Search

קידום בגוגל – SEO טכני (Technical SEO) – חלק א׳

זהו החלק הראשון במדריך קידום אתרים בגוגל ומדבר על SEO טכני (Technical SEO). זהו חלק הכרחי וחשוב לביצוע לפני שאתם מגיעים לשלב של אופטימיזציה לתוכן ו On-Page SEO המתוארים בחלק ב׳ של המדריך.

אז אם אתם מעוניינים לקדם אתר וורדפרס (או כל אתר אחר) בגוגל בעצמכם, מדריך זה מיועד עבורכם. בין אם אתם בעלים של עסק צומח ומשגשג, מנהלי אתרים או מומחים לקידום אתרים בגוגל ו – SEO, תמצאו בסדרת מדריכים זו את כל האינפורמציה הדרושה לקידום האתר בגוגל.

יישום ההמלצות במדריך זה לאו דווקא יקפיצו אתכם למקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל, אך אני בטוח כי יסייע למנועי החיפוש לסרוק את תוכן האתר שלכם כראוי, ולהבין את המבנה וההיררכיה שלו  בצורה האופטימלית. אז בואו נתחיל בלהסביר מהו SEO טכני…

אם אינכם מעוניינים לבצע פעולות אלו בעצמכם או שאתם חסרי ניסיון אתם מוזמנים לפנות אליי. אני מספק שירות של SEO טכני ללא מעט חברות ועסקים קטנים.

מה זה SEO טכני (Technical SEO)?

SEO טכני הוא שלב מאד חשוב בכל נושא קידום האתר ו SEO. אם באתר שלכם ישנן בעיות הקשורות ל SEO ברמה הטכנית – ייתכן שמאמצי הקידום שלכם, בין עם מקדם אתרים או לא, פשוט לא יניבו את התוצאות הרצויות או יממשו את הפוטנציאל המירבי של אותם מאמצים.

החדשות הטובות הן שלאחר שעושים דו״ח SEO טכני ומתקנים בעיות (או בעיות פוטנציאליות) שנמצאו בדו״ח זה – לא תאלצו לעשות פעולות אלו שוב.

אז מה זה SEO טכני אתם שואלים? – SEO טכני מתייחס לתהליך האופטימיזציה לאתר שלכם עבור שלב הסריקה והאינדקס של גוגל (ושל מנועי חיפוש אחרים). באמצעות SEO טכני אתם עוזרים לגוגל לגשת, לסרוק,לפרש ולאנדקס  את האתר שלכם ללא בעיות ובצורה הנכונה ביותר.

התהליך הוא תהליך טכני מכיוון שאינו נוגע בשום אספקט הקשור לתוכן האתר. המטרה העיקרית של SEO טכני הינה לבצע אופטימיזציה לתשתית האתר (infrastructure).

בכדי להבין את התמונה המלאה, תנו מבט בדיאגרמה מטה המתארת את שלושת השלבים או ״עַמּוּדי הַתָּוֶךְ״  של תהליך קידום אתרים: הלא הם Technical SEO, On-Page SEO & Off-Page SEO:

Technical SEO & SEO

On-Page SEO הוא תהליך הקשור לתוכן ולכיצד לגרום לזה להיות רלוונטי למה שהמשתמש מחפש. לעומת זאת Off-Page SEO (הנקרא גם בניית קישורים) הוא התהליך של יצירת קישורים מאתרים אחרים לבניית מוניטין (או Trust) בתהליך דירוג האתר.

כפי שאתם יכולים לראות בדיאגרמה – אין גבולות ברורים בין SEO טכני, On-Page SEO ובניית קישורים מכיוון ועל אלו לעבוד יחד בכדי לקבל אופטימיזציה מלאה של האתר שלכם ברמת קידום ו SEO.

קידום אתרים בגוגל – SEO טכני | פעולות מומלצות

אז מה ניתן לעשות בכדי לשפר את ה SEO ברמה הטכנית באתר?  הנה רשימה של פעולות עליהן יש לשים את הדגש ונכון יהיה לבצע פעולות אלו עוד לפני שלב ה On-Page SEO והאופטימיזציה לתוכן.

