מדריך שימוש בתוסף WordPress SEO by Yoast – חלק ב׳

התוסף WordPress SEO by Yoast – הגדרות מקומיות ושימוש יומיומי.

זהו המשך לחלקו הראשון של המדריך, בו קבענו את ההגדרות הגלובליות של התוסף WordPress SEO by Yoast, חלק זה של המדריך יתמקד בהגדרות המקומיות ובשימוש היומיומי של התוסף. הגדרות מקומיות הינם ההגדרות הספציפיות לעמוד / הפוסט המסויים אותו אתם עורכים.

Yoast SEO מספקת כלי לאנליזת תוכן הבודק לא מעט אספקטים של הפוסטים אותם אתם מוסיפים לאתר שלכם. הכלי עובד בזמן אמת (אתם מקבלים פידבק תוך כדי הכתיבה) ובודק כמה ידידותי התוכן שכתבתם למנועי חיפוש.

בחלק זה של המדריך ניתן מבט על כמה מהפיטצ׳רים המרכזיים של כלי זה הנקרא Content Analysis Tool (כלי ניתוח תוכן) ונראה כיצד להשתמש ב Yoast על מנת לקבוע את הגדרות הנראות של עמוד או פוסט מסויים.

אם אתם מעוניינים במידע רחב יותר על אופטימיזציה לתוכן ו On page SEO תנו מבט במדריך קידום אתרים בגוגל ואופטימיזציה למנועי חיפוש | On-Page SEO.

אז לעניינו – הממשק של Yoast SEO מכיל שלוש לשונית בהן תוכלו לקבוע הגדרות מסויימות לפוסט הספציפי אותו אתם עורכים:

1. אופטימיזציה לתוכן – Content Optimization.
2. חברתי – Social.
3. מתקדם – Advanced.

Yoast SEO Local Settings

בואו ניתן מבט מעמיק יותר על כל אחת מלשוניות אלו…

1. אופטימיזציה לתוכן

בלשונית זו, שסביר להניח ותתעסקו בה יותר משתי הלשוניות האחרות, תוכלו לקבוע את נראות התוכן שלכם בגוגל ובמנועי החיפוש השונים.

א. תצוגה מקדימה – Snippet Preview

תחת תצוגה מקדימה תוכלו לראות כיצד ייראו את העמוד/הפוסט שלכם וכיצד ייראה עבור הגולשים בתוצאות החיפוש. באופן זה אתם יכולים לראות האם הכותרת, כתובת העמוד (URL) או תיאור המטא מתאימים להגבלות של דפי תוצאות החיפוש בגוגל.

שימו לב כי ישנם שלושה כפתורים בתחתית חלק זה. האחד מאפשר תצוגה מקדימה במובייל והשני בדסקטופ. לא כפתורים יותר מדי שימושיים. לעומת זאת, כפתור ״ערוך מקטע / Edit Snippet״ שימושי יותר.

בואו ניתן מבט על אחד הפוסטים בסאבי בלוג לאחר לחיצה על ערוך מקטע:

תצוגה מקדימה - Snippet Preview - יואסט SEO

כפי שאתם רואים, באפשרותכם לקבוע את מבנה הכותרת ואת מבנה תיאור המטא של העמוד/הפוסט באמצעות משתנים אותם Yoast מספקת לנו. לחיצה על ״Insert Snippet Variable" תציג חלון בו נמצאים כל המשתנים האפשריים.

לא נרחיב על השימוש במשתנים, אך אתם מוזמנים לשחק עם אלו ולראות בתצוגה המקדימה כיצד הם משפיעים על נראות הפוסט. על כל מקרה בואו נסביר על שלושת השדות המופיעים בפניכם:

1. כותרת SEO או SEO Title

 בחלק זה ניתן לבחור כותרת שונה לעמוד / פוסט מאשר הכותרת שבחרתם בחלקו העליון של אותו עמוד אותו אתם עורכים. זו הכותרת שתופיע בסופו של דבר בתוצאות החיפוש וזו שייראו מנועי החיפוש.

במידה ואתם חושבים כי הכותרת שבחרתם לאותו לפוסט / עמוד ארוכה מדי או לא מספיק קולעת, באפשרותכם לשנותה החלק זה. עליכם להיות מאד מחושבים בבחירת הכותרת מכיוון ולזו משקל רב לאיך מנועי חיפוש (ואיך הגולשים) מבינים את הנושא עליו מדבר התוכן שלכם.

