Search

שנמוך גרסת וורדפרס – Downgrade WordPress

האם יצא לכם מתישהו לעדכן את וורדפרס לגרסה חדשה ולאחר מכן לגלות כי ישנן בעיות עם הגרסה שהותקנה? אם אתם נמצאים בסיטואציה זוֹ אין מה להלחץ. ברוב המוחלט של המקרים מקור הבעיה הוא בתוסף או בתבנית שאינה תואמת לעדכון הגרסה החדש ולמעשה נדירים המצבים בהם העדכון של וורדפרס הוא הגורם לבעיה.

אך לא משנה מה הסיבה, אחד הפתרונות המהירים ביותר בכדי להחזיר את האתר למצבו הקודם הוא לשנמך (Downgrade) את וורדפרס חזרה לגרסה הקודמת שהייתה.

בעיות תאימות (וגם בעיות אבטחה) הם הסיבות המרכזיות בגללן תרצו להמנע משימוש בתבניות או תוספים שאינם מתעדכנים באופן קבוע. אך לא משנה הסיבה, אני מניח שלא תרצו למנוע מעצמכם לעדכן את גרסת וורדפרס לגרסה חדשה רק משום שאחד מהתוספים או התבנית שלכם אינם תואמים לגרסה זו.

אז לפי שאתם מחליטים לשנמך גרסה של וורדפרס, שקלו לבטל את אותו תוסף סורר עד לרגע שיקבל עדכון המתאים לגרסה העדכנית של וורדפרס. לעומת זאת, במידה ובעיית התאימות היא מול התבנית בה אתם משתמשים, זהו סיפור אחר לגמרי, ובמקרה זה יש לשקול שנמוך גרסה של וורדפרס.

לפני שאתם משנמכים גרסה, מאד מומלץ לוודא כי ברשותכם גיבוי מלא לאתר, למקרים בהם הדברים לא יעבדו כפי שצפיתם והאתר או התהליך ישתבש. ישנם לא מעט תוספים המאפשרים לכם לבצע גיבוי מסודר לאתר שלכם כגון UpDraft או Duplicator עליו כתבתי גם כן. חברת האחסון שלכם גם כן יכולה לספק לכם את הגיבוי האחרון שבצעו, או בעצם לשחזר עבורכם את האתר לגיבוי האחרון.

בפוסט זה נראה שתי דרכים לשנמך אתר וורדפרס, האחת בצורה ידנית וללא תוסף והשנייה באמצעות התוסף WP Downgrade. בוא נתחיל…

שנמוך גרסת וורדפרס ללא שימוש בתוסף

בכדי לשנמך אתר וורדפרס לגרסה אחרת עליכם בתור התחלה להוריד את הגרסה אליה תרצו לשנמך את האתר למחשב האישי שלכם. ניתן להוריד כל גרסה שתרצו, אז הורידו את גרסת הוורדפרס שהייתה לכם לפני העדכון מקישור זה ונתחיל בתהליך.

ישנן מספר פעולות שעליכם לבצע בכדי לשנמך גרסת וורדפרס בעצמכם:

1. כבו את כל התוספים באתר

לאחר שיצרתם גיבוי והורדתם את הגרסה של וורדפרס אליה תרצו לשנמך, כנסו לממשק הניהול של האתר וכבו את כל התוספים.

כיבוי כל התוספים בוורדפרס לפינ שנמוך גירסה

2. התנתקו מוורדפרס

לאחר ביטול התוספים התנתקו וצאו מהמערכת (Logout).

3. השתמשו בתוכנת FTP ומצאו את מיקום ההתקנה הנוכחית של וורדפרס

צעד זה דורש כי תהיה ברשותכם דרך להתחבר לשרת האחסון של האתר באמצעות FTP Client כלשהו. גישת FTP תאפשר לכם גישה הכרחית לכל קבצי האתר. התוכנה Filezilla היא אופציה פופולרית בה הרבה משתמשים, התקינו אותה והתחברו לשרת בעזרת ההרשאות אותן קיבלתם כשקינתם את חבילת האחסון.

התמונות בפוסט זה הינם מתוכננת FTP הנקראית Transmit. התוכנה בתשלום ומתאימה רק למערכות OSx.

לאחר שהתחברתם לשרת, מצאו את קבצי הליבה של הוורדפרס (wp-admin, wp-content וכדומה). אלו בדרך כלל קיימים בתיקיית public_html או www.

אגב, ניתן לבצע את שלבים 3,4 ו 5 גם באמצעות ה File Manager הקיים בממשק הניהול של השרת שלהם (cPanel וכדומה) אם אינכם מעונייננים לבצע זאת באמצעות FTP.

4. מחקו את התיקיות wp-admin ו wp-includes

מחקו את תיקית wp-admin ואת תיקיית wp-includes ושימו לב כי איננכם נוגעים בשום צורה בתיקיית wp-content! אתם יכולים לההשאיר את כל שאר הקבצים והתיקיות כפי שהם, אנו נדרוס אלו בשלב הבא.

שנמוך גירסת וורדפרס - מחיקת תיקיות לא נחוצות

5. העבירו את הקבצים מהגרסה הקודמת של וורדפרס לשרת באמצעות FTP

פתחו את קובץ ה Zip של הגרסה אליה אתם רוצים לשנמך, והעתיקו באמצעות FTP את כל הקבצים הקיימים בתיקיה (ללא תיקיית wp-content) לאותו מיקום ממנו מחקתם כרגע את תיקיית wp-admin ו wp-includes בשרת. תאשרו לדרוס קבצים שכבר קיימים אם אתם מתבקשים.

העברת הקבצים מהגירסה הקודמת של וורדפרס לשרת באמצעות FTP

לאחר שכל הקבצים סיימו לעבור לשרת תהליך השנמוך הסתיים.

6. עדכנו את מסד הנתונים של וורדפרס

התחברו לממשק הניהול של וורדפרס ותקבלו הודעה כי עליכם לעדכן את מסד הנתונים. אשרו את העדכון והתחברו לאתר. לאחר שהתחברתם תוכלו לראות כי גרסת הוורדפרס שונמכה לגרסה אותה בחרתם.

עדכנו את מסד הנתונים של וורדפרס

שנמוך גרסת וורדפרס באמצעות התוסף WP Downgrade

אפשרות נוספת, ואולי אף פשוטה יותר לשנמוך גרסה היא על ידי שימוש בתוסף הנקרא WP Downgrade. התוסף עובד מצויין ומאפשר לכם לשנמך את גרסת הוורדפרס לגרסה קודמת לבחירתכם.

אם אתם נתקלים בבעיה או בשגיאה כלשהי במהלך השימוש בתוסף נסו לבטל זמנית את כל התוספים לפני תחילת התהליך.

התקינו את התוסף, גשו בלוח הבקרה של וורדפרס להגדרות > WP Downgrade, בחרו את הגרסה הרצויה, לחצו על Save Changes ותגלו כי מופיע בפניכם כפתור חדש הנקרא Up-/Downgrade Core. לחיצה על כפתור זה תבצע את תהליך השדרוג.

שנמוך וורדפרס באמצעות WP Downgrade

זכרו כי בין אם אתם מבצעים את תהליך השנמוך בצורה ידנית או באמצעות התוסף, חשוב לבצע גיבוי קודם לכן למקרה ודברים השתבשו.

לסיכום

נדירים המצבים בהם תאלצו לשנמך גרסת וורדפרס. אם הגעתם לסיטואציה זו מכיוון ותוספים מסויימים החשובים לפעילות התקינה של האתר שלכם אינם נתמכים בגירסה החדשה שלך וורדפרס, אם הגעתם לסיטואציה בה התבנית שלכם אינה תומכת באותן גירסאות חדשות ואינה מקבלת עדכונים תכופים, שיקלו להחליף תבנית.

על כל מקרה מקווה שפוסט זו יעזור לכם במידה ותרצו לשנמך גרסה בשלב כזה או אחר, וכתמיד אם ישנן שאלות או הערות הרגישו חופשי לספר לנו בתגובות מטה…  🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

5 תגובות...
  • אלון גולדמן 10 דצמבר 2018, 14:39

    היי, מוסיף 2 דברים:

    1. כשמשנמכים דרך תוסף לא מספיק ללחוץ על Up-/Downgrade Core. אחרי לחיצה על הכפתור הזה, אתה תעבור למסך הגרסאות של וורדפרס, ושם צריך ללחוץ על "התקן גרסה" או משהו דומה, ורק אז זה מתעדכן.
    2. אני מכיר את הסלידה שלך מתוספים, אבל במקרה הזה נראלי שהרבה יותר פשוט לבצע עם תוסף, במהירות, ולמחוק ברגע שאתה בגרסה הרצויה. במקום להתחיל למחוק קבצים וכד'…

    • רועי יוסף 10 דצמבר 2018, 14:43

      תודה אלון על התוספת 🙂

      אכן הגיוני במקרה זה להשתמש בתוסף ולכן הסברתי גם על אפשרות זו. הסלידה שלי מתוספים היא ברמת הוספת פונקציונליות ל Frontend בלבד ולא עבור פעולות ברמת אחרת או פעולות בסגנון זה…

    • מירי 25 אוגוסט 2020, 1:03

      נכון. גם לי קרה

  • מירי 25 אוגוסט 2020, 1:01

    הצלת אותי !!!

    גירסה 5.5 לא תומכת בהרבה תוספים שהורדתי חשבתי שאני מתעלפת!!
    שנמכתי עם התוסף. ביצעתי ניקוי קש ועבד!!

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג