדיוק כמו פוסט שכתבתם בעל 3000 מילה או עמוד השירותים שאתם מציעים כבעלי עסק.

לכן, חשוב מאד כי לא תזנחו את עמודי הקטגוריות בבלוג ותתחילו להתייחס לאלו כעמודים לכל דבר, כאלו שפוטנציאלית יספקו לכם טראפיק נוסף וחשוב. המשיכו לקרוא בכדי להבין כיצד לדרג את עמודי הקטגוריות שלכם גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל  ולהגדיל את התנועה האורגנית לאתר שלכם.

מהם עמודי הקטגוריות בוורדפרס?

כנראה ואתם מודעים לקונספט של קטגוריות ותגיות באתרי וורדפרס. אלו בעצם טקסונומיות והן נוצרו בכדי לעזור לכם ליצור חלוקה לוגית כלשהי בתוך אתר הוורדפרס שלכם.

כאשר אתם מפרסמים פוסט בבלוג, עליכם לשייך אותו לקטגוריה. בנוסף, ייתכן ותרצו לשייך אותו לתגית כלשהי. כפי שאתם יודעים, עמודי ארכיון (archives) של קטגוריות ותגיות מציגים את הפוסטים המשוייכים אליהן, אך מרבית הבלוגרים ובעלי האתרים אינם מתייחסים לאלו כראוי.

עליכם להתייחס לעמודי הקטגוריה כאל עמודי נחיתה. מעבר לכך, אופטימיזציה נכונה לאותם עמודי קטגריות (ארכיון קטגוריות במילים אחרות) תוביל להשפעה חיובית על אסטרטגיית ה SEO הכוללת של האתר שלכם. באותה מידה, כאשר לא מבצעים אופטימיזציה לאלו כנראה ותהיה השפעה שלילית.

בפוסט זה ניתן מבט על מספר פעולות שניתן לבצע בכדי לשדרג עמודים אלו מבחינת SEO ולגרום לעלייה בדירוגים של עמודי הקטגוריות באתר בגוגל ובמנונעי החיפוש השונים.

מרבית הנאמר בפוסט זה רלוונטי גם עבור תגיות ולא רק עבור קטגוריות. עם זאת, ושלא כמו קטגוריות – ברוב המקרים תרצו להסיר עמודי תגיות מהאינדקס ומתוצאות החיפוש.

הצטרפו לרשימת התפוצה!

טכניקות On-Page SEO לדירוג גבוה יותר של קטגוריות

בכדי ליצור קטגוריות בוורדפרס לא נדרש הרבה. כל מה שצריך לעשות הוא לשייך פוסט כלשהו לקטגוריה ובזה זה נגמר. כיף! אך האם בזה סיימתם? לא בדיוק…

נניח וקיים רק פוסט אחד באותה קטגוריה. לקטגוריה כנראה תהיה כותרת כגון ״ארכיון – שם הקטגוריה״, תיאור קצר, ואת כותרת ותקציר הפוסט עצמו. זוהי דוגמה טיפוסית לתוכן דל או ״תוכן רזה״.

אין לכם מה לדאוג כמובן ולא תקבלו עונשים מגוגל על כך. מנועי חיפוש בימינו מספיק חכמים בכדי להבין כי תפקיד עמוד הקטגוריה הוא להציג רשימת פוסטים הרלוונטים לאותה קטגוריה.

אך אין זה אומר כי עליכם להשאיר את המצב כפי שהוא. בין אם קיים פוסט יחיד באותה קטגוריה או פוסטים רבים, נכון יהיה לבצע מספר פעולות בכדי לקבל יותר טראפיק אורגני לעמודי קטגוריות אלו. על חלקן כנראה חשבתם (אך האם יישמתם?) ואחרות שאולי לא חשבתם עליהן.

אז הנה מספר פעולות שניתן לבצע בכדי לבצע אופטימיזציה לקטגוריות בוורדפרס מבחינת קידום וברמת On-Page SEO. כמובן שאתם יכולים להעזר בתוסף Yoast SEO לטובת ההטמעה:

1. בצעו אופטימיזציה לשם הקטגוריה ולכותרת ה SEO

לעמוד הקטגוריה מגיע שם רלוונטי וראוי המתאר מה משתמש ממוצע יכול לצפות למצוא באותו עמוד. שם הקטגוריה הוא השם שיופיע בבלוג עצמו ברוב המקרים וניתן לקבוע אותו כשעורכים את הקטגוריה.

