Search

10 יתרונות לשימוש בוורדפרס בקידום אתרים ו SEO

זה לא סוד שכיום וורדפרס היא מערכת ניהול התוכן הפופולארית ביותר באינטרנט. כמעט כל אתר רביעי בעולם בנוי על מערכת זו ועם סטטיסטיקה כזו לא ניתן להתווכח. עם זאת, לא כולם מודעים לכך שלמערכת זו ישנם גם יתרונות משמעותיים מבחינת קידום אתרים (SEO) לעומת מערכות אחרות וכנראה זו אף אחת הסיבות לפופולאריות של מערכת ניהול תוכן זו.

אז מה הופך את וורדפרס למערכת המושלמת עבור קידום אתרים בהשוואה למערכות אחרות בשוק? במאמר זה נעבור על על כמה מהיתרונות של וורדפרס מבחינת קידום אתרים ו SEO.

1. תוספים מאפשרים עבודת SEO יעילה יותר

לוורדפרס קיימים מספר תוספים מעולים שהופכים את מלאכתו של מקדם האתרים או מנהל האתר להרבה יותר פשוטה. השניים הידועים ביותר הם WordPress SEO by Yoast ו- All in One SEO ושניהם זמינים לרשותכם כגירסת בסיס חינמית ובהחלט עושים את העבודה בצורה מצויינת.

מעבר לכך שתוספים אלו מאפשרים להתאים כל עמוד או פוסט עבור מנועי החיפוש באופן פרטני, הם מאפשרים אף לבדוק את מידת ההתאמה של התוכן למילות המפתח אותן אתם מעוניינים לקדם ומציגים אנליזה וטיפים כיצד לשפר את פוטנציאל הדירוג שלו במנועי החיפוש עבור מילת מפתח או ביטויים מסויימים.

בנוסף, תוספים אלו מאפשרים לשלוט בהרשאות של גוגל ומנועי חיפוש לסרוק עמודים מסוימים במטרה למנוע מצבים של תוכן כפול כמו ארכיונים של פוסטים, עמודי קובץ (attachment pages),  וסוגי תוכן שונים – בהתאם לאופי האתר.

בתוסף WordPress SEO by Yoast ישנו גם כלי המעניק שליטה באופן התצוגה כאשר משתפים את הפוסט בפייסבוק ובשאר הרשתות החברתיות המובילות (תגיות OpenGraph).

מעבר לשני תוספים אלו (ולמרות שאלו מספקים במידה רבה את האפשרויות שנזכיר עכשיו) , ישנם גם תוספים ספציפיים למשימות נוספות כמו בניית מפת אתר (XML Sitemap)טיפול בעמודי 404ביצוע הפניות מעמוד או אתר חדש למשנהו (Redirections), הגדרת כתובות קנוניות (Canonical URL's), תצוגת נתונים המגיעים מגוגל אנליטיקס ישירות בתוך לוח הבקרה, שליחת מידע שניתן להציג לצד החיפוש כמו למשל דירוגים של עמודים באתר (Schema) ועוד…

אנליזה של פוסט בתוסף WordPress SEO by Yoast

אנליזה של פוסט בתוסף WordPress SEO by Yoast

2. אופטימיזציה לתמונות

ידוע כי אתרים המכילים מדיה עשירה (תמונות, וידאו, אינפוגרפיקות וכדומה) מתקדמים לרוב טוב יותר שכן הם מספקים מידע אינפורמטיבי נוסף עבור הקוראים ובכך יוצרים חווית משתמש טובה יותר.

וורדפרס בבסיסה מאפשרת הוספת מדיה בצורה מאד נוחה ומספקת את האפשרות להוסיף כותרות, טקסט חלופי ( alt text) ותיאור עבור כל מדיה שאתם מוסיפים לאתר. זהו אספקט חשוב במיוחד כאשר מבצעים אופטימיזציה לתמונות ומדיה עבור מנועי חיפוש.

כמו כן, ישנם המון תוספים שמאפשרים לנהל את התמונות באתר בצורה יעילה יותר ואף לבצע אופטימיזציה למשקל התמונות על מנת שהאתר ייטען מהר יותר. אתר מהיר יותר משמעו גם כן חווית משתמש טובה יותר, ומכיוון ולחווית המשתמש ישנה השפעה (גם אם עקיפה) על קידום האתר, אפשרויות ניהול אלו עוזרות לכם לקדם את האתר במנועי החיפוש השונים.

מוזמנים לתת מבט על מאמר רחב יותר המסביר על אופטימיזציה של תמונות בוורדפרס מבחינת קידום ו SEO.