2. מחרוזת / Slug

המחרוזת הינה אותו Slug שהוא חלק מהקישור הישיר של אותו עמוד / פוסט שאתם עורכים. זו תופיע בדרך כלל לאחר ה ״/״ האחרון בכתובת ה URL. התוסף Yoast מאפשר לערוך מחרוזת זו בקלות ונכון יהיה להשתמש בביטוי המיקוד עבורו אתם רוצים להיות מדורגים במחרוזת זו.

3. תיאור מטא / Meta Description

זהו התיאור שמופיע מתחת לכותרת ולכתובת האתר בתוצאות החיפוש של גוגל. אתם יכולים (וצריכים) להכניס בתיבה זו את תיאור עמוד כך שיכיל גם את ביטוי המיקוד שהכנסתם לפני כן (רצוי בתחילת התיאור).

במידה ולא תוסיפו תיאור זה, מנועי חיפוש יציגו טקסט כלשהו מהעמוד לשיקול דעתם שלאו דווקא מתאר את תוכן העמוד בצורה מדוייקת. במקרה שלי אני תמיד בוחר לכתוב ידנית את תיאור המטא אך אין זה חובה כמובן.

על תיאור המטא או Meta Description Tag לספק תקציר של תוכן העמוד ועליו לעורר עניין בקרב המשתמשים כאשר יראו תיאור זה בתוצאות החיפוש ולגרום לאלו ללחוץ על התוצאה שלכם.

תמצאו מידע הרבה יותר רחב על כיצד לבצע אופטימיזציה לשדות אלו בפוסט מדריך קידום בגוגל ואופטימיזציה למנועי חיפוש.

ב. ניתוח קריאות – Readability

חלק זה מציג ניתוח ואנליזה לגבי קריאות של התוכן שלכם. כלי זה עושה שימוש באלגוריתם בכדי לבדוק כמה קריא  הפוסט שלכם או התוכן באופן כללי עבור הגולשים.

כלי ניתוח הקריאות מבצעת מספר בדיקות שבסופו של דבר מציג המלצות לשינויים ושיפורים. במילים אחרות, מעקב אחר המלצות אלו יכול להוביל לכך שהטקסט קריא ומובן יותר עבור הגולשים.

נכון לזמן עדכון המאמר, ניתוח הקריאות מבצע מספר בדיקות. מכיוון ורובן לא נתמכות בעברית (Yoast מספקת תמיכה רק עבור שפות ספציפיות) לא ארחיב לגביהן, אך הנה קישורים רלוונטים עבור כל אחד מהבדיקות:

ג. ביטוי למיקוד – Focus Keyword

Focus Keyword הוא הביטוי שמתאר בצורה הטובה ביותר את התוכן שלכם. זהו הביטוי בעל מילות המפתח וזה שעליו אתם מעוניינים לקבל דירוג בגוגל (Ranking).

ביטוי מיקוד זה מאפשר לתוסף לבצע אנליזה ולקבוע האם התוכן שלכם כתוב נכון מבחינת קידומית או לא (כפי שתראו בחלק תוצאות אנליזה/Analysis results), בהתאם לביטוי זה תקבלו המלצות לשיפור העמוד אותו אתם עורכים.

שימו לב כי לאחר בחירת ביטוי למיקוד תוצג לפניכם אינדיקציה על הציון לתוכן של אותו עמוד בהתייחס למנועי החיפוש ולפי הביטוי אותו בחרתם. תקבלו מידע האם וכמה פעמים מופיע הביטוי במקומות החשובים לקידום האתר כגון כותרת העמוד, ה SLUG, תוכן העמוד ותיאור המטא.

ביטוי למיקוד - Yoast SEO

בשלב הנוכחי של עדכון פוסט זה כנראה ותראו את רוב הטקסט בתמונה המוצגת מעלה באנגלית ולא בעברית. זאת מכיוון והתוסף עדיין אינו מתורגם כראוי.

על כל מקרה, תמצאו בחלק זה אנליזה יותר מפורטת לגבי העמוד אותו אתם עורכים. תקבלו מידע על מצב האופטימיזציה והמלצות כיצד לשפר את התוכן על מנת להעלות את הסיכוי לדירוגו במנועי החיפוש עבור ביטוי המיקוד שבחרתם.

תמצאו פה מידע לגבי צפיפות מילות המפתח, האם נכון יהיה למקם אותן קרוב יותר לתחילת המאמר ועוד טיפים רבים. התוסף אף מבצע בדיקה על התמונות הקיימות במאמר ובודק האם מילות המפתח מופיעות בטקסט החלופי של התמונה (alternative text) או בתיאור שלה.