אופטימיזציה לשם הקטגוריה

כותרת ה SEO היא הכותרת אותה אתם מעוניינים שמנועי החיפוש ייראו וזו הכותרת החשובה ברמת קידום. עליכם לבצע אופטימיזציה לכותרת זו כפי שאתם רוצים שתופיע בתוצאות החיפוש.

למשל, אם הבלוג שלכם מדבר על טיולים ואחת מהקטגוריות נקראית ״המזרח הרחוק״, באפשרותכם לקבוע כי שם הקטגוריה יהיה ״טיפים ומידע למטיילים במזרח הרחוק | שם הבלוג שלכם״. אופציה נוספת היא ״המזרח הרחוק – טיפים ומידע למטיילים | שם הבלוג שלכם״.

ניתן לקבוע את כותרת ה SEO באמצעות Yoast כאשר אתם עורכים את עמוד הקטגוריה:

אופטימיזציה לכותרת ה SEO

באופן כללי רצוי להוסיף את שם הבלוג בסוף הכותרת בכדי להשאר קונסיסטנטים עם עמודים ופוסטים אחרים בבלוג.

2. כיתבו תיאור ראוי לקטגוריה (Meta Description)

אתם בטח יודעים על Meta Desciption ומדוע הוא חשוב למנועי חיפוש. אז בדיוק כפי שאתם רושמים תיאור עבור פוסטים ועמודים – עליכם לספק גם תיאור ראוי לקטגוריות.

על התיאור לספר על מהו עמוד קטגוריה זה ויהיה נחמד אם תוסיפו את מילת/ביטוי המפתח עבורו תרצו להיות מדורגים. ניתן לקבוע את אותו meta desciption באמצעות Yoast SEO:

אופטימיזציה לתיאור המטא של הקטגוריה

3. כיתבו תקציר היכרות בתחילת הקטגוריה

זוהי אחת הפעולות החשובות ביותר וגם זו שבדרך כלל מתלעמים ממנה. מומלץ להוסיף לפחות 300 מילים של תוכן רלוונטי ומקורי כמעין היגרות כתובה. על תוכן זה להיות הגיוני ושימושי עבור המבקרים באתר.

התייחסו לתקציר היכרות זה בדיוק כפי שאתם מתייחסים לפוסטים – שימוש ב bold, italic מבורכים כמו גם שימוש בכותרות משנה (H2-H3) במידה והתוכן ארוך ודורש חלוקה זו.

אתם גם מוזמנים להשתמש בתמונה עבור הקטגוריה, כזו שתשקף על מה הקטגוריה מדברת. במקרה של תמונה החלק החשוב הוא להוסיף טקסט אלטרנטיבי לתמונה עצמה (ALT Text).

הוסיפו קישורים לפוסטים בתקציר. אידיאלית – עדיף כי תוסיפו קישורים לפוסטים או המוצרים הכי מבוקשים באותה קטגוריה, אולי את אלו בעל מספר הכניסות האורגניות הגבוה ביותר.

אם התקציר ארוך דיו אל תפחדו גם להוסיף קישורים חיצוניים אם רלוונטים לתוכן.

תנו מבט בקטגוריה הבאה בסאבי בלוג וראו על איזה תקציר אני מדבר ואת אותם קישורים שהוספתי. קטגוריה זו אגב היא במקום הראשון בגוגל תחת הביטוי ״קידום אתרי וורדפרס״.

4. הוסיפו קישורים פנימיים לעמודי הקטגוריות

אם אתם מעוניינים לציין לגוגל כי עמודי הקטגוריה באתר שלכם הם עמודים חשובים, עליכם להצביע לאותן קטגוריות באמצעות קישורים פנימיים בעלי Anchor Text רלוונטי לאותה קטגוריה. ניתן לקשר לאותן קטגוריות מעמוד הבית ואף מפוסטים השייכים לאותה קטגוריה.