3. קישורים פנימיים וחלוקה לקטגוריות

קישורים חיצוניים מאתרים אחרים הם אחד משלושת הדברים החשובים ביותר להתקדמות במעלה תוצאות החיפוש של גוגל. עם זאת, גם לקישורים פנימיים ישנה חשיבות לא מבוטלת וזאת מכיוון שעמוד פופולארי, המקשר לעמוד אחר בתוך האתר שלכם, יכול לרמוז לגוגל שגם העמוד המקושר הוא פופולארי (בעגה של מקדמי האתרים זה נקרא Link Juice).

בוורדפרס ישנו כלי מובנה שמאפשר לחפש עמודים דומים על פי כותרת או מילות מפתח ובכך הוא חוסך את הפעולה המייגעת של חיפוש עמוד דומה, העתקת הכתובת שלו והוספת קישור ידני כאשר מוסיפים קישורים פנימיים.

בנוסף לאותם קישורים פנימיים, האופן שבו מערכת וורדפרס בנויה מאפשר ליצור מבנה היררכי נכון ולחלק את האתר לטקסונומיות (קטגוריות או תגיות) שונות. מבנה היררכי זה מקל על גוגל ועל מנועי החיפוש למצוא את הדפים הרלוונטיים באתר אף ללא יצירה של מפת אתר ייעודית (XML Sitemap).

אין זה אומר שניתן לוותר על מפת האתר כמובן. רצוי כי תהיה מפת אתר המתעדכנת אוטומטית באתר שלכם.

מבנה קישורים פנימיים בסאבי בלוג

מבנה קישורים פנימיים בסאבי בלוג

4. מבנה קישורים (Permalinks)

Permalinks (קישורים קבועים) הוא פיצ'ר מובנה בוורדפרס ומאפשר לשלוט על מבנה כתובות ה-URL של האתר. קישור קבוע הוא בעצם הכתובת המלאה אותה רואים ובה משתמשים והיא קיימת לכל פוסט, עמוד או כל סוג תוכן אחר באתר שלכם. זהו לינק פרמננטי (קבוע) ומכאן שמו. קישור קבוע יכול להכיל לצורך העניין את שם הדומיין שלכם (domain.co.il) + מזהה כלשהו (slug) שהוא החלק המופיע לאחר הדומיין.

וורדפרס מאפשרת לקבוע מבנה כזה או אחר לכתובות האתר דרך לוח הבקרה של וורדפרס. לדוגמה, מבנה מבוסס פרמטרים כדוגמת  domain.co.il/?p=12 (שאינו מומלץ) או כתובות ידידותיות (Friendly URL's) כדוגמת domain.co.il/title-of-the-article. כמו כן ניתן לקבוע מבנה בהתאמה אישית עם כל מיני וריאציות לפי הצורך וסוג האתר המדובר.

מבחינת SEO ההמלצה שלי היא להשתמש במבנה קישורים מסוג ״מזהה הפוסט״ שזהו בעצם כתובת ידידותית המקלה על הנראות של כתובת ה URL כאשר מנתחים נתונים באנליטיקס ובמערכות רבות נוספות ואף סתם בכדי להבין על מה העמוד מדבר לפני שנכנסים אליו.

בנוסף, אני מאד ממליץ לשמור על כתובות האתר באנגלית מכיוון ואלו יחסכו מכם בעיות קידוד למינהן ובנוסף ימנעו כתובות ארוכות ומוזרות שעוברות קידוד במצבים מסויימים, לדוגמה – כאשר אתם משתפים את האתר ברשתות החברתיות או מנסים לזהות את אותן כתובות בגוגל אנליטיקס או בשירותים נוספים.

הנה מדריך בעברית המסביר בהרחבה על מבנה קישורים נכון בוורדפרס לטובת קידום האתר ו SEO.

5. מנגנון התגובות

וורדפרס במקורה הוקמה כמערכת ליצירת בלוגים ולכן מכילה מנגנון תגובות רובסטי המאפשר לגולשים להגיב בקלות על הפוסטים באתר שלכם. כמו כן, כמנהלי המערכת יש באפשרותכם לנהל תגובות אלו בצורה נוחה דרך ממשק הניהול של וורדפרס.

מנגנון תגובות זה (שניתן לבטלו אם רוצים כמובן) תורם לקידום האתר בכך שהוא מאפשר לקוראים באתר שלכם להוסיף תוכן לפוסטים באמצעות אותן תגובות ובכך לשמור על הפוסט ״רענן״ ודינמי. מעבר לכך הוא עוזר לבנות קהילת קוראים וליצור דיון ואינטראקציה עם הפוסטים שלכם (ואיתכם).

