בחירת מבנה קישורים (Permalinks) נכון לטובת SEO

מה הם קישורים קבועים, מדוע הם חשובים לקידום האתר, ואיזה מבנה קישורים נכון עבורכם?

קישור קבוע, או בלועזית Permalink הוא הכתובת המלאה שאתם רואים ומשתמשים בה עבור כל עמוד, פוסט או כל סוג תוכן אחר באתר הוורדפרס שלכם. שמו ״קישור קבוע״ כמשחק עם המילה Permanent (קבוע) אך נקרא לפעמים גם קישור ישיר.

קישור קבוע מכיל את שם הדומיין  ולאחריו חלק הנקרא Slug המופיע לאחר הדומיין עצמו בכתובת ה URL. אותו Slug יכול להכיל את שם הקטגוריה, התאריך או כל שם אחר שתבחרו. קישור קבוע אידיאלי הוא כזה שפשוט להבנה עבור הגולשים ועבור מנועי החיפוש, כזה שנוח לשיתוף ועליו לנוע בין 55-60 אותיות.

אך מהו מבנה קישורים אידיאלי באתרי וורדפרס? בפוסט זה אסביר על החשיבות של מבנה קישורים נכון בוורדפרס ועל ההשפעה של מבנה הקישורים עבור קידום אתרים בגוגל ו SEO.

על קישורים קבועים להיות SEO Friendly

שימוש במבנה קישורים נכון הינו חלק חשוב באופטימזציה ו On-Page SEO מכיוון ומנועי חיפוש, כמו גם הגולשים, משתמשים בכתובות URL אלו על מנת לאנדקס ולבקר באתר שלכם. מבנה הקישורים הקבועים אותו אתם בוחרים משפיע על הדרך אלו מעריכים (evaluates) ורואים את האתר שלכם.

כתובת URL עם ״ג׳יבריש״ או מילים מיותרות אינה מעוררת במיוחד את הרצון לבקר בכתובת זו. לעומת זאת, קישור קבוע קצר וקולע ידידותי יותר למנועי חיפוש ומעודד שיתוף.

הנה מספר אפשרויות לקישורים קבועים (Permalinks):

https://www.domain.co.il/category/post-name
https://www.domain.co.il/04/02/2019/post-name
https://www.domain.co.il/post-name

בעבר (גירסאות 4.2 ומטה), וורדפרס הציגה כברירת מחדל קישורים קבועים בצורה שאינה ידידותית למנועי חיפוש כבדוגמה הבאה:

https://www.domain.co.il/?p=47

המספר שאתם רואים הינו המזהה (ID) של אותו עמוד או פוסט ספציפי כאשר לכל אחד מאלו מזהה ייחודי כמובן. זהו פוסט מספר 47 במסד הנתונים של וורדפרס לצורך העניין במקרה של הדוגמה זו.

אך למרות שגוגל מזהה ורואה את תוכן עמוד ספציפי זה כראוי, כתובת URL בסגנון זה אינה תורמת במיוחד לקידום האתר. ניתן לראות כי כתובת זו אינה מתארת את תוכן העמוד המדובר ואינה כתובת שמשתמשים ממהרים לשתף. מעבר לכך, תסכימו כי אינה נראית מקצועית כלל…

אם כתובת ה URL שלכם מכילה מילים רלוונטיות לתוכן המדובר, היא מספקת לגוגל ולמשתמשים מידע נוסף על תוכן העמוד מאשר כתובת המכילה את המזהה כמספר כפי שהצגנו בדוגמה האחרונה.

מהם השיקולים לבחירת מבנה קישורים?

עליכם לדאוג כי בחירת סוג הקישורים הקבועים יתאים למטרות האתר שלכם. אם אתם מנהלים אתר חדשות, אולי נכון יהיה להוסיף את תאריך הפרסום של המאמר בכתובת ה URL (ונדיר המצב שכן).

לעומת זאת, אם על התוכן שאתם כותבים לעמוד איתן, ותוכן זה רלוונטי גם לאחר שנתיים לצורך העניין, ההמלצה היא לא להוסיף את תאריך הפרסום בכתובת ה URL מכיוון וזה עלול לגרום לתוכן להראות מיושן.

באופן כללי, ההמלצה היא להשתמש בקישורים קבועים נקיים ופשוטים כאשר עבור רוב האתרים הגיוני להשתמש בשם הפוסט / העמוד ישר לאחר שם הדומיין. במקרה של וורדפרס הבחירה צריכה להיות זו:

הגדרת מבנה הקישורים הקבועים בוורדפרס

אך במצבים מסויימים, הוספת הקטגוריה לפני שם הפוסט יכולה להיות הגיונית למבנה ההיררכי של האתר. למשל בחנויות דיגיטליות ואתרי ווקומרס עם המון מוצרים, או במידה והמבנה ההיררכי של האתר שלכם מורכב יותר מהאתרים הסטנדרטיים.

במקרה זה, יהיה הגיוני להוסיף את שם הקטגוריה לפני שם המוצר הקיים באותה קטגוריה לצורך העניין. עם זאת שימו לב כי אפשרות זו יכולה לגרום לכתובות ארוכות מדי. בואו נרחיב קצת מעבר לכך על בחירת מבנה קישורים קבועים (Permalink Structure) באתרי וורדפרס.

מהו מבנה הקישורים האידיאלי באתרי וורדפרס?

באופן כללי ההמלצה היא להשתמש במבנה קישורים פשוט וברור כפי שציינו. ברוב המקרים מבנה הקישורים האידיאלי הוא שם הפוסט בסוף כתובת ה URL (לאחר הדומיין עצמו), כאשר ניתן להוסיף את שם הקטגוריה לפני שם הפוסט.

מבחינת קידום האתר ו On Page SEO, על מילת או ביטוי המפתח להופיע בכתובת ה URL כחלק משם הפוסט, בין אם במילה הראשינה או אחר כך.

אז מה לגבי שימוש בתאריכים?

השימוש בתאריכים בקישור הקבוע מעולם לא הציג יתרונות מיוחדים. אם תוסיפו את התאריך למבנה הקישורים, אתם נותנים סוג של 'תוקף' עבור הפוסטים שלכם.

אותו תוקף עלול למנוע מאנשים מללחוץ על קישור זה מכיוון ורובם ככולם מחפשים תמיד את הפוסטים העדכניים ביותר וזאת כהנחה שהוא מכיל את התוכן הנכון והעדכני ביותר עבורם. לכן מבנה קישורים זה אינו מומלץ.

בעבר היה צורך בספרות בכתובת ה URL על מנת להכלל באינדקס של Google News, אך אין זה המצב כיום.

הנה סרטון בו Matt Cutts מסביר מדוע הוא שינה את מבנה הקישורים בבלוג שלו (היושב על וורדפרס) ממבנה המכיל את התאריך למבנה פשוט יותר המציג רק את שם הפוסט:

ומה לגבי שימוש בקטגוריה במבנה הקישורים הקבועים?

ניתן לומר שבמרבית המקרים אין צורך להוסיף קטגוריה במבנה הקישורים. לעומת זאת אם שם הדומיין שלכם נחמד וקצר, ייתכן ונכון להוסיף את שם הקטגוריה בקישור הקבוע, וזאת כמובן במידה ויש הגיון וצורך היררכי לכך.

חשוב לציין, כי אם אתם מוסיפים את הקטגוריה לכתובת ה URL, עליכם להזהר מתוכן כפול (או תוכן משוכפל) במקרה בו אתם משייכים פוסטים ליותר מקטגוריה אחת.

מעבר לכך, שימוש בקטגוריות בכתובת ה URL דורש הבנה מקדימה של מבנה הקטגוריות באתר שלכם. זאת מכיוון ואם תשנו את שם וכתובת הקטגוריה לאחר מכן (מה שקורה רבות בחייו של אתר), הקישור לפוסט המדובר ולעמוד הקטגוריה עצמה יישבר.

הנה סרטון המדבר בקצרה על הערך של הקטגוריות בכתובת ה URL.

אם אסכם את הסרטון במשפט, אין הבדל מיוחד בין אם מופיעה מילת המפתח בקטגוריה ובין אם היא מופיעה בשם הפוסט.

אך למרות האמור לעיל, כנראה ונכון יהיה להשתמש בקטגוריות במבנה הקישורים הקבועים בחנויות וירטואליות ואתרי ווקומרס בעלי מוצרים רבים. לא נגע בנושא זה כרגע מכיוון והוא דורש פוסט בפני עצמו שיגיע בקרוב אז המשיכו לעקוב והרשמו לרשימת התפוצה…

הצטרפו לרשימת התפוצה!

האם על מילת המפתח להופיע בתחילת כתובת ה URL?

לא בהכרח. אם מילת המפתח נמצאית באחת מהמילים הראשונות בקישור הקבוע זה יהיה נחמד, אך אין זה הכרחי כי זו תופיע כמילה הראשונה בכתובת והערך של המיקום בכתובת הוא מאד מינורי. גם במקרה זה Matt Cutts מסביר זאת טוב ממני. תנו מבט בסרטון.

נוסיף ונאמר כי עליכם לשים לב כי אינכם דוחפים מילים לכתובת ה URL רק לשם הדירוג, זה יתפרש בהמון מקרים כסוג של תוכן ספאם עבור המשתמשים ולא יתרום לכם יותר מדי.

3 טיפים נוספים על כתובת ה URL בוורדפרס

הנה מספר טיפים נוספים הנוגעים לקישורים הקבועים ולמבנה כתובת ה URL באתרי וורדפרס:

1. קצר יותר זה נכון יותר במרבית המקרים

כפי שציינו, ההמלצה היא כתובת URL קצרה ככל הניתן. ראשית מכיוון וכתובת קצרה ברורה יותר עבור הגולשים ועבור מנועי החיפוש. שנית, כתובות URL ארוכות נוטות לציין כי העמוד הוא בעל סמכות נמוכה יותר ודורש מספר קליקים גדול יותר בכדי להגיע אל זה מעמוד הבית.

שימו לב לכתובת ה URL הבאה למוצר כלשהו ב Best Buy המתאר את הסיטואציה:

דוגמה לכתובת URL שאינה בנויה נכון

יש להשתמש בכתובת קצרה ככל הניתן על מנת שגוגל יבינו את הנושא האמיתי של העמוד המדובר. סקר של backlinko.com מאשר את הנושא ומראה ירידה במיקום הממוצע ככל שאורך הכתובת גדלה:

Google Position relative the URL length

2. הסירו את הקידומת www מכתובת האתר

גוגל חותכת את כתובת ה URL בתוצאות החיפוש לאחר 512px המתורגמים ל 55-60 אותיות. דרך אחת לקצר את הכתובת (ב 3 אותיות) היא להסיר את הקידומת www מכתובת ה URL.

ניתן לעשות זאת דרך ממשק הניהול של וורדפרס. גשו להגדרות > כללי והסירו זאת מהכתובת.

הסרת www מכתובת ה URL

לאחר שביצעתם זאת, עליכם לעדכן את גוגל בשינוי. גשו ל Google Search Console (כלי מנהל האתרים של גוגל) ובחרו את הדומיין המועדף (Preferred Domain).

ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על הנכס המדובר ולאחר מכן על הגדרות אתר ובחירת דומיין מועדף כבתמונות הבאות:

Site Settings - Google Search Console

בחירת דומיין מועדף - Google Search Console

שימו לב כי יש לבצע לאחר מכן הפנייה ברמת השרת מהכתובת עם www לזו ללא www מכיוון וגוגל עלולה להתייחס לאלו כשתי כתובות נפרדות. הנה דרך לבצע זאת בשרתי Apache דרך קובץ htaccess:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://%1/$1 [R=301,L]

הפנייה זו צריכה להתבצע ללא שום קשר. בחרו דומיין מועדף ובצעו הפניית 301 קבועה מכתובת עם www לכתובת ללא www ולהפך אם החלטת אחרת.

3. מספר המילים ב Slug ומילות עצירה

בוורדפרס, ה Slug הוא שם הפוסט המופיע לאחר שם הדומיין. אין הגדרה מוחלטת ויחידה לגבי מספר המילים המופיעות ב Slug, אך באופן כללי ההמלצה היא לא לקבוע מעבר ל 4-5 מילים.

מעבר לכך, שימו לב כי נכון יהיה להסיר מילות עצירה (Stop Words). מילים אלו בהקשר של קידום אתרים הן מילים שכיחות שהאלגוריתם של מנועי החיפוש תוכנת להתעלם מהן מכיוון ואינן מוסיפות ערך מוסף על נושא הקישור / הפוסט. מילות עצירה למשל שעליכם להסיר הינן: או, אם, על, עם, ו, הוא וכדומה…

זה המקום לציין כי אין להשתמש בקו תחתון בכתובת ה URL אלא בקו אמצעי בכדי להפריד בין מילה ומילה, אחרת ההפרדה בין המילים לא תהיה ברורה למנועי החיפוש.

אמ;לק

אם ננסה לסכם את הנאמר על קישורים קבועים בוורדפרס, שימו לב לנקודות החשובות הבאות:

  • במרבית המקרים יש להשתמש במבנה מסוג /%postname%/, בוורדפרס הבחירה היא ״מזהה הפוסט״. במבנה קישורים זה שם הפוסט הוא הדבר היחידי המופיע לאחר שם הדומיין.
  • כתובת URL קצרה יותר היא כתובת נכונה יותר עבור גוגל ועבור נוחות השיתופים.
  • המנעו משימוש בקטגוריות (אלא במקרה של חנויות וירטואליות, אתרי ווקומרס ואתרים בעלי היררכיה מורכבת יותר מהסטנדרט.
  • שקלו להסיר את הקידומת www מכתובת האתר אך אל תשכחו לעדכן את גוגל ולבצע הפניה.
  • שימו לב כי כתובת העמוד המדובר אינה עולה על 60 תווים.
  • קבעו את ה Slug בצורה ידנית והסירו מילות עצירה.
  • השתדלו כי אורך ה URL ינוע בין 55 ל 60 תווים בלבד.

מקווה שמדריך זה שפך קצת אור על מבנה הקישורים בוורדפרס ועל איזה מבנה נכון עבור האתר שלכם. לבחירת מבנה קישורים נכונה השפעה על מבנה כתובת ה URL באתר שלכם לטווח ארוך ויש לחשוב על ההשלכות לפני הבחירה.

אשמח לשמוע אם ישנן השגות או תובנות אחרות בנושא בתגובות מטה… 🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

0תגובות...

השאירו תגובה

פעימות
Up!