אם אתם מעוניינים במידע מפורט על אופטימיזציה של תמונות בדגש על קידום ו SEO תנו מבט במדריך אופטימיזציה של תמונות עבור SEO.

שימו לב לא לעקוב אחר ההמלצות שהתוסף מציע בעיניים עצומות, זכרו שתוכן אמור להיות כתוב במחשבה קודם כל על הקורא ורק אחר כך על מנועי החיפוש. אל תקריבו קריאות לטובת עניינים טכניים!

2. חברתי – Social

אין הרבה מה להרחיב על חלק זה. כאשר אתם מפרסמים את העמוד ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, רשתות אלו יבקשו אינפורמציה על הכותרות והתמונות שאתם מעוניינים שיופיעו בזמן הפרסום.

חברתי - Social - Yoast SEO

אינפורמציה זו ניתן להכניס באמצעות קוד כמובן, אך התוסף Yoast SEO עושה עבודה זו עבורכם ומאפשר להוסיף ולקבוע אינפורמציה זו בקלות תחת חלק זה.

קחו בחשבון כי אין צורך לקבוע פרטים אלו עבור כל פוסט וזאת מכיוון ו Yoast כברירת מחדל תשתמש בכותרת ה SEO, בתיאור המטא ובתמונה הראשית (Featured Image) של הפוסט או העמוד עבור השיתוף.

אולי זה המקום לציין כי באפשרותכם לבדוק כיצד פייסבוק רואה ותציג את הפוסט בזמן שיתוף באמצעות ה Facebook Debugger (על ידי לחיצה על כפתור ה Debug).

Facebook Debugger - Yoast Local Settings

אם החלפתם תמונה ובזמן שיתוף עדיין מופיעה התמונה הישנה – בצעו Debug לפוסט ואחר מכן לחצו על Scrape Again על מנת שפייסבוק יזהו את התמונה החדשה.

רק נציין כי לפעמים יש צורך ללחוץ על Scrape Again יותר מפעם אחת על מנת שפייסבוק יזהו את השינויים.

Scraping Facebook Data

מעבר לכך, מכיוון ולא לכל הרשתות החברתיות סטנדרטים זהים, ייתכן ויהיה צורך להתאים את אורך הכותרות או את מימדי התמונות לרשת חברתית מסויימת.

3. מתקדם –  Advanced

Yoast SEO Advanced Local Settings

בחלק זה תמצאו מספר אפשרויות די חזקות. אציין כי בדרך כלל אין צורך לגעת בהגדרות אלו מכיוון ואלו נקבעו ברמה הגלובלית של התוסף כפי שהגדרנו בחלק א׳ של מדריך זה ולכן נעבור עליהן  בקצרה לפי סדר הופעתם:

  • אינדקס של Meta Robots – באפשרות זו ניתן לקבוע האם העמוד יאונדקס על ידי מנועי החיפוש או לא.
  • מעקב Meta Robots – קובע האם מנועי החיפוש יעקבו (follow) אחר הקישורים בעמוד זה.
  • Meta Robots למתקדמים – מספר תגיות מטא שלבטח לא תשתמשו בהם לעולם 🙂
  • Canonical URL – אפשרות זו שימושית במידה ואתם מפרסמים תוכן שהופיע כבר באתר אחר או באתר שלכם. ניתן לספק את כתובת ה URL של התוכן המקורי ועל ידי כך להמנע מקנסות של גוגל על תוכן כפול/משוכפל. עוד מידע על כתובות קנוניות תמצאו בפוסט זה.

לסיכום

WordPress SEO by Yoast הוא תוסף בעל יכולות מרשימות. הוא מאפשר לכם לשלוט על המון אספקטים החשובים מבחינת אופטימיזציה לאתר וורדפרס לטובת קידום באתר בגודל.

באותו זמן הוא מספק לכם מידע ומכוון אתכם כיצד לכתוב תוכן המותאם למנועי חיפוש, מציג מידע מפורט כיצד לשפר את אותו פוסט / עמוד שאתם יוצרים ואף מאפשר לכם לקבוע כיצד הוא ייראה ברשתות החברתיות השונות.

משתמשי וורדפרס ובעלי אתרים המעוניינים להגדיל את התעבורה באתר שלהם לא ידלגו על תוסף זה, הוא מספק מידע חיוני לצמיחה של אתר / בלוג וורדפרס ולקידומו במנועי חיפוש.