העובדה שנוסף תוכן לפוסטים שלכם מהווה אינדיקציה לגוגל ולמנועי החיפוש שהתוכן באתר אינו סטטי וכמובן אף מגדיל את כמות המילים בפוסט ללא מאמץ מיוחד מצידכם, וכפי שאנו יודעים – למספר המילים בפוסט מסויים השפעה ישירה על דירוג הפוסט במנועי החיפוש.

כהערה צדדית – במידה ואתם משתמשים במנגנון התגובות באתר שלכם, אני מאד ממליץ להשתמש בתוסף חינמי בשם Akismet Anti-Spam המאפשר לסנן ״תגובות זבל״ וזאת מכיוון ובוטים אוטומטיים וספאמרים למינהם אוהבים לנצל מנגנון תגובות זה. זוהי אגב אחת הסיבות שכברירת מחדל קישורים הנמצאים בתגובות מוגדרים אוטומטית על ידי וורדפרס כקישורי NoFollow.

6. תפריט הניהול הצמוד – סרגל הכלים העליון

כולנו מבינים כי זמן שווה כסף. במידה ואתם סוכנות קידום אתרים ומקדמים עשרות אתרים שונים הזמן שלכם יקר. אחד היתרונות הגדולים ביותר בוורדפרס (בעיני לפחות) זה סרגל הכלים (הבר העליון השחור) שמקצר משמעותית הרבה תהליכים הקשורים לקידום אתרים ובכלל.

על איזה תפריט ניהול מדובר?

כאשר גולשים באתר וורדפרס מסויים ומחוברים לממשק הניהול שלו, מופיע סרגל כלים בחלקו העליון של המסך דרכו ניתן לערוך כל עמוד בו אתם נמצאים ולחסוך את הצורך למצוא את אותו עמוד בממשק הניהול עצמו. בנוסף, סרגל הכלים של וורדפרס מאפשר לבצע פעולות נוספות היישר מהאתר עצמו ובקלות, כמו למשל – הוספת פוסטים או עמודים חדשים, ניהול תוספים, גישה לתגובות ועוד…

אלו המבצעים אופטימיזציה ועוסקים בהזנת תכנים על בסיס קבוע יודעים כמה אפשרויות אלו חוסכת זמן בהשוואה למערכות ניהול בהן אפשרויות אלו אינן קיימות (מנסיוני – מדובר על חסכון של 50% מהזמן לפחות).

סרגל הכלים העליון בוורדפרס

סרגל הכלים העליון בוורדפרס

7. פינגים (Pings)

אפשר לחשוב על פינג (Ping) כעל זריקת כדור פינג פונג אל גוגל או מנועי חיפוש אחרים על מנת להתריע בפניהם על כך שנוצר או עודכן פוסט באתר הוורדפרס שלכם. בפועל, כאשר כאשר אתם עורכים או מוסיפים פוסט חדש באתר שלכם, וורדפרס שולחת פינג לכל שירותי העדכון (Ping Services) המופיעים תחת לוח הבקרה של וורדפרס > כתיבה > שירותי עדכון.

בצורה זו,  כאשר נוצר פוסט חדש באתר שלכם אותם שירותים מקבלים עדכון על כך וזאת על ידי שליחת סיגנל מסויים (ping) מוורדפרס לאותם שירותים. משירותים אלו הוא כביכול עובר למנועי החיפוש כך שהתוכן שלכם בסופו של דבר ייסרק ויאונדקס מהר יותר.

האפשרות של שירותי העדכון כפי שציינו מובנית בוורדפרס ולכן אין צורך לשלוח את אותו פינג או בקשה בצורה ידנית. הפינגים חשובים במיוחד לאתרי חדשות למינהם שזוכים להופיע בצורה בולטת יותר בתוצאות החיפוש כחלק מ-"חדשות גוגל" (Google News).

8. עדכוני אבטחה שוטפים

שמירה על גירסת וורדפרס וגירסת תוספים מעודכנת הכרחית עבור אבטחת האתר שלכם. אם אינכם שומרים על גירסאות אלו מעודכנות תמצאו עצמכם חשופים יותר לפריצות וזאת מכיוון והאקרים נוטים לחפש ולתקוף גירסאות ישנות בהן נקודות התורפה כבר ידועות לכל.

וורדפרס מאפשרת לעדכן את קבצי הליבה של המערכת, את גירסאות התוספים ואת התבנית עצמה בה אתם משתמשים בצורה פשוטה מאד דרך ממשק הניהול. אפשרות זאת מקלה עבור אלו שאינם יודעים קוד וחוסכת זמן בכך שהיא מאפשרת לעשות זאת בלחיצת כפתור.

בנוסף, וורדפרס מאפשרת לערוך קטעי קוד דרך ממשק הניהול עצמו ואף להתחבר אל ממשקים חדשים שנפתחים למתכנתים (API). גם אם אופציה זו אינה מגיעה כברירת מחדל בוורדפרס, לבטח תוסף כזה או אחר יאפשר זאת, כולל תוספים ייעודיים ל – Google Tag Manger (הכלי של גוגל לניהול מקטעי קוד בקלות).

9. ניהול אתרים מרובי שפות

אתרים מרובי שפות הם פתרון מצוין כאשר רוצים לקדם את אותו האתר במספר שפות שונות. באמצעות שימוש בתוספים שונים ניתן ליצור אתרים מרובי שפות בוורדפרס כאשר כל השפות מנוהלות תחת אותו ממשק ניהול. אפשרות זאת מקלה מאד את העבודה של מקדמי האתרים מכיוון וכל התוכן והאפשרויות יושבים תחת מערכת ניהול תוכן אחת.

אותם תוספים מאפשרים ליצור כתובות ייחודיות עבור כל אחת מהשפות ומוסיפות את תגיות ה hreflang בצורה אוטומטית ובכך מקלים על עבודת קידום האתר. לאחר התקנת תוסף המאפשר ריבוי שפות (כגון WPML או Polylang), יהיה באפשרותכם לקבוע את מבנה הכתובות עבור כל שפה:

  • שם הדומיין (TLD) – לדוגמה www.domain.co.il עבור האתר בעברית ו www.domain.fr עבור האתר בצרפתית.
  • סאב דומייןwww.il.domain.co.il עבור הדומיין בעברית ו www.fr.domain.co.il עבור הדומיין בצרפתית.
  • סאב פולדר (Sub Directory) – לדוגמה www.domain.co.il/hebrew עבור הדומיין בעברית ו www.domain.co.il/french עבור הדומיין בצרפתית.

לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות משלה אך הנקודה שאני בא להעביר היא שברמת קידום האתר, יש ברשותכם את האפשרות לבחור את השיטה הטובה ביותר לקידום אתר כזה או אחר. אגב, תוספים אלו משתלבים מאד יפה עם אותם תוספים שהזכרנו בסעיף הראשון העוזרים ומייעלים את עבודת הקידום.

הנה מדריך המסביר כיצד ליצור אתר מרובה שפות בוורדפרס באמצעות התוסף פולילנג. בנוסף ובהקשר של SEO, הנה מדריך המסביר כיצד להשתמש נכון בתכונה Hreflang באתרים מרובי שפות.

10. התאמה למובייל ואופטימיזציה למהירות

בשנה האחרונה גוגל ביצעה שינוי באופן בה היא סורקת את האתרים ברשת והחלה לסרוק את הגרסה למובייל בעדיפות הראשונה (Mobile First). בנוסף, השקת ה – Accelerated Mobile Pages  ובשמו המקוצר (AMP) אף היא אינדיקציה משמעותית לכך שגוגל מכוונים חזק למובייל בדגש על שיפור חווית הגלישה והמהירות ממכשירים ניידים.

אז מכיוון שאתרים בימינו הינם אינטראקטיביים, מורכבים ומתקדמים יותר מבחינה טכנולוגית חשוב לשמור שחווית המשתמש לא תפגע בעקבות חידושים אלו. מכאן שעוד אספקט חשוב הוא מהירות וזמן הטעינה של האתר.

עדיין לא ברור לחלוטין עד כמה המהירות משפיעה על הדירוגים (מנסיוני, לא בצורה משמעותית ביחס לפרמטרים אחרים כמו תוכן וקישורים) אך ללא ספק נושא המהירות יהפוך להיות בעל משקל רב יותר עבור מנועי החיפוש.

התבניות המקצועיות של וורדפרס אגב (אלו שבד״כ עולות כסף), כוללות לרוב אפשרויות להתאמה אישית וכיבוי תכונות כאלו ואחרות. באופן זה ניתן להתאים את המערכת, אם כי בצורה מוגבלת, למשאבי השרת וליצור אתרים שעולים יחסית מהר גם באחסון שיתופי (האחסון הבסיסי ביותר בו מספר אתרים משתמשים באותם משאבים).

