Search

טיפול במוצרים שאינם זמינים בחנות (או אזלו מהמלאי) מבחינת SEO

בלתי נמנע שבחנויות דיגיטליות ואתרי E-Commerce יהיו מוצרים שכבר אינם רלוונטים או שאינם זמינים יותר לרכישה, בין אם בצורה זמנית או קבועה. מה עלינו לעשות עם  עמודי מוצר אלו בכדי לשמור על בריאות האתר מבחינת SEO ועל מנת לשמור על חווית משתמש חיובית?ֿ

האם עליכם להציג שגיאת 404, האם לבצע הפנייה לאותו עמוד או האם להשאיר את העמוד כמו שהוא? אלו שאלות בהן אני נתקל לא מעט ברחבי הרשת וראיתי כי נשאלו לא פעם ברשתות החברתיות.

אז כמו סיטואציות רבות בעולם קידום האתרים, אין תשובה אחת חד משמעית לגבי דרך ההתנהלות עם עמודי מוצר אלו (discontinued products). הגישה בה בוחרים תלויה במספר משתנים וביניהם:

  • האם המוצר אינו קיים זמנית או שאינו זמין באופן קבוע?
  • האם לעמוד טראפיק אורגני?
  • האם קיימים קישורים נכנסים המפנים לעמוד?
  • אילו משאבי פיתוח עומדים בפניכם?

יש לקחת בחשבון נקודות אלו מכיוון והמסלול בו תבחרו עלול להשפיע על בריאות האתר ברמה הטכנית כמו גם על חווית המשתמש של הגולשים בחנות שלכם. בואו ניתן מבט על מספר גישות שניתן לקחת ונתחיל בסיטואציה בה המוצר אינו ניתן לרכישה באופן זמני.

מה לעשות עם מוצרים שזמנית אינם ניתנים לרכישה?

אם המוצר אינו קיים זמנית ואתם יודעים כי ״יחזור למדפים״ בעתיד, נכון יהיה להשאיר את העמוד כעמוד חי – אינכם רוצים בסיטואציה זו להציג עמוד 404 או לבצע הפניית 301 מכיוון והמצב אינו קבוע.

רצוי ובמקרה זה תודיעו למשתמשים בצורה ברורה שהמוצר אינו זמין ואידיאלית תספקו מידע למשתמש לגבי מתי המוצר ישוב להיות זמין עבורם.  בכדי למנוע בלבול, נכון יהיה להסיר את כפתור ״הוסף לעגלה״ בעמוד המוצר.

הצגת הודעה כי מוצר אינו זמין והסרת כפתור הוסף לעגלה

John Mueller אגב נשאל לגבי הנושא ב Webmaster Hangout לפני כשנה והסביר כי יש להשאיר את העמוד כמו שהוא יחד עם הטמעת נתונים מובנים המתארים כי המוצר אזל מהמלאי.

קחו בחשבון כי אם המשתמש נוחת בעמוד מוצר שאינו זמין, כנראה שלעמוד זה יהיה שיעור נטישה/עזיבה גבוה במיוחד. ישנן מספר פעולות שניתן לבצע בכדי למנוע אחוז נטישה גבוה במקרים אלו כדוגמת:

  • הצגת מבחר מוצרים דומים או קשורים למוצר זה.
  • אפשרות חיפוש נוחה.
  • אפשרות להרשמה וקבלת אימייל ברגע שהמוצר חוזר להיות זמין.

הנה פוסט בהקשר שנכתב בסאבי בלוג המתאר 10 דרכים להקטנת שיעור הנטישה והגדלת אחוז ההמרות באתר.

מה לעשות עם מוצרים שאינם זמינים באופן קבוע?