אל לכם לשכוח כי על אופטימיזציה של תוכן ו On-Page SEO לבוא לאחר ביצוע תהליך של SEO טכני באתר שלכם. תגובות שאלות ורעיונות יתקבלו בברכה…. 🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

21תגובות...
  • תמיר 26 באוקטובר 2015, 19:36

    הביטוי למיקוד צריך להיות מופרד בפסיקים ?

    • רועי יוסף 26 באוקטובר 2015, 19:37

      הוא אינו צריך להיות מופרד בפסיקים…

  • ראם 27 באוקטובר 2015, 12:01

    2. ניתוח ואנליזה – "על ידי ריחוף על SEO בסרגל הכלים ולאחר מכן על בצע אנליזה לעמוד זה, ניתן לשלוח את כתובת העמוד ישירות למספר שירותים המנתחים את העמוד ומאפשרים לכם לדעת כיצד לשפר את העמוד בתוצאות החיפוש של גוגל ומנועי חיפוש נוספים."

    יש מצב לתצלום מסך? או לפירוט יותר מדויק, לא מצאתי את זה.
    האם זה שונה מהאנליזה בחלק התחתון ?

    • רועי יוסף 27 באוקטובר 2015, 12:36

      ראם, זה אכן שונה מהאנליזה של החלק התחתון. בסעיף מספר 2 מדובר על אנליזה המתבצעת דרך שירותים חיצוניים, תוכל לגשת לזה דרך סרגל הכלים כאשר אתה נמצא צופה בעמוד עצמו באתר (frontend) ולא כאשר אתה נמצא בעריכה של העמוד דרך לוח הבקרה של וורדפרס. מקווה שהסברתי את עצמי כראוי, אמור לי אם לא…

      • ראם 28 באוקטובר 2015, 0:45

        תודה מצאתי, אכן חיפשתי בעריכה 🙂

        שאלה נוספת ברשותך, עד לא מזמן היה לי Meta Keywords בחלק התחתון של כל דף ואני רואה שגם אצלך בתמונה זה לא מופיע משום מה, לאן זה נעלם ?

        שם היתי מכניס כמה מילות מפתח.

        • רועי יוסף 30 באוקטובר 2015, 12:33

          ניתן להחזיר את השדה Meta Keywords בהגדרות של התוסף. גש לכותרות ותגיות מטא > אחר וסמן את התיבה עשה שימוש בתגית meta keywords. עם זאת איני רואה כל סיבה לעשות שימוש ב Meta Keywords מכיוון ומנועי חיפוש וגוגל בינהם כבר אינם עושים שימוש ב Meta keywords. זאת גם הסיבה שהאופציה הזו מבוטלת כברירת מחדל בתוסף…

    • שלום 6 בנובמבר 2015, 11:04

      גם אני לא מצאתי.

  • שלום 6 בנובמבר 2015, 11:21

    לרועי שלום, תודה על הפוסט המושקע! רציתי לשאול דבר שלא ראיתי התייחסות אליו. איני מבין גדול, אך כך לימדו אותי שיש להכניס מילים רבות מופרדות עם פסיקים ללא רווחים על מנת לקדם את האתר.

    לדוגמא בעמוד העוסק בכתבה על טיפים לכיבוס מהיר – טיפים לכיבוס,כיבוס מהיר,כביסה נקיה,כיבוס ללא מאמץ,כיבוס נקי, וכו' וכו'…

    א. לא ראיתי בתוסף מקום להוספה זו.
    ב. בהנחה שיש מקום להוסיף זאת, מה מומלץ לכתוב ומה לא?

    תודה!

    • רועי יוסף 7 בנובמבר 2015, 12:37

      היי, אין מקום מיוחד בתוסף להכניס מילים / ביטויים אלו, באידיאל, מילים וביטויים אלו אמורים להיות חלק מהתוכן של אותו עמוד / פוסט. בכותרת, בקישור של אותו עמוד / פוסט (url) ובתמונות רלוונטיות באותו עמוד. בעבר היה מקום להכניס keywords, והוא קיים גם היום (ראה תגובות קודמות) אך גוגל כבר אינה מתייחסת לאותן keywords לצורך דירוג האתר ולכן אינן רלוונטיות..

  • צפי 20 בנובמבר 2015, 12:24

    תודה על הפוסט,
    לאחרונה יש גירסה חדשה של התוסף ויש שם חלק Meta Robots Advanced תוכל להסביר עליו ?

  • דרור שתיוי 25 באוקטובר 2016, 9:35

    רועי שלום, כל הכבוד על הפוסט המושקע.