לפני אותן פעולות נציג מספר מונחים הרלוונטיים למדריך זה:

  • Index – אינדקס בהקשר של SEO הוא שם נוסף למסד הנתונים של מנועי החיפוש. האינדקס מכיל את האינפורמציה של כל האתרים שגוגל הצליחה למצוא. אם אתר אינו באינדקס משתמשים לא יוכלו למצוא אותו.
  • Googlebot – השם הכללי של הסורק של גוגל, לפעמים נקרא Spider או Crawler. במילים אחרות תוכנה שפותחה בגוגל לסריקת עמודים באינטרנט.
  • SEO – אופטימיזציה עבור מנועי חיפוש – Search Engine Optimization – תהליך שיפור האתר עבור מנועי החיפוש ובנוסף זהו תיאור התפקיד של האדם האחראי לביצוע פעולה זו.
  • Link Equity – פקטור בדירוג של מנועי חיפוש המבוסס על הרעיון שקישורים מסויימים מעבירים ערך ו״סמכות״ מדף אחד למשנהו. נקרא גם כח דירוג ולפעמים אף בשמו הנוראי ״מיץ קישורים״.
  • SERP – מונח המתאר את התוצאות במנוע החיפוש – Search Engine Results Page.
  • Crawl Budget – תקציב זחילה, מספר הדפים אותם גוגל סורקת באתר שלכם בכל יום (תקציב מוגבל).

1. שמרו על היררכיה נכונה במבנה האתר

לכל האתרים קיים עמוד בית וזהו בדרך כלל העמוד בעל שיעורי הביקור הגבוהים ביותר באתר ונקודת המוצא של מבקרים רבים (למעט מקרים בהם אתר מכיל מספר מועט של דפים). נסו לחשוב כיצד אתם יכולים לשפר ולהקל על המשתמשים לנווט מעמוד כללי או עמוד קטגוריה לעמוד המכיל תוכן ספציפי יותר.

מעבר לכך, עליכם לשאול את עצמכם האם יש כמות מספקת של דפים הקשורים לתחום או נושא ספציפי שמצדיקה יצירת דף ארכיון שמכיל ומאגד דפים אלו. האם יש לכם מאות מוצרים שונים שצריך לסווג לדפים מרובים של קטגוריות ותת-קטגוריות?

פעולות אלו יעזרו לשמירה על מבנה היררכי נכון ויש לחשוב עליהן בתכנון האתר לטובת נוחות הסריקה והניווט של גוגל וכמובן של המבקרים באתר שלכם.

היררכיה ומבנה האתר – נקודות חשובות

  • המבנה האידיאלי של אתר הוא בצורת פירמידה כאשר עמוד הבית בראשה והקטגוריות מתחתיו. על אתרים גדולים יותר להשתמש בתת קטגוריות לחלוקה של הפוסטים, המוצרים והעמודים.
  • השתדלו לשמור על הקטגוריות באותו גודל. אם קטגוריה מסויימת גדולה מדי לעומת האחרות (ברמת כמות הפוסטים והתוכן) נסו לחלק קטגוריה זו לשתיים.

2. השתמשו בתפריט ניווט הבנוי נכון

תפריט הניווט הנכון ביותר הוא זה שמספק את חווית משתמש הטובה ביותר. לניווט באתר (התפריט הראשי) ישנו תפקיד לא מבוטל והוא מסייע למבקרים למצוא בקלות את התוכן הרצוי להם.

תפריט שבנוי נכון אף יכול לסייע למנועי חיפוש להבין לאיזה תוכן עדיפות גבוהה יותר מבחינתכם ואיזה תוכן תרצו לקדם. אז על אף שתוצאות החיפוש מוצגות ברמת הדף, לגוגל חשוב גם לקבל מושג על תפקיד הדף במכלול הרחב של האתר וזה מתקשר לאותה היררכיה מהסעיף הקודם.

תפריט הניווט הראשי באתר – דגשים

  • על הניווט באתר לספק קודם כל את המשתמשים, ורק לאחר מכן בצעו אופטימיזציה עבור SEO.
  • קטלגו תוכן בצורה היררכית קטגוריות עם הגיון עבור המשתמש.
  • הוסיפו את קטגוריות האתר לתפריט הניווט במידה ורלוונטיות.
  • המנעו משימוש ב Javascript ליצירת הקישורים.
  • על הניווט להיות מבוסס טקסט חי ולא תמונות.

3. השתמשו בפירורי לחם (BreadCrumbs)

פירורי לחם (נתיב ניווט) הינם סוג של אלמנט ניווט המתאר היררכיה מסויימת באתרים ונמצא בדרך כלל בחלקו העליון של הדף.

פירורי לחם מאפשרים למבקרים באתרכם לנווט במהירות חזרה לעמוד הקודם או לעמוד הבית. גוגל ומנועי חיפוש גם כן אוהבים את אותם פירורי לחם, ובדיוק כפי שהם עוזרים למשתמש באתר, הם עוזרים למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר ואת ההיררכיה שלו.

בפירורי לחם, הדף הכללי ביותר (בדרך כלל דף הבסיס) מופיע כקישור בצד הימני ביותר, ומשמאלו מופיע פירוט של המקטעים הספציפיים יותר. זאת כמובן כאשר מדובר על אתר בעברית או כל אתר שהוא בשפה כלשהי העובדת מימין לשמאל.