קיימות מספר אפשרויות עבור מוצרים שנעלמו לעד ואינם זמינים בצורה קבועה. אחת האפשרויות היא להציג שגיאת 404 עבור אותו עמוד. למעשה זוהי האפשרות בה תמך Matt Cutts בוידאו הבא (עבור חנויות ממוצעות בגודלן בכל אופן):

מכיוון והמוצרים לא קיימים, (לא יהיו קיימים לעולם) ההגיון אומר כי עדיף להגיש עמוד 404. זאת בכדי למנוע תסכולו של משתמש הנוחת בעמוד מוצר אותו הוא מעוניין לקנות, רואה אותו מול עיניו אך מבין כי הוא אינו יכול לרכוש מוצר זה בחנות שלכם.

חווית המשתמש נכונה חיונית גם במקרה זה, כך שעל העמוד המציג שגיאת 404 באתר שלכם להיות שימושי. במקום פשוט להציג שגיאת 404, עליכם לשקול ולחשוב כיצד ניתן לשפר את חווית המשתמש על ידי יצירת עמוד 404 חכם יותר, נאמר כזה המציג עבור המשתמש מוצרים דומים שייתכן ויעניינו אותו.

מתי להמנע מהצגת שגיאת 404 למוצרים שאינם זמינים?

אך לפני שאתם מתחילים להציג שגיאת 404 עבור כל אותם מוצרים שאינם זמינים באופן קבוע, עליכם להבין את החסרונות של גישה זו:

אמנם אין בעיה באופן כללי עם עמודי 404, אך אם קיים מספר גבוה בצורה משמעותית של עמודים עם שגיאה זו, תקציב הזחילה שלכם ייפגע ויתבזבז. הבוט של גוגל יסרוק לשווא עמודים שאינם קיימים על חשבון עמודים אחרים הרלוונטים יותר.

הצטרפו לרשימת התפוצה!

מעבר לכך, ההחלטה האם להציג שגיאת 404 למוצר זה צריכה להיות תלויה גם בשאלה האם העמוד מקבל תנועה אורגנית והאם לעמוד זה קיימים קישורים נכנסים איכותיים (Inbound Links). הגשת עמוד 404 משמעה שכח הדירוג (link equity) שהעמוד השיג בעזרת קישורים נכנסים יאבד.

על ההבדל בין קישורים נכנסים, קישורים יוצאים, וקישורים פנימיים תוכלו לקרוא בפוסט על קישורים יוצאים והערך שלהם מבחינת קידום ו SEO.

מכיוון וקישורים נכנסים הם המרכיב החשוב ביותר ב SEO (זה בהחלט ניתן לוויכוח) – כנראה ותרצו לעשות כל שניתן בכדי לשמר קישורים נכנסים המצביעים לאתר שלכם.

אז מה עושים עם מוצר שלא יחזור לעולם אך לעמוד מוצר זה קיימים קישורים נכנסים? לא תרצו בהכרח להשאיר עמוד זה כעמוד חי, ולא תרצו לספק שגיאת 404, אך תרצו כנראה לשמור על הערך הקידומי של עמוד זה על ידי ביצוע הפנייה. על כך בסעיף הבא…

מה לגבי מוצרים שאינם זמינים אך בעלי ערך קידומי?

אם עמוד מוצר כלשהו הוא בעל ערך קידומי בכך שהוא מקבל תנועה אורגנית ולו קישורים נכנסים איכותיים המצביעים אליו, עליכם לשקול לבצע הפניית 301 בכדי לשמור על הערך של עמוד זה.

אז לפני שאתם נפטרים מעמוד מוצר כלשהו, השתמשו בכלי כגון Ahrefs (או כל כלי אחר) בכדי לבדוק אם כתובת העמוד בעלת קישורים נכנסים רלוונטים ואיכותיים.

בדיקת כמות קישורים חיצוניים למוצר בעזרת ahrefs

כמות הקישוריים הנכנסים (backlinks / inbound links) בתמונה זו מוגזמת בצורה קיצונית – אך אני מניח שאתם מבינים את כוונתי.

על כל מקרה, אם זו הסיטואציה, בצעו הפניית 301 מעמוד זה לעמוד הקרוב או הרלוונטי ביותר למוצר זה. נסו כמובן להמנע מביצוע הפניית 301 לעמוד מוצר אחר שסביר להניח ויוסר בעתיד גם כן וזאת בכדי להמנע מסיטואציה בה ישנה שרשרת הפניות ארוכה מדי.

כנראה ויהיה הגיוני לבצע הפנייה מאותו עמוד מוצר לעמוד הקטגוריה, או נכון יותר תת-קטגוריה (אם קיימת) המכילה את אותו מוצר. הסיכוי כי עמוד קטגוריה יוסר בעתיד הוא מאד נמוך.

גם במקרה זה, בהתאם לאותם משאבי פיתוח הקיימים לרשותכם ובמחשבה על UX וחווית משתמש, נכון יהיה ליצור הודעה דינמית כלשהי המסבירה למשתמש מדוע בוצעה הפנייה זו. אני מניח שאתם יכולים להבין שהפניית המשתמש לעמוד אחר ללא הסבר כלשהו על מדוע זה קרה יכולה להיות מעט מעצבנת.

רשמו למשתמש הודעה כי המוצר אזל ואינו נמכר יותר והסבירו כי כנראה וימצא מוצרים מעניינים ורלוונטים עבורו בעמוד הקטגוריה אליו הוא הופנה.

מתי יש להמנע מהפניות 301 עבור מוצרים שאזלו?

הדרך בה תבחרו להתנהל עם מוצרים שאזלו יכולה להיות תלויה במהות העסק ובלקוחות שלכם. גם אם מוצר כלשהו אינו נמכר עוד, ייתכן כי גולשים עדיין יהיו מעוניינים לדעת על מוצר זה בעתיד, למשל בכדי לקרוא את הספציפיקציות או חוברות ההדרכה של מוצר זה.

ביצוע הפנייה של עמוד מוצר לעמוד אחר ימנע מהמשתמשים את היכולת לגשת לתוכן זה. כך שעבור עמוד מוצר שאזל המכיל תוכן שמשתמשים עדיין מוצאים כשימושי,  כנראה ותרצו להתייחס באותה צורה כמו האופציה הראשונה שהצגנו, כלומר להשאיר את העמוד כפי שהוא ולהציג הודעה כי המוצר אינו נמכר עוד.

לסיכום

אז אם נתאר בקצרה את שדובר בפוסט זה: עבור מוצרים שאזלו זמנית מהמלאי השאירו את העמוד כעמוד חי אך הציגו הודעה למשתמשים כי המוצר אינו זמין כרגע. אידיאלית הציגו למשתמש מוצרים דומים או אפשרו לו להרשם ולקבל אימייל ברגע שהמוצר חזר למלאי.

עבור מוצרים שאינם זמינים באופן קבוע עליכם לבדוק מה ערך העמוד מבחינת SEO. אין בעיה להציג עמוד 404 (שימושי) עבור מוצרים אלו, אך לפני שתעשו זאת – בדקו אם העמוד מקבל תנועה אורגנית וישנם קישורים נכנסים בעלי ערך המפנים אליו. במצב זה יהיה נכון לבצע הפניית 301 לעמוד הרלוונטי ביותר למוצר שאזל ובכך לשמור על כח הדירוג – הלא הוא אותו link equity שכולנו כמהים לו.

כשמדובר על ההחלטה מה לעשות עם מוצרים שאזלו מהמלאי או שאינם נמכרים עוד, עליכם לבצע אנליזה קצרה לטובת החלטה מושכלת. אל תשכחו לקחת UX וחווית משתמש בחשבון ולהציג למשתמשים הסבר מדוע הם הופנו לעמוד אחר.

השגות ותגובות יתקבלו בברכה בכדי שנוכל ללמוד אחד מהשני 🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

0 תגובות...

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג