מדריך שימוש בתוסף WordPress SEO by Yoast – חלק א׳

הקדמה – Wordpress SEO by Yoast

התוסף WordPress SEO by Yoast הוא הנפוץ ביותר שקיים לקידום ואופטימזציה של אתרי וורדפרס במנועי חיפוש. עם מעל מיליון התקנות אקטיביות ודירוג ממוצע של 4.5 במאגר התוספים של וורדפרס צפוי שכאשר תחפשו בגוגל WordPress SEO תוסף זה יופיע במקום הראשון.

עם זאת לתוסף זה קיימות הגדרות רבות היכולות להרתיע אנשים ובמיוחד מתחילים מלהשתמש בו (או להשתמש בו נכון). במדריך זה ניתן מבט ונראה כיצד להשתמש בתוסף Wordpress SEO by Yoast משלב ההגדרות ועד לשימוש היומיומי.

באופן כללי, ניתן לחלק את הגדרות התוסף לשני חלקים – הגדרות גלובליות אשר משפיעות על האתר כולו והגדרות מקומיות המשפיעות על עמוד או פוסט ספציפי. (הגדרות מקומיות ניתנות לשינוי מתוך הפוסט, העמוד, סוג התוכן המותאם וכו׳…)

חלק זה יתמקד בהגדרות הגלובליות של התוסף, נוודא תחילה כי האתר שלנו יופיע כראוי במנועי חיפוש ובחלק ב׳ הבא עלינו לטובה נפרט על ההגדרות המקומיות. לפני שמתחילים: ההגדרות במדריך זה הינם בגדר המלצה בלבד ולא בהכרח מתאימות לאתר הוורדפרס שלכם.


1. הגדרות כלליות

במידה והתקנתם את התוסף ישנו אייקון בממשק הניהול של וורדפרס הנקרא SEO. לחיצה עליו תוביל אתכם למסך ההגדרות הכלליות אשר מחולק לארבעה לשוניות:

כללי

קידום אתר וורדפרס הגדרות כלליות

  • סיור היכרות – מספק הסבר על האפשרויות השונות של התוסף.
  • שינויים אחרונים – מספק רשימה של השינויים והתוספות הקיימות בגירסה האחרונה של התוסף.
  • שיחזור הגדרות ברירת המחדל – לחיצה על כפתור זה תשחזר את ההגדרות הראשוניות של התוסף.

 

פרטים שלך

פרטים שלך - וורדפרס seo

  • שם האתר – במידה ותרצו לספק לגוגל שם אחר לאתר מהשם המופיע תחת הגדרות > כללי בממשק הניהול של וורדפרס, הכניסו את שם האתר בשדה זה.
  • איש קשר או חברה – זהו חלק המיועד ל Google’s Knowledge Graph. על ידי בחירה בין חברה או איש קשר, מידע זה יופיע לפעמים לצד תוצאות החיפוש בגוגל.

 

כלי מנהלי אתרים

כלי מנהלי אתרים - וורדפרס seo

במידה ואתם רשומים לאחד או יותר מכלי מנהלי האתרים, ניתן למלא שדות אלו בכדי לאמת כלים אלו מול האתר שלכם. כלים אלו מספקים מידע על התעבורה באתר ממנועי חיפוש שונים. התעלמו מחלק זה במידה וביצעתם אימות לאתר בדרך אחרת.

 

אבטחה

הגדרות אבטחה וורדפרס seo

  • Disable the Advanced part of the Yoast SEO meta box – סימון תיבה זו מומלץ לאתרים בהם ישנם יותר מכותב אחד ואתם מעוניינים לחסום כותבים אלו מלהגדיר הגדרות מתקדמות של התוסף בסוגי הפוסטים השונים.

2. כותרות ותגיות מטא

לאחר שסיימנו עם ההגדרות הכלליות נמשיך לכותרות ותגיות מטא. במסך זה נגדיר כיצד התוכן שלנו יוצג בתוצאות החיפוש.

כללי

כותרות ותגיות מטא וורדפרס seo

  • חייב שכתוב מחדש של הכותרות – על מנת להציג כותרות SEO לפוסטים ועמודים (עוד על כך בחלק השני של המאמר) התוסף משתמש בפונקציה wp_title. תבניות מסויימות משתמשות בפונקציה אחרת על מנת להציג את הכותרות. במקרים אלו רצוי לסמן תיבה זו ולשכתב מחדש את הכותרות. ברוב המקרים התוסף מזהה אוטומטית את ההגדרה הנחוצה כך שניתן להשאיר תיבה זו כפי שהתוסף קבע.
  • מפריד כותרת – בחלק זה ניתן לבחור את המפריד בין הכותרת לשם האתר בתוצאות החיפוש, זוהי הגדרה קוסמטית בלבד ונתונה לשיקולכם.

 

דף הבית

דף הבית - וורדפרס seo

חלק זה מתייחס לכותרת ולתיאור של דף הבית. בחרו כותרת קצרה אך ״חזקה״ ובעלת מילים וביטויים שמתמצתים דף זה. ניתן להוסיף לפני את המשתנה %%sitename%% אשר יכניס בצורה אוטומטית את שם האתר. הכותרת אמורה להראות בסגנון הזה: %%sitename%% | המילים החזקות שבחרתם.

יש להוסיף את מפריד הכותרת בינהם ולשים לב שמספר האותיות בכותרת אינו מעל 70 תווים, אחרת הכותרת תחתך בתוצאות החיפוש של גוגל.

תיאור הדף אמור להיות מורכב גם כן ממילים וביטויים משכנעים ה״מוכרים״ לגולשים את דף הבית שלכם. שמרו שמספר האותיות בחלק זה ינוע בין 140 ל 156 תווים בלבד, מעבר לכך זה ייחתך בתוצאות החיפוש.

ניתן לראות את רשימת המשתנים הבסיסיים והמתקדמים תחת תפריט עזרה כאשר אתם נמצאים באחד מעמודי הגדרות התוסף.

משתנים seo וורדפרס

על הדרך, הצטרפו לרשימת התפוצה !

סוגי פוסטים

סוגי פוסטים וורדפרס seo

בחלק זה ניתן להגדיר את את הפורמט של הכותרת והתיאור עבור פוסטים, עמודים, סוגי תוכן מותאמים ומדיה (כל מה שתגדירו בחלק זה ניתן יהיה לעקוף בהגדרות המקומיות). מומלץ לסמן noindex, follow תחת מדיה בכדי למנוע מצבים של תוכן כפול, מעבר לכך ניתן להשאיר בעמוד זה את הגדרות ברירת המחדל של התוסף.

  • noindex, follow – על ידי סימון תיבה זו, אתם מבקשים ממנועי החיפוש לעקוב אחר הקישורים אך להמנע מלהוסיף אותם לתוצאות החיפוש. השתמשו בהגדרה זו על מנת להסתיר תוכן מסויים מתוצאות החיפוש ולבקש מגוגל לא לבצע אינדקס על תוכן זה.
  • הצגת תאריך בצפייה מקדימה של המקטע ? – הגדרה זו כבויה כברירת מחדל, מאפשרת הצגת תאריך לפני התיאור בתוצאות החיפוש, הגדרה זו מתאימה יותר לאתרי חדשות למינהם או במידה ואתם מעדכנים את תוכן האתר על בסיס קבוע.
  • הסתר – במידה ואינכם מתכוונים לערוך את הגדרות ה SEO לסוג פוסט מסויים, ניתן להסתיר את התיבות של התוסף מדף עריכת הפוסט.

מנועי חיפוש (וגם בני אדם) שמים לב ודגש על תחילת הכותרת, לכן רצוי כי הנושא של אותו פוסט / עמוד יהיה בתחילת הכותרת, רצוי גם להוסיף את שם האתר בסוף הכותרת כך שגולשים יתחילו לזהות את המיתוג שלכם בתוצאות החיפוש ואט אט תכנסו להם לתודעה…

 

טקסונומיות

טקסונומיות - וורדפרס seo

לוורדפרס שתי טקסונומיות המגיעות כברירת מחדל, קטגוריות ותגיות. בהתאם להגדרות התבנית שלכם, ייתכן ותמצאו טקסונומיות נוספות בחלק זה. הגדרות ברירת המחדל מספקות במקרה זה כך שאין יותר מדי מה לעשות בחלק זה. עם זאת, נכון יהיה לסמן noindex על תגיות במידה ואינכם משתמשים בהן, פעולה זו יכולה למנוע מצב של תוכן כפול במידה וישנן קטגוריות ותגיות בעלות שם זהה.

ניתן להכניס את הכותרות והתיאור לטקסונומיות גם ברמה במקומית.

ארכיון

ארכיון - וורדפרס seo

מעבר להגדרה של הכותרות לדפי הארכיון השונים, נשארת השאלה אילו מדפי הארכיון נאפשר לאנדקס ואילו לא. וורדפרס מגיעה כברירת מחדל עם מספר דפי ארכיון אך לא כולם אמורים להיות מאונדקסים.

  • ארכיון מחברים – אם אתר הוורדפרס שלכם מכיל מחבר אחד בלבד, יש לסמן תיבה זו ב noindex.
  • ארכיון תאריך – הגדרה זו אינה מספקת מידע חשוב למנועי חיפוש, ניתן לסמנה כ noindex.
  • דפי חיפוש ודפי 404 – בדפים אלו לא יופיעו במנועי חיפוש כברירת מחדל, הגדירו את הכותרות לשדות אלו.

הכותרות המומלצות הן:

ארכיון מחברים%%name%%, כותב ב %%sitename%%
ארכיון תאריך%%date%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
דפי חיפושחיפשתם %%searchphrase%% %%page%% %%sep%% %%sitename%%
דפי 404העמוד לא נמצא %%sep%% %%sitename%%

 

אחר

אחר - וורדפרס seo

  • מניעת תצוגה של מספרי עמוד… – עמודי משנה של ארכיון. אלו עמודים בעלי חשיבות נמוכה במנועי החיפוש, יש לסמן תיבה זו כ noindex.
  • Meta Keywords – אינם בשימוש כבר, יש להשאיר תיבה זו לא מסומנת.
  • noodp, noydir tag – אופציות אלו מבקשות ממנועי חיפוש להשתמש בתיאור הדף שסיפקתם ולא להשתמש בתיאור של DMOZ/Yahoo בהנחה ואתם מופיעים שם. במידה ולא ניתן להתעלם מתיבות אלו.

3. חברתי

הגדרת רשתות חברתיות. זהו חלק חשוב שרצוי למלא כראוי מאחר ורשתות חברתיות הן בעלות ערך בימינו מבחינת SEO.

חשבונות

חברתי - וורדפרס seo

כל שנדרש לעשות הוא להכניס את הקישורים לדפים שלכם ברשתות השונות ועל ידי כך לסמן לגוגל כי אלו הדפים השייכים לאתר שלכם, במקרים מסויימים גוגל תראה קישורים אלו לצד תוצאות החיפוש כאשר מישהו יחפש את שם החברה שלכם.

פייסבוק, טוויטר פינטרסט וגוגל+

לשוניות אלו קיימות בעיקר בכדי לוודא שהתוכן שלכם מוצג כראוי כאשר הוא מופיע ברשתות החברתיות השונות.

  • פייסבוק – סמנו את תיבת ״השתמש בתגיות Open Graph״. סימון זה יאפשר לכם להגדיר את הכותרת והתיאור שיופיעו כאשר תשתפו את האתר בפייסבוק. מעבר לכך, ישנה אפשרות לספק תמונה (מינימום 200px X 200px) שתצורף בשיתוף במידה ולא קיימתו כזו לעמוד / פוסט אותו אתם משתפים. במידה ויש לכם דף פייסבוק ניתן להוסיף את עצמכם כמנהל פייסבוק ולקשר את האתר לפייסבוק Insights.
  • טוויטר – בחרו את הגדרת כרטיס טוויטר במידה ויש לכם חשבון טוויטר, אני ממליץ על ״תקציר עם תמונה גדולה״.
  • פינטרסט – ניתן לאמת את האתר שלכם מול פינטרסט על ידי הוספת המטא תג שפינטרסט מספקת.
  • גוגל+ – בחרו האם להוסיף תגיות מטא של גוגל+ והאם לקשר את אתר הוורדפרס שלכם לדף שלכם בגוגל+.