במידת האפשר נסו לאפשר לגולשים להגיע לאותן קטגוריות בקלות ובמהירות באמצעות תפריט הניווט הראשי באתר.

קטגוריות בתפריט הניווט הראשי - אופטימיזציית SEO לקטגוריות

קטגוריות בתפריט הניווט הראשי – אופטימיזציית SEO לקטגוריות

5. הסירו את המילה category מכתובת ה URL

המילה category מתווספת כברירת מחדל לכתובות ה URL של עמודי הקטגוריות בוורדפרס. מאז ומתמיד היו דעות חלוקות לגבי השאלה האם להסיר את מילה זו מכתובת ה URL או להשאירה.

יש שאומרים כי מבנה קישורים (permalinks) זה נכון מכיוון והוא מציין מפורשות למשתמש שהוא נמצא בעמוד קטגוריה ולא בפוסט או עמוד כלשהו אחר באתר.

אך ישנם שיגידו כי מילה זו מיותרת ואינה עוזרת למאמצי הקידום של האתר שלכם, זאת מכיוון וכתובת URL קצרה וברורה היא דבר חיובי.

תונ מבט בקישור הבא למידע נוסף על בחירת מבנה קישורים נכון בוורדפרס.

לא נרחיב לכאן ולכאן מעבר לכך, אך נאמר כי שתי הדעות נכונות במובן מסויים. אישית – אני חושב שיש להוריד מילה זו מכתובת ה URL ואם הייתי יודע את שאני יודע היום מבנה הקישורים בסאבי בלוג היה נראה אחרת.  אך לעניינו – ניתן להוריד את המילה category במספר דרכים, נתאר שתיי דרכים מרכזיות:

א. מבנה קישורים מותאם (Custom Permalinks)

האחת היא לקבוע מבנה קישורים מותאם ולרשום בו את המבנה הבא:

/%category%/%postname%/

לאחר מכן תחת כתובת הבסיס לקטגוריות (Category Base) יש לרשום פשוט ״.״ – כלומר לרשום נקודה ללא המרכאות). זה נראה כך בממשק הניהול של וורדפרס:

ב. באמצעות התוסף WordPress Yoast SEO

דרך נוספת להסיר את המילה category מכתובת ה URL היא באמצעות התוסף WordPress SEO by Yoast. אם אתם משתמשים בתוסף זה, גשו בממשק הניהול של וורדפרס ל SEO > תצוגת חיפוש ולחצו על הלשונית טקסונומיות.

תנו מבט בתחתית העמוד וראו כי ישנה אופציה להסיר את קידומת הקטגוריות תחת החלק ״קישורי קטגוריות״.  סמנו הסר, שמרו וסיימתם (ייתכן ותאלצו לשמור מחדש את מבנה הקישורים לאחר מכן).

הסרת המילה category מכתובת ה URL באמצעות Yoast SEO

לסיכום

עמודי הקטגוריות והתגיות נגישים עבורכם כברירת מחדל בהמון וריאציות של אתרי וורדפרס. רבים מתעלמים מעמודים אלו, אך כפי שהסברנו להזנחתם יכולה להיות השפעה נגטיבית על מאמצי הקידום של האתר שלכם.

לפני שאתם מבצעים שינויים לעמודי הקטגוריות, עליכם לחשוב על מבנה האתר שלכם. אם המטרה היחידה של עמודי הקטגוריות היא לסייע בנוויגציה, אך הם אינם עמודים שאתם מעוניינים כי יופיע בתוצאות החיפוש של גוגל – כנראה ונכון יהיה להסיר אלו ממפת האתר (sitemap) ולסמנם כ noindex.

לעומת זאת, אם עמודי הקטגוריות חשובים לקידום האתר שלכם ולמאמצי ה SEO, עליכם לבצע אופטימיזציה לקטגוריות אלו כפי שהסברנו בפוסט זה. בהצלחה! 🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

1תגובות...
  • אלעד 9 באוגוסט 2019, 18:36

    תודה רבה! ביצעתי את השינויים שהצעת. עכשיו נשאר לחכות ולראות אם יש עלייה בדירוג ובמיקומים בגוגל 🙂

השאירו תגובה

פעימות
Up!