מומלץ להשתמש בסכמה ונתונים מובנים עבור פירורי לחם על מנת לתאר לגוגל כי זהו נתיב ניווט, וזאת בכדי שישקלו להוסיפו תחת הקישורים לאתר שלכם בתוצאות החיפוש שהמשתמש רואה כבתמונה הבאה:

פירורי לחם בתוצאות החיפוש של גוגל

BreadCrumbs – מספר דגשים

  • פירורי לחם אינם תחליף לתפריט הראשי באתר.
  • על פירורי הלחם להופיע בחלקו העליון של האתר, בדרך כלל מתחת לתפריט הראשי ומעל לכותרת.
  • תמיד הציגו את כל השלבים בהיררכיה, אל תחמיצו שלב מכיוון וזה יבלבל משתמשים.

אם ברשותכם אתר וורדפרס תנו מבט המדריך הבא המתאר כיצד להוסיף פירורי לחם באתרים אלו ומרחיב אף יותר על הנושא.

4. בנו קישורים פנימיים בצורה הנכונה

לקישורים פנימיים חלק בלתי נפרד באסטרטגיית קידום האתר בגוגל ואופטימיזציה למנועי חיפוש. קישור פנימי הוא כזה המצביע לאותו דומיין אשר אותו קישור פנימי נמצא בו. במילים פשוטות, קישור זה מצביע לעמוד אחר באותו אתר.

קישורים פנימיים שימושיים על מנת ליצור ״ארכיטקטורה״ לאתר מסויים ומאפשרים לפזר כח (Link Equity) בין דפים פנימיים תחת אותו דומיין. מעבר לכך, הם מאפשרים למשתמשים לנווט באתר, לגלות תוכן חדש ועוזרים להקים מעין היררכיה של אינפורמציה באתר שלכם.

מבנה אופטימלי של אתר ייראה משהו בסגנון של פירמידה, בדומה למבנה ההיררכי של האתר עליו הסברנו קודם לכן. תתייחסו לנקודה הגדולה בחלקה העליון היא עמוד הבית:

מבנה אופטימלי לקישורים פנימיים - Technical SEO

במבנה זה ישנו מספר מינימלי של קישורים בין עמוד הבית לכל עמוד אחר באתר ולכן שימושי מכיוון ומאפשר לאותו Link Equity לזרום לכל העמודים באתר. מכאן שיגדיל את פוטנציאל הדירוג של כל אחד מהעמודים בגוגל.

קישורים פנימיים – נקודות חשובות

  • צרו תוכן איכותי והרבה ממנו. על מנת לייצר אסטרטגית קישורים פנימיים טובה עליכם לייצר אסטרטגית מרקטינג טובה לא פחות. האחד לא יכול להתקיים ללא השני.
  • נסו לכתוב Anchor Text בצורה טבעית. פשוט השתדלו לכתוב טקסט טבעי עבור הקישורים ללא אופטימיזציה מוגזמת. עם זאת נסו לדהוסיף מילות מפתח רלוונטיות בטקסט זה.
  • באופן כללי, נסו כמה שפחות לקשר לעמודים בהיררכיה העליונה של האתר, עמודים אלו אמורים להופיע כקישור בתפריט הניווט הראשי.
  • השתמשו כמובן בקישורי Follow עבור קישורים פנימיים.
  • השתמשו בכמות הגיונית של קישורים פנימיים, אין צורך להגזים.
  • הדעות חלוקות, אך נסו להמנע מלקשר לעמוד יצירת קשר בסוף כל פוסט (בשונה ממה שקורה בבלוג זה).

כתבתי מדריך רחב המדבר על קישורים םנימיים ואסטרטגיות נכונות. תנו מבט בפוסט קישורים פנימיים וחשיבותם לקידום האתר ו SEO.

6. אל תפחדו להשתמש בקישורים יוצאים

קישורים יוצאים הם אחת הדרכים בה משתמשים ומנועי חיפוש נעזרים לגלות תוכן חדש. קישורים יוצאים חשובים מכיוון והם משפרים את דירוג האתר במנועי חיפוש, בונים אמון (trust) עם קהל הגולשים שלכם, ואף מייצרים יחסים עם עסקים אחרים.

קישורים יוצאים הם אספקט חשוב בקידום האתר שלכם מכיוון והם מספקים ערך נוסף לקוראים, ומכאן שאלו משפרים את חווית המשתמש של הגולשים באתר שלכם בסופו של דבר. לא נרחיב על נושא הקישורים היוצאים מכיוון וכתבתי כבר פוסט רחב על הנושא (לחצו על הלינק המצורף מעלה).

7. השתמשו בכתובות URL קצרות וידידותיות

יצירת קטגוריות ושמות קבצים המתארים את תוכן העמוד או הקטגוריה מסייעת לארגן את האתר בצורה טובה יותר.