ישנם כמובן גם תוספי עזר שעשויים להפוך את האתר למהר יותר באמצעות אופטימיזציה נוספת לקוד. אחד מאלו הוא התוסף WP-Rocket שעושה עבודה מצויינת.

נספח – Page Builders

בשנים האחרונות נוצרו מספר כלים מתקדמים לוורדפרס שמאפשרים ליצור ולערוך עמודים באמצעות ממשק פשוט של גרירת אלמנטים שונים לתוך העמוד (בדומה ל-Wix  למשל), אלו מכונים בילדרים או Page Builders.

אחד הכלים היותר פופולאריים הוא אלמנטור (Elementor). מעבר לעובדה שהוא משלנו (מוצר ישראלי) ותומך בעברית, ישנם בכלי זה מגוון אינסופי של אלמנטים כגון מפרידים ומחלקים ליצירת טבלאות ועימוד, אפשרויות להוספת גלריות תמונות ווידאו, טאבים, סליידרים וכדומה…

אמנם אין לאותם Page Builders השפעה ישירה על הקידום של האתר (הוא לא נוגע בתגי המטא והקוד שרלוונטים למנועי החיפוש), אך הוא מאפשר לייצר אתרים יפים מאד ובקלות, ללא רקע תכנותי. אתרים שנראים טוב, משפיעים ישירות על חווית המשתמש ועל מדדים שגוגל מתייחסים אליהם היום ברצינות רבה יותר מאי פעם כמו זמן שהייה, Dwell time ועוד.

לסיכום

במאמר הנוכחי סקרתי 10 יתרונות לשימוש בוורדפרס בקידום אתרים ו SEO (ועוד הייתי חסכן), בפועל ניתן למצוא הרבה יותר. בשורה התחתונה – אם אין לכם אתר מורכב במיוחד עם דרישות מאד ספציפיות, איני רואה שום סיבה מדוע לא להשתמש בוורדפרס כבחירה הראשונה והנכונה כשמחליטים באיזו מערכת לבנות את האתר העתידי שלכם.

גם אם כבר יש ברשותכם אתר העובד על מערכת אחרת, בהחלט אפשרי לעשות את המעבר לוורדפרס ולשמר את "הכח הקידומי" של האתר הנוכחי, וזאת כמובן במידה ועושים את התהליך בצורה הנכונה ובעזרת איש מקצוע מיומן.

מקווה שהמאמר הזה חידש לכם דבר או שניים… בהצלחה!  🙂

דניאל זריהן
דניאל זריהן

דניאל זריהן, עוסק בתחום ה-SEO מעל עשור ובעלים של חברה המעניקה שירותי קידום אורגני וניהול מוניטין. לאתר של דניאל.

5 תגובות...
  • חנה 16 אוקטובר 2018, 23:12

    מאמר נהדר!!

    הזכרת כאן את הנושא של אלמנטור. אני יודעת ש page builders שונים, וביניהם כמובן אלמנטור, מייצרים HTML מאד ארוך, על מנת לתת את כל היכולות שיש להם. לכל כפתור פשוט יש איזה 10 תגיות HTMLיות.
    זה לא משפיע על הביצועים והSEO?

    בדרך כלל כשיש קוד HTML ארוך מידי הכלי gtmetrix שבו אני משתמשת לבדיקת ביצועים – מתריע על זה כסעיף בעייתי (גם אם לא ברמה קריטית). מעניין אותי לדעת איך ואם ישנה השפעה של אורך הHTML שנוצר מאלמנטור.

    • רועי יוסף 17 אוקטובר 2018, 22:59

      היי חנה,

      מבחינת כמות ה HTML בעקבות השימוש ב Page Builders, ניתן לומר כי ההשפעה על הביצועים היא מזערית. אך למכלול של ה HTML יחד עם טעינה של סקריפטים, קבצי CSS וכדומה יכולה בהחלט להיות השפעה שלילית. אין לך מה לחשוש ברמת ההשפעה על SEO מבחינה זו, הקפידי לבצע פעולות כחלק On-Page SEO והכל יהיה בסדר… 🙂

  • אייל 14 פברואר 2019, 13:17

    אחלה פוסט!

  • איילה 8 פברואר 2021, 17:03

    פiסט מעולה! לאור המאמר מחפשת לחדד מה הדגשים שחשוב לציין לבונה האתרים שלא קיבל משימת SEO מובנית. מה נחשב בסיס בבנייית אתר ומה כדאי לבקש מתוך כל מה שיש כאן.

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג