קישורים פנימיים וחשיבותם לקידום האתר ו SEO

מדריך מלא על קישורים פנימיים ומה שבינהם.

אני מאד מתעניין בעולם קידום האתרים ומגלה דברים חדשים בנושא כל הזמן. אם לומר את האמת, אני מתחיל לחשוב שאם לא הייתי עסוק בפיתוח וורדפרס, כנראה שהעיסוק המרכזי שלי היה קידום אתרים בגוגל ואופטימיזציה למנועי חיפוש. זהו תחום מרתק ואני מוצא עצמי לומד ומיישם תובנותיי בנושא בבלוג זה אותו אני מקדם בעצמי.

אז כבר מספר שנים שאני כותב מאמרים בסאבי בלוג. עם זאת, רק לאחר תקופה ארוכה מהרגע בו הגיח הפוסט הראשון, שמתי לב כי מתחילה להיווצר מעין קורלציה בין הפוסטים. פוסט חדש הכיל בתוכו נושא/ים עליהם כבר כתבתי בעבר, ולכן דרש, באופן מאד טבעי אני חייב לציין, קישור לעמוד המדבר על אותו נושא.

ככל שהרבתי לכתוב הרגשתי כי נוצרת ומתפתחת רשת קטנה של אינפורמציה המקושרת באמצעות קישורים פנימיים והופכת לרחבה, יציבה וקוהרנטית יותר עם הזמן. ראיתי גם את העליות בדירוג ובמיקומים בחיפוש האורגני שלא איחרו לבוא יחד עם האופטימיזציה ויישום תהליכי On-Page SEO שביצעתי.

כאמור בפוסט אליו קישרתי בפיסקה הקודמת, חלק מתהליך זה הינו מבנה ואסטרטגיית קישורים פנימיים נכונה. אמנם אלו לא כמשקל קישורים חיצוניים, אך עדיין לקישורים אלו השפעה לא קטנה על דירוג האתר שלכם ואין להתעלם מכך. אוסיף ואומר כי מבנה קישורים פנימיים שאינו נכון יכול חד משמעית לפגוע בדירוג האתר שלכם ולעכב עלייה בתוצאות החיפוש האורגני.

במדריך זה אסביר בהרחבה על קישורים פנימיים והדרך הנכונה להתייחס לאלו מבחינת SEO. מעבר לכך, נציג מספר אסטרטגיות קישורים פנימיים בהם תוכלו להשתמש לבחירתכם, וזאת בהתאם לאופי האתר שלכם. בואו נתחיל…

מהם קישורים פנימיים ומדוע הם חשובים?

במקרה ואתם צריכים רענון על מהם קישורים פנימיים, נסביר ונאמר כי קישור פנימי הוא קישור המצביע לעמוד אחר הנמצא באותו דומיין. במילים אחרות, קישור הנמצא ב example.co.il/about ומצביע ל example.co.il/contact הוא קישור פנימי, ולעומתו קישור שיצביע ל anotherwebsite.co.il הוא קישור חיצוני ואני מניח שזה ברור לכל.

קישורים פנימיים יכולים להיות אבסולוטיים או יחסיים (absoulute or relative). קישור אבסולוטי יציג את כתובת ה URL במלואה יחד עם הפרוטוקול והדומיין. קישור יחסי לעומתו אינו מציין מפורשות את הפרוטוקול/הדומיין, דבר המכריח את הדפדפן (ובוטים של מנועי חיפוש) להניח כי מדובר על הדומיין הנוכחי. ברמת ה Markup שני סוגי הקישורים נראים כך:

קישור אבסולוטי:

<a href="http://example.co.il/about-us">Anchor Text</a>

קישור יחסי:

<a href="/about-us">Anchor Text</a>

תפריטים ואלמנטים ניווטים כגון קישורים ב Header וב Footer, פירורי לחם וכדומה מכילים בדרך כלל קישורים פנימיים בלבד ואלו עוזרים ליצור את המבנה ההיררכי של האתר. ניתן לומר שקישורי ניווט אלו מסייעים בתיעול וניתוב משתמשים מעמוד הבית לעמודי קטגוריות, ומשם לעמודי נחיתה (או לחילופין לעמודי פוסטים אינדיבידואלים), ומשם בחזרה לעמוד הבית.
מבנה קישורים פנימי באתר עבור SEO
אנו נתמקד במדריך זה באותם קישורים שאינם קישורי ניווט. במילים אחרות, נתמקד באותם קישורים המופיעים בתוכן המרכזי של עמודי האתר שלכם ואינם חלק מתפריט הניווט הראשי, מהסרגל הצידי (Sidebar) או מכל אלמנט ניווטי אחר. לקישורים פנימיים אלו ניתן לקרוא להתייחס כקישורים פנימיים קונטקסטואלים (Contextual Internal Links) ואלו משרתים מספר מטרות…

המטרה והחשיבות של קישורים פנימיים

ננסה לענות על השאלה ״מה מטרתם של קישורים פנימיים״ במספר נקודות:

  • הם תורמים לחווית המשתמש בכך שהם קישור לאינפורמציה חיונית נוספת הרלוונטית לתוכן העמוד.
  • הם מפזרים כח דירוג (Ranking Power) בין עמודים פנימיים באתר.
  • הם מאפשרים לקדם שירותים או מוצרים בתשלום הרלוונטים לקהל המגיע לעמוד.
  • הם משפרים את את הדירוג של מילות מפתח מסויימות.
  • הם עוזרים לגוגל ומנועי החיפוש לסרוק את האתר ביעילות רבה יותר.
  • הם עוזרים למשתמש לנווט באתר.

בדומה להמון גורמים המשפיעים על קידום האתר ו SEO, גם לקישורים פנימיים אפקט כפול על האתר שלכם. הם משפיעים על המדדים והסטטיסטיקות של מעורבות המשתמש בתוכן (Engagment) ומתבטאים בזמן השהייה באתר שלכם, כמות הצפיות בדפים השונים (Page Views) ויחסי המרה (Conversions).

?? שינוי במדדים אלו יחד עם שיפור חווית המשתמש מובילים לעלייה חיובית בדירוג האתר שלכם ומשפרים את מיקום העמודים שלכם בתוצאות החיפוש, ומכאן שקישורים פנימיים עוזרים להגדיל את הטראפיק האורגני לאתר שלכם.

קישורים פנימיים – Best Practices

לפני שנראה מספר אסטרטגיות לשיפור הדירוג באמצעות קישורים פנימיים, בואו נוודא כי אנו מבינים את הבסיס. הנה מספר נקודות חשובות שהכרחי כי יהיו במבנה הקישורים הפנימיים של האתר שלכם:

א. שימרו על מבנה אתר רדוד יחסית

האידיאל הוא כי כל עמוד באתר שלכם יהיה נגיש למשתמש במרחק של 2-3 קליקים מעמוד הבית. משתמשים בימינו מאד תובעניים בכל מה שקשור למהירות אתרים, זמן טעינה של עמודים ובאופן כללי בזמן שלוקח להם להשיג את המטרה לשמה באו ולכן עליכם להקל עליהם מבחינה זו.

באתרים מורכבים ניתן להגיע למטרה זו באמצעות שימוש בפירורי לחם, ענני תגיות ואפשרות חיפוש פנימי נוחה באתר. תנו מבט בתמונה הבאה המתארת את מספר הקליקים הדרוש בכדי להגיע להגיע לכל אחד מהעמודים בסאבי בלוג. אמנם זה אינו אתר מורכב, אך שימו לב כי לא נדרש מעבר ל 3 קליקים להגיע לכל אחד מהעמודים באתר.

הנקודה הירוקה הגדולה ביותר (עמוד הבית) מתארת 0 קליקים והנקודה הכחולה הקטנה ביותר מתארת 3 קליקים.

מבנה קישורים פנימיים בסאבי בלוג

מבנה קישורים פנימיים בסאבי בלוג

ב. וודאו כי כל העמודים החשובים מקושרים

מנועי חיפוש מסתמכים על מפת האתר (XML Sitemap) כמו גם על קישורים פנימיים וחיצוניים בכדי לגלות דפים חדשים. מכאן שגם דפים שאינם מקושרים משום מקום (דפים יתומים) יימצאו על ידי מנועי החיפוש בהנחה ואלו נמצאים במפת האתר (אם קיימת).

אך עבור המשתמשים אין זה אפשרי למצוא דפים יתומים אלו מכיוון שאין באתר קישור לאותם דפים יתומים, ניתן לומר שאלו אינם קיימים כלל עבור המשתמשים שאינם מגיעים לדפים אלו דרך החיפוש האורגני.

יהיה נכון להמנע מאותם דפים יתומים, בין אם למחוק אותם (אם אינם שימושיים כמובן) או לקשר אליהם מעמודים אחרים באתר.

יש להוציא ממשוואה זו דפי נחיתה שנוצרו עבור קמפיינים של תשלום לפי קליק (pay-per-click). דפים אלו בדרך כלל מתנהגים כאיזורים  עצמאיים באתר שאינם מקושרים מהתוכן המרכזי ובדרך כלל חסומים לאינדקס.

מבנה אופטימי של אתר בדרך כלל הוא כזה בו כל העמודים החשובים מקושרים ולוקח לא יותר מ 3 קליקים על מנת להגיע לרמה העמוקה ביותר של האתר.

מבנה קישורים פנימיים תקין

דוגמה למבנה קישורים פנימיים שאינו אופטימלי הוא כאשר ישנם עמודים יתומים ואין תבנית קישורים פנימיים עקבית.

מבנה קישורים פנימיים שאינו תקין (דפים יתומים)

ג. שמרו על מספר הגיוני של קישורים בכל עמוד

אך מהו בעצם מספר הגיוני של קישורים? אין חוקים במקרה זה מעבר לעובדה שתמיד אתם צריכים להתייחס אליה והיא חווית המשתמש. אם הקישורים תורמים לחווית המשתמש בסופו של דבר, אין מניעה ואפילו מומלץ כי תציגו אף מאות קישורים בעמוד מסויים.

מבחינת SEO, קחו בחשבון שככל וישנם קישורים פנימיים וחיצוניים רבים יותר בעמוד, כך כח הדירוג או ה Link Equity שכל אחד מהקישורים מעביר לכתובת אליה הוא מצביע נמוך יותר. בכדי להעביר כח דירוג (או בשמו המגוחך ״מיץ קישורים״) גבוה יותר לעמודים מסויימים, יש להקטין את מספר הקישורים היוצאים מהעמוד ממנו אתם מפנים.

האם עליי להוסיף nofollow לקישורים?

באופן כללי, אין סיבה להוסיף NoFollow לקישורים אלא אם אלו קישורים המצביעים לעמודים בהם בוטים של מנועי חיפוש אינם יכולים לעשות שום דבר, למשל עמודי כניסה (Login Links) או קישורים למערכת ניהול כזו או אחרת.

עוד מידע על קישורי NoFollow תמצאו בפוסט על קישורי NoFollow והערך שלהם באסטרטגיות קידום אתרים.

ד. כתבו Anchor Text בצורה טבעית אך השתמשו במילות מפתח

שימוש במילות מפתח רלוונטיות בטקסט העוגן (Anchor Text) של קישורים פנימיים הוא אפשרות נוספת שתוכלו לנצל על מנת לשפר את הדירוג של מילות מפתח. במובן מסויים, קישורים פנימיים הינם כקישורים חיצוניים, כך ששימוש במונחים רלוונטים ב Anchor Texts זו דרך חינמית ופשוטה לחזק רלוונטיות של נושא מסויים.

אך חשוב מאד כי לא תטעו את המשתמשים בבחירת המילים באותם Anchor Texts. אתם בהחלט יכולים להוסיף מילות מפתח אך שמרו על Anchor Texts עניניים וטבעיים, כאלו שמבט עליהם יגרום למשתמש להבין בדיוק על מה העמוד אליו מצביע הקישור מדבר.

נקודה נוספת היא קישורים זהים לאותה כתובת URL. אם ישנם מספר קישורים באותו עמוד המצביעים לאותה כתובת, מנועי חיפוש ייתנו עדיפות גבוהה יותר ל Anchor Text הראשון בינהם. עליכם לדאוג לשים את מילות המפתח הנכונות בקישור הראשון מבין הקישורים הזהים.

ה. הוסיפו את הקישורים בתוכן המרכזי של האתר

לקישורים המופיעים בתוכן המרכזי של העמוד (קישורים קונטקסטואלים) ישנם ערך גבוה יותר מבחינת SEO לעומת קישורי ניווט המופיעים ב Header של העמוד, ב Footer או ב Sidebar.

מבחינת גוגל, קישורים בתוכן המרכזי מוסיפים מידע חדש וערך עבור המשתמש ולכן הגיוני שיתייחסו לאלו כבעלי ערך רב יותר מקישורי הניווט. אך כל מקרה לגופו כמובן ולא ניתן לומר כי זה נכון אוניברסלית, עם זאת תצפיות ובסיקות שנעשו מראות כי זה המצב.

שימו לב כי לטקסט הסובב קישור מסויים (Context) המופיע בתוכן המרכזי של העמוד ישנו ערך קידומי לדירוג העמוד אליו אותו קישור מצביע.

אסטרטגיות קישורים פנימיים לקידום האתר

הנה מספר אסטרטגיות בהן אתם יכולים להשתמש לשיפור הקישורים הפנימיים באתר שלכם. קיימות לא מעט אסטרטגיות שונות ונוספות לקישורים פנימיים, אך מבדיקות נראה כי אלו 6 האסטרטגיות להם ההשפעה הרבה ביותר על קידום האתר.

בהתאם לאופי האתר שלכם, באפשרותכם לבחור אסטרטגיה אחת או להשתמש בשילוב של כמה מהן אם לדעתכם יספקו תוצאות טובות יותר.

1. קישורים מעמודים בעלי טראפיק גבוה לעמודי המרה

חברות ועסקים רבים מריצים בלוג בעל מידע שימושי למשתמשים בתחום העיסוק שלהם. רבים מהם גם עושים זאת בצורה מוצלחת והפוסטים שלהם מייצרים טראפיק גבוה ורלוונטי המוביל המון גולשים לאותם פוסטים.

אך פוסטים ברוב המקרים אינם מיועדים לבצע המרות. מדוע לא לנתב את אותם משתמשים מפוסטים בעלי טראפיק גבוה לעמודי נחיתה שעברו אופטימיזציה במיוחד לטובת המרה?

הצטרפו לרשימת התפוצה!

2. הצביעו מעמודים בעלי דירוג גבוה לעמודים עם דירוג נמוך

נאמר שיש לכם בלוג עם המון תוכן שימושי. כפי שאנו יודעים, תוכן שימושי גורר קישורים חיצוניים המפנים אליו. באפשרותכם להשתמש באותו כח דירוג של הפוסטים בבלוג בכדי לקדם עמודים שנמצאים קצת מאחור בתוצאות החיפוש של גוגל, נאמר בעמוד 2 של תוצאות החיפוש בגוגל.

בשפה המקצועית עמודים אלו נקראים "low-hanging fruit pages״. מבחינת SEO, המונח  low-hanging fruits מתייחס לשינויים ושיפורים שניתן ליישם בקלות אך התרומה שלהם לדירוג היא רבה. כמו פירות בשלים וטעימים שתלויים נמוך על העץ, ממש בהישג ידכם… 🙂

3. קישורים לדירוג עמודים מרכזיים עבור ביטויים בעלי נפח חיפוש גבוה

בתרחיש זה, האתר שלכם עבר אופטימיזציה עבור מספר ביטויים מאד תחרותיים שאנשים מרבים להשתמש בהם. ביטויים אלו בדרך כלל בעלי משמעות מאד גנרית, למשל ״קניית נעליים זולות״.

במצב טיפוסי, התוכן של עמוד הבית מוטב (עבר אופטימיזציה) בכדי להיות מדורג גבוה עבור ביטויים אלו, כאשר עמודים אחרים באתר משרתים כעמודים תומכים (auxilary pages). עמודים אלו עדיין מספקים אינפורמציה חיונית למשתמשים, אך הם אינם אמורים להיות מדורגים גבוה עבור ביטויים בנושא.

במצב זה, על הרוב המוחלט של הקישורים הקונטקסטואלים מאותם עמודים תומכים להצביע לעמוד הבית ועל ה Anchor Text של קישורים אלו להכיל את מילות המפתח אותן אתם מטרגטים. חשוב במקרה זה להשתמש ב Anchor Texts בצורה עקבית, כלומר השתמשו אך ורק בוריאציות ובמילים נרדפות (synonyms) מאותם ביטויים אותם אתם מטרגטים.

במבנה כזה של קישורים פנימיים, ישנם הרבה יותר קישורים שמצביעים לעמוד הבית מאשר לכל אחת מהקטגוריות תחתיו או העמודים בתחתית העץ (bottom level pages). הנה תמונה המתארת מבנה קישורים זה:

דירוג עמודים מרכזיים עבור ביטויים בעלי נפח חיפוש גבוה

4. צרו מבנה קישורים פנימי המטרגט ביטויים בעלי נפח חיפושים בינוני

בתרחיש זה אתם מתמקדים בעיקר בביטויים בעלי נפח חיפושים בינוני. במצב טיפוסי, אלו ביטויים בעלי שלוש מילות מפתח עם משמעות ספציפית יותר מהביטוי אותו הצגנו כדוגמה בסעיף הקודם. למשל, ״קניית נעלי אדידס״. אלו בדרך כלל שייכות לקטגוריות מוצרים באתרי E-Commerce או לקטגוריות נושאים בבלוגים וכדומה.

בפועל, כאשר משתמשים בגישה זו, לעמודי הקטגורית באתר תהיה העדיפות הגבוהה ביותר ולכן רוב הקישורים הפנימיים הקונטקסטואלים יצביעו לעמודים אלו. זכרו גם במקרה זה להשתמש ב Anchor Texts בצורה קונסיסטנטית וודאו כי אותן קטגוריות נמצאות במרחק קליק אחד מעמוד הבית.

מבנה קישורים פנימי המטרגט ביטויים בעלי נפח חיפושים בינוני

5. טירגוט ביטויי מפתח בעלי נפח חיפושים נמוך באמצעות קישורים פנימיים

במקום להתמקד במעט ביטויים בעלי נפח חיפושים גבוה, יכול להיות שתעדיפו לרדוף אחר ביטויי זנב ארוך רבים (Long Tail Keywords), כאלו בעלי נפח חיפושים יחסית נמוך. במרבית המקרים, אלו שייכים לדרגה הנמוכה יותר באתר מבחינת ההיררכיה, למשל פוסטים אינדיבידואלים בבלוג או מוצרים ספציפיים בחנות דיגיטלית.

במקרה זה, על רוב הקישורים הפנימיים הקונטקסטואלים להצביע לעמודים אחרים באותה דרגה (נמוכה) של היררכיה ועל עמודים אלה להיות מקושרים כראוי באותה "שכבת עמודים".

טירגוט ביטויי מפתח בעלי נפח חיפושים נמוך באמצעות קישורים פנימיים

6. השארו טבעיים

זוהי גם סוג של אסטרטגיה בה אינכם מתייחסים כלל למספר הקישורים הפנימיים, לטקסט העוגן של כל קישור או לשום טריק הקשור ל SEO וקידום האתר. אסטרטגיה בה אתם פשוט משתמשים בהגיון הבסיסי הכדי ליצור קישור בתוכן שעוזרים ושימושיים לגולשים באתר שלכם.

בפועל, באסטרטגיה זו עליכם פשוט לעקוב אחר הנקודות אותן הזכרתי במדריך זה בחלק מבנה קישורים פנימיים והבנת הבסיס. זוהי אגב האסטרטגיה בה אני משתמש בסאבי בלוג בצורה די טבעית וללא החלטה מודעת כלשהי אם מעניין אתכם לדעת. עם זאת, האסטרטגיה הקיימת בפועל בבלוג זה היא זו המופיעה בסעיף הקודם.

לסיכום

למבנה קישורים פנימיים שגוי ישנה השפעה שלילית על חווית המשתמש והוא מקשה על עלייה בדירוג מנועי החיפוש. אך לשמחתנו, קישורים פנימיים הם אחד מאותם גורמי קידום האתר ו SEO עליהם יש לכם השפעה מלאה, ובהרבה מקרים אין צורך בשום ידע טכני בכדי לפתור בעיות או לשפר את מבנה הקישורים הפנימי באתר שלכם בעצמכם.

אז אם נסכם, בפוסט זה למדנו מהם קישורים פנימיים ומדוע חשוב שיהיה מבנה קישורים פנימיים יציב. ראינו גם מספר אסטרטגיות שנמצאות בשימוש ואתם יכולים להטמיע אלו באתר שלכם. לבטח ישנם עוד טריקים ואסטרטגיות שאינם מוצגות בפוסט ואולי אף מספר נקודות ששכחתי לציין בהקשר.

אתם מאד מוזמנים לשתף ולהוסיף אם שמתם לב כי חסר משהו ובכלל אם ישנן תגובות פידבקים והערות. כך או כך, אני מבטיח לשמור על הפוסט מעודכן ולשפר אותו עם הזמן…

 

Image Credits: SEO Power Suite.

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

2תגובות...

השאירו תגובה

פעימות