כתובות אתרים "ידידותיות" (Friendly URL's) אף קלות יותר להבנה עבור אלה שרוצים להוסיף קישורים לתוכן שלכם. המבקרים יכולים להירתע מכתובות אתרים ארוכות במיוחד או כאלו שאינן מובנות.

כתובות ידידותיות לטובת SEO טכניכתובות אתרים כמו זו בחלקה העליון של תמונה מעלה מבלבלות ולא ידידותיות ומשתמשים ועלולות להקשות ביצירת קישורים לכתובות אלו. לעומת זאת, זו המופיעה בחלקה התחתון של התמונה הרבה יותר קריאה וברורה.

משתמשים מסויימים המקשרים לעמוד כלשהו באתר שלכם, עשויים להשתמש בכתובת האתר של הדף כטקסט המקושר, לכן, כתובת אתר שמכילה מילים רלוונטיות תספק למשתמשים מידע נוסף על התוכן הצפוי להם באותו עמוד.

משתמשי וורדפרס (ובכלל) מוזמנים לתת מבט בפוסט בחירת מבנה קישורים (Permalinks) נכון לטובת SEO בכדי לקבל עוד מידע על הנושא.

8. צרו מפת אתר (XML Sitemap)

מפת אתר או ״XML Sitemap״ הוא קובץ המכיל רשימה של כל הדפים באתר אותם תרצו ומנועי החיפוש יאנדקסו ויסרקו. יש לציין כי גוגל יסרקו את האתר שלכם גם ללא Sitemap, עם זאת,  יצירת קובץ זה באה להקל על גוגל למצוא תוכן חדש ותוכן באופן כללי באתר שלכם.

יצירת קובץ XML Sitemap תבטיח כי מנועי החיפוש יגלו את הדפים החדשים והמעודכנים באתר ויפרט את כל כתובות האתר הרלוונטיות לסריקה יחד עם תאריכי השינוי האחרון של דפים אלו. ניתן להעלות את קובץ ה Sitemap או להצביע על קובץ ה XML Sitemap שלכם באמצעות קונסולת החיפוש של גוגל.

יצירת קובץ XML Sitemap – דגשים חשובים

  • השתמשו בכלים ותוספים שייצרו את ה Sitemap בצורה אוטומטית.
  • שלחו את ה Sitemap לגוגל באמצעות קונסולת החיפוש.
  • הוסיפו רק את הגירסה הקנונית של הכתובת ל Sitemap.
  •  אל תוסיפו כתובת בעלות התגית Noindex למפת האתר.
  • אל תדאגו יותר מדי לגבי אפשרות ה Priority ב Sitemap, ניתן לומר שהיא זניחה.
  • השתמשו במספר Sitemaps עבור אתרים הכוללים מעל 50,000 כתובות.

9. השתמשו בהפניות 30X

על מנת למנוע מצב בו משתמשים מסויימים מקשרים (קישורים נכנסים לאתר שלכם) לגירסה אחת של כתובת עמוד, ואחרים לגירסה שונה (דבר העלול לפצל את המוניטין והכח שמקבל אותו עמוד) יש להשתמש בהפניות 301 קבועות.

הצטרפו לרשימת התפוצה!

אם באתר שלכם קיים תוכן מסויים זהה אליו ניתן לגשת בכתובות URL שונות, עליכם לבצע הפניית 301 לכתובת ״החזקה״ בה החלטתם כי אתם עושים שימוש לזו הדומיננטית מבינהם אשר מדורגת גבוה יותר בתוצאות החיפוש של גוגל.

הפניות 30X – מספר דגשים

  • כל סוגי ההפניות מכילות דרגה מסויימת של סיכון מבחינת SEO.
  • הפניות 30X למינהן אינן פוגעות בדירוג העמוד ומעבירות Ranking Power במלואו.
  • ההפנייה הטובה ביותר היא כאשר הדף אליו מפנים נשאר בדיוק אותו דבר למעט כתובת ה URL.
  • המנעו ממספר רב של הפניות, כלומר כתובת שמפנה לכתובת המפנה לכתובת נוספת.
  •  הפניות לטובת SEO כוללות בין היתר:
    • הסרת Query Strings מכתובת ה URL.
    • שיפור מבנה התיקיות וכתובת ה URL.
    • שינוי כתובת והוספת מילות מפתח.
    • הפיכת הכתובת לקריאה יותר עבור בני אדם.

הנה מדריך המסביר כיצד לבצע הפניות בוורדפרס (עם דגש על ביטויים רגולריים) באמצעות התוסף Redirection.

במידה ולא ניתן או מסיבה כלשהי אין זה נכון מבחינתכם לבצע הפנייה קבועה או הפניית 30X כלשהי, באפשרותכם גם להשתמש בכתובות קנוניות (Canonical URL's) בכדי להצביע לעמוד הדומיננטי בין כתובות שונות המכילות את אותו תוכן.