    רציתי לשאול כמה שאלות שמעניינות אותי. האם תקציר תוכן של פוסט נחשב כתוכן משוכפל?
    יש לי אתר שאני מקדם בתחום של אחסון אתרים , hostking, התקציר של התוכן עולה בגוגל לפני התוכן של הפוסטים.
    האם יש אפשרות לכתוב פוסט ולא לשייך אותו לשום קטגוריה? האם כדאי לאנדקס את הקטגוריות? איך אני מגדיר שקטגוריה מסויימת לא תתאנדקס?
    לפעמים עולה שגיאה 520 ושגיעה 521 האם זה פוגע בקידום של האתר? התקנתי clodedflare והוא לא מוצא עותק של הדף, למה?

    • רועי יוסף 25 באוקטובר 2016, 20:53

      היי דרור,

      תקציר לא ייחשב כתוכן משכפל. לא ניתן לכתוב פוסט ללא קטגוריה, אך אתה יכול לשנות את מבנה הקישורים הקבועים בהגדרות > מבנה קישורים בלוח הבקרה של וורדפרס. (קח בחשבון שזה ישפיע על כל הפוסטים, כך שאם אינך סגור על המשמעות אל תבצע זאת).

      איני רואה סיבה לאנדקס קטגוריות אם דף הבלוג שלך מאונדקס, נהפוכו, אל תאנדקס את עמודי הקטגוריות והארכיון. יואסט אינו מאפשר לבחור שקטגוריה מסויימת לא תתאנדקס, או כולם או אף אחת. אין לי תשובה לשאר שאלותייך..
      בהצלחה !

  • ראם 26 באוקטובר 2016, 22:32

    חסרה התיחסות לטאב של ה readability, טאב יחסית חדש 4 חודשים בערך.
    עד כמה זה חשוב וחיוני להתייחס להערות שם?

    • רועי יוסף 17 ביולי 2018, 20:31

      טאב ה Readability ברובו אינו רלוונטי לשפה העברית בשלב הנוכחי….

  • נתנאל בצלאל 5 ביולי 2017, 8:34

    רועי שלום וברכה, במאמר זה זה כתבת כך:

    3. יצירת תוכן

    לאחר התקנת התוסף תמצאו כי נוסף חלק בתחתית חלון העריכה של אותו עמוד שאתם עורכים. "וורדפרס Yoast SEO – כללי"
    במידה ואינכם רואים חלק זה גשו להגדרות תצוגה בחלקו השמאלי העליון של המסך ובדקו האם הוא מבוטל. לי יש את הבעיה הזאת שאיני רואה את החלק הזה ובאמת בחלק העליון השמאלי כתוב: SEO: Not available, איך אני הופך את זה לזמין? ניסיתי המון!

    תודה רבה על כל ההשקעה והמשך יום נעים..

    נתנאל

    • רועי יוסף 5 ביולי 2017, 11:29

      היי נתנאל, בדוק כשאתה נכנס לפרופיל האישי שלך תחת ״משתמשים״ האם האפשרויות של Yoast מבוטלות או לא. מעבר לכך, נסה לראות האם תחת SEO > Dashboard ישנן הערות כלשהם בנוגע לסיטואציה..

  • רוב 4 בדצמבר 2018, 17:05

    איך אני יודע אם הביטוי למיקוד נכנס לקוד? צריך להיות רק אחד או שאפשר כמה?
    (ביטוי למיקוד זה מה שנקרא מילות חיפוש?)

    • רועי יוסף 4 בדצמבר 2018, 17:09

      לביטוי מיקוד אין שום קשר לקוד רוב, הוא נועד אך ורק בכדי לספק הערות והמלצות של Yoast SEO אותם אתה יכול ליישם ברמת עריכת התוכן/הקישור הישיר/הכותרת של הפוסט וכדומה בהתאם לאותו ביטוי שבחרת.

      עד כמה שידוע לי ניתן להכניס רק ביטוי אחד..

      • רוב 5 בדצמבר 2018, 9:05

        תודה, זה לא אמור להופיע בקוד כמו התיאור והכותרת?
        איך אני יכול לדעת שזה בכלל משפיע?

        • רועי יוסף 5 בדצמבר 2018, 16:33

          ממש לא מופיע בקוד, הוא משפיע רק על ההערות ווהמלצות שאתה מקבל מהתוסף Yoast בהקשר לפוסט הספציפי..

          • רוב 5 בדצמבר 2018, 17:20

            תודה, אז הוא די מיותר.
            לא ממש יש חשיבות למילות חיפוש לפי מה שראיתי במאמר של גוגל

השאירו תגובה

פעימות
Up!