4. מפת XML

מפת xml - וורדפרס seo

מפת אתר הינה הכרחית כשעושים אופטימיזציה של אתר וורדפרס למנועי חיפוש. היא מספקת מעין ״מפת דרכים״ למנועי חיפוש, מכוונת אותם לסרוק את האתר שלכם והיא הדרך הפשוטה ביותר לדווח להם על שינויים בתוכן האתר שלכם.

 

כללי

אין יותר מדי מה לעשות בלשונית זה, וודאו כי התיבה של יצירת מפת XML מסומנת וזכרו לאמת את כתובת מפת האתר שלכם עם כלי מנהלי האתרים של גוגל. ניתן לקבל את הכתובת של מפת האתר באמצעות לחיצה על כפתור "XML Sitemap״. על הדרך וודאו שאין תוסף אחר המוסיף גם הוא מפת אתר כלשהי, זה יכול לבלבל את מנועי החיפוש.

שנו את ההגדרות בלשוניות הנוספות בצורה הבאה:

  • משתמשים – בחרו האם לכלול את רשימת המחברים במפת האתר. הגדרת ברירת המחדל היא לא לכלול רשימה זו וניתן להשאיר אותה כך.
  • סוגי פוסטים – סמנו את סוגי התוכן אותם לא תרצו לכלול במפת האתר, לדוגמא מדיה (attachment). כעיקרון אין לכלול שום סוג תוכן אשר סימנתם כ noindex בשלבים הקודמים.
  • פוסטים שלא יכללו – בשדה זה ניתן לקבוע פוסטים ספציפים שאינכם מעוניינים כי יכללו במת האתר על ידי המזהה (ID) שלהם.
  • טקסונומיות – באותו אופן כמו סוגי פוסטים, בחרו אילו טקסונומיות לא יכללו במפת האתר.

5. מתקדם

כשמו כן הוא – אוסף הגדרות מתקדמות של התוסף Wordpress SEO. רוב ההגדרות בחלק זה הן אופציונליות אך ניתן מבט בכל זאת.

קישורים פנימיים

מתקדם - וורדפרס seo

נתיב הניווט הינו ״הדרך״ אותה הגולש לקח על מנת להגיע לתוכן בו הוא צופה כרגע ובדרך כלל מופיע מעל התוכן עצמו. מעבר לכך שנתיב זה נוח מבחינת הגולשים באתר,  מנועי חיפוש נעזרים בו על מנת להבין את מבנה אתר הוורדפרס שלכם בצורה טובה יותר. נתיב זה אף יופיע בתוצאות החיפוש במקום ה url עצמו. זוהי אופציה בלבד ונתון לשיקול דעתכם, במידה והחלטתם להשתמש בנתיב ניווט – הנה מאמר של Yoast שיכול לעזור לכם. בלשונית זו ניתן גם לקבוע את הנראות של נתיב הניווט.

 

קישורים קבועים

שימו לב כי אלו הגדרות אחרות מאלו המופיעות בממשק הניהול של וורדפרס תחת הגדרות > מבנה קישורים. התוסף יאפשר לכם להגדיר הגדרות נוספות לקישורים ומניח כי וידאתם שמבנה הקישורים הוא ״קישורים יפים״ בהגדרות של וורדפרס.

קישורים קבועים - וורדפרס seo

  • מחק מתוך ה URL את שם הקטגוריה – הסרת /category/ מהקישורים בארכיון קטגוריות. ניתן להבין מדוע תרצו במקרים מסויימים לבטל זאת אך Yoast טוענים כי אפשרות זו יכולה להוות פתח לבעיות. הייתי משאיר אותה לא מסומנת כברירת המחדל.
  • הפניית כתובות של קבצים מצורפים לעמודי אב – כאשר אפשרות זאת מופעלת, גולשים אשר מוצאים תמונות השייכות לאתר שלכם דרך גוגל, יופנו לפוסט עצמו המכיל את התמונה. אם קיימות הרבה תמונות באתר שלכם ניתן לסמן תיבה זו
  • הסרת מילות עצירה מתוך מזהה כתובת -אפשרות זו מסירה מילות עצירה (stop words) מכתובות הפוסטים שלכם. קיים ויכוח נכון לבצע זאת או לא אך אני ממליץ לסמן תיבה זה ולהנות מכתובות ״נקיות״ יותר.
  • הסר את הקוד ?replytocom – סימון תיבה זו יסיר את המשתנה ?replytocom מהקישורים מהם ניתן להגיב באתר שלכם, רלוונטי רק אם אתר הוורדפרס שלכם מכיל הרבה מאד תגובות מכיוון וזה יכול לשפר את היעילות של סריקת האתר שלכם.
  • חייב שימוש ב-/ בסוף כל URL של קטגוריה או תג – לא פשוט להסביר בעברית, ניתן להשאיר תיבה זו במצבה הנוכחי (לא מסומנת) ללא חשש.
  • הפניית כתובות לא יפות לקישורים קבועים נקיים – לא נחוץ ב 99% אחוז מהמקרים, השתמשו באופציה זו בזהירות ורק אם יודעים מדוע אתם מפעילים אותה.
  • ניקוי <head> – ברוב המקרים ניתן לסמן את כל התיבות. סימון אחד שיש לשקול פעמיים הינו קישורי RSS.

 

RSS

rss - וורדפרס seo

בחלק זה תוכלו להוסיף תוכן אשר יופיע בתחילתו ובסופו של הפוסט כאשר הוא מגיע דרך RSS. ניתן להשתמש במשתנים כאוות נפשכם אך ברירת המחדל מספיקה בהחלט.


6. כלים

ישנם מספר כלים אשר יכולים להקל עליכם במעבר ל WordPress SEO by Yoast.

  • ייבוא וייצוא – מאפשר לייבא הגדרות מתוסף SEO אחר במידה ועברתם מתוסף זה לתוסף של Yoast. ניתן גם לייצא את הגדרות התוסף לאתר וורדפרס אחר או פשוט לגבות את הגדרות התוסף.
  • עריכה קבוצתית – מאפשר לערוך את הכותרות והתיאור של הפוסטים כקבוצה ולא בנפרד. נורא נוח כאשר אתם מתקינים את התוסף באתר בו קיים כבר תוכן.
  • עריכת קבצים – מאפשר עריכת קבצים חשובים כגון robots.txt ו htaccess. אין לגעת בקבצים אלו אם אינכם יודעים מה בדיוק אתם עושים, הגדרות לא נכונות יכולות להפיל את האתר שלכם או להסיר אותו לגמרי מתוצאות חיפוש.

7. קונסולת חיפוש

קונסולת החיפוש מאפשרת לכם לראות את שגיאות הסריקה של גוגל באתר ובעיות נוספות דרך לוח הבקרה של וורדפרס. ניתן לראות את רוב הבעיות דרך כלי מנהלי האתרים של גוגל אך פונקציה זו יכולה להיות נוחה ושימושית לחלקכם.


8. הרחבות

חלק זה מאפשר לקנות מספר הרחבות ש Yoast מציעים כגון תוספות לאתרי וידאו, חדשות ועוד…


מקווה שמדריך זה ישפוך קצת אור על הגדרות התוסף WordPress SEO by Yoast ועל הדרך הנכונה להשתמש בו. בחלקו השני של המאמר אתמקד בהגדרות המקומיות של התוסף, אלו הקיימות בכל פוסט / עמוד וכו׳… אתם מוזמנים להרשם לרשימת התפוצה (שם למעלה משמאל) במידה ותרצו לקבל עדכון ברגע שהחלק השני יעלה לבלוג…

כתמיד אשמח לתגובות ובמקרה זה במיוחד מאלו הבקיאים ב SEO…

 

רועי יוסף

מפתח ומעצב וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי. צרו איתי קשר.

תגובות פייסבוק

{ 18 תגובות… הוסף אחת }

השאירו תגובה

שיתופים
קראו גם את:
מדריך שימוש בסיסי ב Advanced Custom Fields
מדריך שימוש בסיסי ב Advanced Custom Fields

קשה לתאר את ההתרגשות שהייתה בי ברגע שגיליתי את נפלאות הפלאגין Advanced Custom Fields או...