10. השתמשו בכתובות קנוניות (Canonical URL's)

כתובת קנונית או Canonical URL היא דרך לומר למנועי חיפוש שכתובת URL ספציפית מייצגת את עמוד המאסטר של תוכן מסויים. השימוש בכתובות קנוניות מונעות בעיות שנגרמות מתוכן זהה או ״תוכן משוכפל״ המופיע תחת מספר כתובות. אם נדבר פרקטית, תגית קנונית אומרת למנועי החיפוש איזו גירסה של העמוד אתם רוצים שתופיע בתוצאות החיפוש.

הנה הדרך בה תגית קנונית נכתבת ב <head> של דף מסויים:

<link rel="canonical" href="https://example.co.il/master-version/" />

פתירת בעיות של תוכן משוכפל יכולה להיות מעט טריקית, אך הנה מספר נקודות חשובות לשקול כאשר משתמשים בתגיות קנוניות.

תגיות קנוניות – דגשים

  • כתובת קנונית יכולה להצביע לעצמה. במילים אחרות, אין מניעה מלהציג כתובת קנונית בעמוד X שתצביע לכתובת של עמוד X.
  • מכיוון ועמוד בית משוכפל יכול להיות מאד שכיח ואנשים יכולים לקשר אליו במספר דרכים עליהם אין לכם שליטה, בדרך כלל נכון יהיה להוסיף תגית קנונית בעמוד הבית שמצביעה לעצמה.

11. השתמשו בתעודת SSL ופרוטוקול HTTPS

נכון לשנת 2018, תעודות SSL באתרים מאומצות באופן גורף יותר אתרים מכיוון והן מביאות מספר יתרונות בעלות תג מחיר נמוך יחסית, אחת מיתרונות אלו היא הצגת מחויבת לביטחון הלקוחות והגולשים.

הנה שלושה יתרונות מרכזיים שתעודת SSL מספקת לכם:

  • תעודת SSL מספקת דרך פשוטה להגן על מידע הלקוחות באתר שלכם.
  • גוגל מתייחסת לתעודות SSL בדירוג האתר.
  • תעודת SSL ולידית מראה למשמשים שלכם שהם יכולים לסמוך עליכם ועל האתר שלכם.
  • רכישת תעודת SSL ומעבר ל HTTPS מאפשרת לכם להשתמש בפרוטוקול HTTP/2 שמאפשר בין היתר זמני טעינה טובים יותר.

שימו לב בגרף של גוגל אנליטיקס לכמות הכניסות לאתר של בלוג זה. בין אם מקרי או לא, בנקודה מסויימת זו (לקראת סוף ספטמבר 2017) ביצעתי מעבר ל HTTPS והוספתי תעודת SSL. רואים את הקפיצה?

מעבר ל HTTPS לטובת SEO טכני

12. שפרו את הביצועים וזמן הטעינה של האתר

אני מדבר רבות בבלוג זה על שיפור ביצועים וזמן הטעינה של אתרים ככלל ואתרי וורדפרס בפרט. איני מתכוון להרחיב על נושא זה בפוסט הנוכחי, אך אומר כי שיפור ביצועי האתר מובילה לחווית גלישה טובה יותר והרי על זה מדובר בסופו של דבר.

זו גם הסיבה שגוגל מייחסת חשיבות לזמן הטעינה בדירוג האתר שלכם, גם אם באופן עקיף ולמרות שבצורה מינימלית. מעבר לכך לשיפור מהירות האתר ישנה השפעה חיובית גם על תקציב הזחילה שגוגל קובעת לאתר שלכם.

שימוש ב AMP – Accelerated Mobile Pages

כדאי לשקול אף שימוש ב-AMP‏ (Accelerated Mobile Pages) שמתוחזק על ידי גוגל. AMP מספק וריאציה קלה ופשוטה של HTML עבור הדפים באתר שלכם. זאת מבטיחה כי האתר ימשיך להיות מהיר וידידותי למשתמש על פלטפורמות שונות.

מדובר במיוחד על מכשירים ניידים המשתמשים רבות ברשתות סלולוריות עבור גלישה. רשתות סלולריות איטיות בצורה משמעותית מרשתות ביתיות ומכאן שזמן הטעינה של אתרים במכשירים ניידים גבוה יותר.

AMP בא לפתור בעיה זאת על ידי הצגה יחסית בסיסית של תוכן האתר שלכם ללא סקריפטים ואלמנטים מיותרים ומאפשר דירוגים גבוהים יותר בתוצאות חיפוש המתבצעות דרך מכשירים ניידים. גוגל מתגמלת אתרים המספקים חווית משתמש טובה יותר ועליכם להתייחס לכך בהקשר של ביצועי האתר ו – AMP ובאופן כללי.

מסקנה – השקיעו וספקו את חווית המשתמש טובה עבור המבקרים באתר שלכם מכל סוגי הפלטפורמות והמכשירים. אומר בנוסף כי הכלי החינמי הטוב והאמין ביותר לבדיקת זמן טעינת האתר שלכם הינו WebPageTest. תנו מבט במדריך המסביר כיצד להשתמש בו.

13. בצעו אופטימיזציה לעמודי קטגוריות

עמודי קטגוריות נחשבים עמודים ״חלשים״ יחסית ב SEO מכיוון וברוב המקרים לא מופיע בהם המון תוכן. בדרך כלל אלו כוללים תקצירים של פוסטים (אם מדובר על בלוג) ותמונות וקישורים לפוסטים עצמם.

הוסיפו מעט תוכן בתחילת העמוד המתאר למשתמשים את סוד התכנים שיימצאו בקטגוריה זו. מעבר לכך, יהיה נכון לספק למשתמשים מספר קישורים בראש העמוד (1-3 נאמר), המצביעים לפוסטים חזקים ורלוונטים לקטגוריה המדוברת, כאלו שסביר להניח ומירב הגולשים המגיעים לקטגוריה זו יתעניינו בהם.

אופטימיזציה לעמודי קטגוריות נכנסות לשטח האפור בין On-Page SEO ל SEO טכני. הנה מאמר רחב שכתבתי המדבר על שיפור עמודי הקטגוריות בוורדפרס לטובת SEO ודירוג גבוה יותר בגוגל ובמנועי החיפוש.

14. הוסיפו Schema ונתונים מובנים

נתונים מובנים (סכמה) הם קוד אותו ניתן להוסיף לדפי האתר בכדי לתאר את התוכן למנועי החיפוש ובכדי לאפשר לאלו להבין בצורה טובה יותר מה הדפים מכילים.

מנועי החיפוש יכולים (לשיקולם) להשתמש בנתונים אלו על מנת להציג את התוכן בדרכים שימושיות בתוצאות החיפוש שמושכות את תשומת לב הגולשים. על ידי שימוש בסכמה ונתונים מובנים תוכלו להקל על מנועי החיפוש לנתח את תוכן העמוד ואף למשוך את סוג הלקוחות הרלוונטים לעסק או למוצר אותו אתם משווקים.

למשל, אם ברשותכם חנות מקוונת ואתם מוסיפים נתונים מובנים לדף של מוצר יחיד, הדבר יעזור למנועי חיפוש להבין כי הדף מציג מוצר זה יחד עם מחירו וביקורות הלקוחות על אותו מוצר. גוגל עשויים להציג מידע זה בקטע הטקסט שיופיע בתוצאות החיפוש עבור שאילתות רלוונטיות.

תוצאות החיפוש עם נתונים מובנים נקראות גם ״תוצאות חיפוש מתקדמות״.

בנוסף לשימוש בנתונים מובנים עבור תוצאות חיפוש מתקדמות, גוגל עשויה להשתמש בהם להצגת תוצאות רלוונטיות בפורמטים אחרים.

למשל, אם יש לכם חנות קמעונאית, סימון שעות הפתיחה בנתונים מובנים יאפשר ללקוחות פוטנציאליים למצוא אתכם בדיוק כשהם זקוקים לכם ויוכלו לדעת אם החנות שלכם פתוחה או סגורה בזמן החיפוש.

Structured Data & Schema - Technical SEO

נתונים מובנים המוטמעים כראוי מאפשרים להחיל על הדף תכונות מיוחדות רבות בתוצאות החיפוש, אלו כוללות כוכבים של ביקורות, קרוסלות, מתכונים ועוד תוצאות בעיצוב מיוחד.

ניתן להוסיף / לסמן נתונים מובנים באמצעות קוד או בעזרת מדגיש הנתונים שהוא כלי חינמי הקיים ב Google Search Console.

לאחר שסיימתם, ניתן להשתמש בכלי של גוגל לבדיקת נתונים המובנים בכדי לוודא כי אותם נתונים מובנינם נוספו כראוי.

סכמה ונתונים מובנים – דגשים

  • המנעו משימוש בנתונים מובנים שאינם חוקיים. אל תבצעו שינוי לקוד המקור של האתר אם אינכם בטוחים כיצד ליישם את אותם נתונים מובנים.
  • המנעו מיצירת ביקורות מזויפות או הוספת נתונים מובנים שאינם רלוונטיים לתוכן האתר שלכם.
  • גוגל ממליצה על שימוש ב JSON-LD עבור נתונים מובנים.

מעבר לכך אתם מוזמנים לעיין במדריך רחב יותר שכתבתי על הנושא המסביר על סכמה ונתונים מובנים וכיצד להוסיף אלו באתרי וורדפרס.

15. בצעו אופטימיזציה לקובץ robots.txt

ישנם לא מעט סיטואציות בהן אינכם מעוניינים כי דפים, תיקיות או קבצים מסוימים ייסרקו מפני שלא יהיו שימושיים לגולשים אם ימצאו אלו בתוצאות החיפוש של גוגל.

ניתן לבקש מגוגל ומנועי חיפוש להמנע מסריקה של קבצים ותיקיות באמצעות קובץ הנקרא robots.txt (פוסט על קובץ זה בקישור). על קובץ זה להיות ממוקם בספריית השורש (root folder) של האתר ויש לשים לב כי אין חסימות עמודים או קבצים שאינן רצויות בקובץ זה. הנה דוגמה לקובץ robots.txt:

User-agent: *
Disallow: /admin/
Disallow: /private/
Disallow: /directory/some-pdf.pdf

נציין על הדרך כי התגית noindex לעומת זאת – מציינת למנועי חיפוש כי אין להוסיף כתובות מסויימות לאינדקס. תגית זו מוסיפים לאלמנט <head> בראש הדף כבדוגמה הבאה:

<meta name="robots" content="noindex">

Robots.txt – מספר דגשים

  • Robots.txt הוא רק בקשה למנוע סריקה של דפים מסויימים. אם אותם דפים אותם ביקשתם לחסום מקושרים מעמודים אחרים באינטרנט כנראה ועדיין תראו דפים אלו בתוצאות החיפוש.
  • התגית NoIndex לעומת זאת תמנע לחלוטין הצגה של דפים בתוצאות החיפוש.
  • באמצעות Robots.txt ניתן לחסום תיקיות שלמות כאשר Noindex מאפשר לחסום עמוד אינדיבידואלי בלבד.
  • אם אינכם מעוניינים לאפשר גישה לעמוד כלשהו באופן מוחלט, עליכם להשתמש בשיטות אבטחה אחרות כגון חסימת התוכן בסיסמה או חסימה ברמת השרת (עבור מידע רגיש באתר וכדומה).

זה המקום לציין, כי אם האתר שלכם יושב על סאב-דומיין (Sub Domain) ואתם מעוניינים כי דפים מסוימים לא ייסרקו בסאב-דומיין זה, עליכם ליצור קובץ robots.txt נפרד עבורו.

Robots.txt - Technical SEO

אם אתם עובדים עם וורדפרס, ישנם תוספים המאפשרים לכם לציין בצורה פשוטה איזה תוכן אינכם מעוניינים שיופיע בתוצאות החיפוש. אם זה המצב תנו מבט במדריך על הגדרת התוסף WordPress SEO By Yoast בבלוג זה.

16. הציגו דף 404 שימושי

ישנם מצבים בהם המשתמשים מגיעים לדף שאינו קיים באתר (עמוד 404), על-ידי לחיצה על קישור מנותק או על-ידי הקלדת כתובת אתר שגויה. על דף 404 להנחות בצורה ידידותית את המשתמשים לחזור לדף פעיל באתר.

דף 404 יכול להכיל קישור חזרה לעמוד הבית, והוא יכול אף לכלול קישורים לתכנים פופולריים או קשורים באתר ובכך תשפר את חוויית המשתמש. ניתן להשתמש ב-Google Search Console בכדי למצוא את המקור של כתובות האתרים שגורמות לשגיאות 404.

דפי 404 – מספר נקודות חשובות

  • יש להמנע מהוספת עמודי 404 לאינדקס במנועי חיפוש. יש לוודא כי השרת מחזיר קוד סטטוס 404 בעמודים אלו. במקרה של אתרים מבוססי JavaScript, הוסיפו מטא תג מסוג noindex כאשר ישנה בקשה לדפים שאינם קיימים.
  • למרות הנאמר בסעיף הקודם יש לאפשר למנועי החיפוש סריקה וגישה לדפי 404 ולא לחסום אותם באמצעות הקובץ robots.txt.
  • יש להמנע מהצגת מסר שאינו ברור בעמודי 404.
  • יש לעצב עמודי 404 בעיצוב התואם לאתר שלכם.

17. אפשרו לגוגל לראות את הדף ככל משתמש

כאשר גוגל סורקים דף מסויים, עליהם לראות את הדף בדיוק כמו המשתמש ממוצע. על מנת שגוגל יצור אינדקס בצורה האופטימלית, עליכם לאפשר למנוע הסריקה של גוגל (Googlebot) לגשת לכל הנכסים באתר, כלומר לקבצי JavaScript, CSS וקבצי התמונות.

אם קובץ robots.txt אותו הזכרנו קודם מונע סריקה של משאבים אלו, הוא פוגע ישירות באופן בו האלגוריתמים מעבדים את התוכן ומוסיפים אותו לאינדקס ובכך עלול להוביל לדירוגים שאינם אופטימליים.

באפשרותכם להשתמש בכלי לבדיקת כתובות אתרים (URL Inspection Tool) בקונסולת החיפוש של גוגל על מנת לראות בדיוק כיצד Googlebot רואה ומעבד את התוכן בכתובת מסויימת. מבט חטוף יכול לסייע לכם לזהות בעיות בדרך בה גוגל מעבדת את תוכן של העמוד ולתקן אלו לטובת אינדקס אופטימילי.

18. התאימו את האתר למובייל ולמכשירים ניידים

חלק זה חורג קצת מהנושא המרכזי של המאמר ואינו קשור ל SEO טכני אלא בצורה עקיפה. אך העולם מתבסס כיום על מכשירים ניידים ורוב האנשים המבצעים חיפושים עושים זאת באמצעות מכשיר מובייל. בניית אתר שמותאם למכשירים ניידים היא קריטית לנוכחות המקוונת שלכם ולקידום האתר בגוגל ובמנועי החיפוש.

למעשה, החל מסוף שנת 2016, גוגל החלה להשתמש בראש ובראשונה בגרסת המכשירים הניידים של תוכן אתרים, הן עבור דירוג, עבור ניתוח של סכמה ונתונים מובנים ואף עבור יצירת קטעי הטקסט שמופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל.

ישנן שלוש אפשרויות ליצירת אתר מותאם לניידים:

  • עיצוב אתר ריספונסיבי המתאים עצמו לכלל המכשירים (האופציה הרווחת).
  • בניית אתר נפרד הנמצא בכתובת URL שונה עבור מכשירים ניידים.
  • הצגה דינמית – סיטואציה בא השרת מגיש קבצי HTML ו CSS שונים בהתאם למכשיר הדורש אותם.

לא נרחיב על אלו, אך לאחר שברשותכם אתר מותאם, באפשרותכם לבדוק האם גוגל ומשתמשי האתר רואים אותו כראוי על ידי בדיקת ההתאמה לניידים של Google‏. ניתן אף להשתמש באפשרות Mobile Usability בקונסולת החיפוש של גוגל בכדי לראות אם קיימות בעיות כלשהן להציג דפים מסויימים באתר.

ללא קשר לתצורה אותה בחרתם ליצירת אתר המותאם לניידים, ישנן מספר נקודות מרכזיות שעליכם להתייחס אליהן:

אתר מותאם לניידים – דגשים

  • המנעו משימוש בפופאפים (PopUps) מציקים המכסים את המסך בניידים ופוגעים בחווית המשתמש.
  • הגולשים בנייד מצפים לאותה פונקציונליות כפי שקיימת בגירסת הדסקטופ של האתר, כגון היכולת להגיב, לבצע תשלומים, לנווט בקלות וכדומה.
  • שימוש ב

לסיכום

SEO טכני מכיל מספק בדיקות והגדרות להן צריך לבצע אופטימיזציה בכדי לעזור ךמנועי חיפוש לזחול ולאנדקס את האתר שלכם בקלות וללא בעיות.

במרבית המקרים, לאחר שביצעתם SEO ברמה הטכנית כראוי לא תאלצו להתמודד שוב עם פעולה זו מעבר לבדיקות תקופתיות ותיקון בעיות חדשות אם נוצרו.

המילה טכני מרמזת כי יש צורך במעט רקע וידע טכני על מנת לבצע מספר מהפעולות במדריך זה (למשל שיפור מהירות האתר, הוספת סכמה ונתונים מובנים וכדומה..), אך אלו הכרחיים לביצוע כפי שציינו בכדי לממש את מלוא הפוטנציאל של האתר שלכם ועל מנת להופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש של גוגל.

אם סיימתם את תהליך ה SEO הטכני, זה הזמן לעבור לחלק ב׳ של המדריך ולבצע אופטימיזציה לאתר שלכם ברמת התוכן – תהליך הנקרא On-Page SEO.

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

5 תגובות...
  • אסף אוחנה 23 פברואר 2020, 17:03

    אלוף אמיתי!
    כבר שעתיים אני תקוע באתר שלך ומוצא את עצמי עובר מפוסט לפוסט ולא מפסיק להתפעל מהמידע החשוב הזה שאתה מוסר לנו בחינם! תודה רבה לך על ההשקעה המטורפת!

    • רועי יוסף 23 פברואר 2020, 17:48

      תענוג לשמוע אסף, אשמח אם תעקוב אחר עמוד הפייסבוק של הבלוג 🙂

  • דודי 28 אפריל 2020, 14:52

    רועי שלום,
    איך אפשר ליצור קשר?
    תודה

  • שרה רוס 22 יולי 2020, 21:04

    תודה על מאמר מעמיק ומקצועי!

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג