על קישורי NoFollow והערך שלהם באסטרטגיות קידום אתרים

קישורי NoFollow הם חלק חשוב מאסטרטגיית קידום ו SEO.

המציאות היא כזו – קישורי NoFollow עוזרים לקידום האתר שלכם נקודה. אני אומר זאת ממעט נסיוני האישי בנושא ובעיקר מעדויות שראיתי במחקרים למינהם שמצאתי ברשת. זה לא בדיוק משנה, התשובה זהה.

ניתן להמשיך ולהתווכח לילות שלמים האם לקישורים אלו השפעה ישירה על דירוג האתר שלכם. בסופו של דבר, מה שרלוונטי הוא כי קישורי NoFollow מאתרים בעלי פרופיל גבוה, עוזרים לחשיפת המותג שלכם, להפניית תנועה לאתר שלכם, ותורמים לזמן השהייה הכללי באתר שלכם. סיגנלים חיצוניים אלו בהחלט עוזרים לדירוג שלכם בתוצאות החיפוש.

אז כרבים אחרים, גם אני מרגיש בנוח לומר שקישורי NoFollow עוזרים למנף את דירוג האתר שלכם במנועי החיפוש. לא אתחייב לומר שההשפעה שלהם ישירה או חזקה במיוחד, אך דעו כי החשיפה שאתם מקבלים בהחלט שווה את המאמץ. אומר בנוסף שלבטח אותם קישורי NoFollow עוזרים לאנדקס את דפי האתר שלכם מהר יותר.

שימו לב כי בתשובה של גוגל לגבי הנושא, הם טוענים כי ״בדרך כלל״ הם אינם עוקבים אחר קישורים אלו. ניתן להבין מכך כי לפעמים הם עוקבים ובעצם שומרים לעצמם את הזכות לעשות זאת. שימו לב לסרטון הבא בערך ב 2:07 אם לא בא לכם לשמוע אותו במלואו (אולי גם תרצו להפעיל את הכתוביות בסרטון):

לאחר שהוצאתי את שיש לי על הלב,  נחזור טיפה אחורה ונסביר מהם קישורי NoFollow, מהם ההבדלים בינם לקישורים סטנדרטים ואף נתייחס מעט לקישורים אלו בהקשר של אתרי וורדפרס שכולנו אוהבים.

מהם קישורי NoFollow?

NoFollow היא תכונה ב HTML המשמשת בכדי להורות למנועי חיפוש כי תיאורטית ״אין על קישור זה להשפיע על דירוג האתר״ אליו אתם מקשרים, ואני במכוון רושם זאת במרכאות בעקבות המילים בפתיח של פוסט זה. תכונה זו ביסודה קמה לתחייה בכדי להקטין את ההשפעה של קישורי ספאם, ומכאן לשפר את איכות ורלוונטיות התוצאות המופיעות במנועי החיפוש.

ישנם שני סוגים של NoFollow. האחד הוא בתגית המטא רובוט (Robots Meta Tag) – במידה וקיימת המשמעות היא שאתם מבקשים ממנועי החיפוש לא לעקוב אחר אף קישור בעמוד ספציפי זה. יש להוסיף תגית זו ב head של העמוד וניתן להוסיף אותה גם באמצעות ההגדרות המקומיות של העמוד עם תוסף WordPress SEO by Yoast. התגית נראית כך:

<meta name=”robots” content=”nofollow” />

השני הוא באמצעות הוספת התגית rel="nofollow" בקישור עצמו והמשמעות היא, כפי שאתם בטח מבינים כבר, לבקש ממנועי החיפוש לא לעקוב אחר קישור ספציפי זה בלבד. השימוש בתגית זו נראה כך:

<a href=”http://www.google.com” rel=”nofollow”>

מהיכן הגיע הקונספט של NoFollow?

אמנם NoFollow הופיע עוד בספסיפיקציות של HTML4, אך הקונספט אינו נוצר על ידי W3C אלא על ידי שיתוף פעולה בין שלושה חברות גדולות המפתחות מנועי חיפוש – גוגל, יאהו ומיקרוסופט וזאת יחד עם מספר פלטפורמות בלוגים חזקות באותה תקופה (תחילת 2005).

הסיבה לכך היא שבתקופה שקדמה לה נוצר מעין פיצוץ של תגובות ספאם בבלוגים, בדיוק בתקופה שהפופולריות של בלוגים ברשת זינקה.  אנשים הבינו כי מנועי חיפוש מתייחסים לקישורים כמדד לדירוג האתר המקושר, ולצערינו – אנשים החליטו שלהגיב בפוסטים של אחרים עם קישור לאתר שלהם היא דרך מהירה לקבל דירוג גבוה יותר במנועי החיפוש.

סיטואציה זו יצרה לחץ על אותם מנועי חיפוש, במיוחד על גוגל, למציאת פתרון.  התכונה NoFollow היא חלק בלתי נפרד במלחמה זו והמחשבה מאחוריה ברורה – אם לא ניתן קרדיט על תגובות, כנראה שאנשים יפסיקו עם אותו ספאם.

הצטרפו לרשימת התפוצה!

מה ההבדל בין קישורים סטנדרטים לקישורי NoFollow?

כפי שציינו, קישורי NoFollow מטרתם לציין למנועי החיפוש כי אין לעקוב אחר הקישור. המשמעות הינה שאם בעל אתר מסויים מקשר לאתר שלכם עם התכונה NoFollow, הוא אינו מעביר link juice, או בשמו המשעשע ״מיץ קישורים״, לאתר שלכם. כלומר – תיאורטית דירוג האתר שלכם לא יושפע בצורה ישירה מאותו קישור.

הגישה הנכונה אגב, היא להוסיף את התכונה NoFollow לקישורים אשר אינם רלוונטים לתוכן אותו צורך הגולש כרגע בדף מסויים באתר שלכם. יש אף להוסיף תכונה זו גם לקישורים עליהם אנשים משלמים לכם שבד״כ, גם כן אינם בקונטקסט רלוונטי לתוכן.

לעומת זאת, "קישורי DoFollow", הלא הם קישורים סטנדרטים, מציינים למנועי החיפוש כי יש לעקוב אחריהם, ומעבירים את אותו link juice שכולנו צמאים לו. קישורים אלו מהווים אינדיקציה למנועי החיפוש כי התוכן באתר שלכם הוא אמין ואיכותי, לבטח אם המקור המקשר הוא מקור אמין ובעל פרופיל גבוה.

הדרך הנכונה ביותר לספק קישור זה לאתר מסויים היא על ידי הוספת מילות המפתח הרלוונטיות בטקסט הקישור (anchor text). לקישורים סטנדרטים אלו, כח חזק יותר מבחינת מנועי חיפוש אם הם מופיעים בקונטקסט רלוונטי לקישור עצמו.

כברירת מחדל כל הקישורים הינם "קישורי DoFollow" – אינכם צריכים לבצע משהו מיוחד בכדי לגרום לקישור להיות כזה. בנוסף, לטקסט הקישור אין ערך מיוחד בקישורי NoFollow בניגוד לקישורים סטנדרטים.

האם קישורי NoFollow לאתר שלכם מזיקים?

תשובה זריזה? לא. קישורי NoFollow לא ייפגעו בדירוג שלכם. אך ישנו מצב קטן החורג מן הכלל כפי שגוגל אומרים. ניתן מבט על מצב די היפוטטי בו אתם משאירים תגובה בכל פוסט שקיים באתר מסויים. אם אתם עושים זאת כה רבות שגולשים אחרים כבר מכירים אתכם, והתגובות שלכם נכנסות לקטגוריה ״המציקה״ גוגל עלולה לקחת צעדים מינורים ולהתייחס לקישור כספאם וזאת מכיוון וברור לכולם כי כל מטרתכם היא לנתב תנועה לאתר שלכם באמצעות פעולה מניפולטיבית זו.

האם קישורי NoFollow מהאתר שלכם החוצה מזיקים לדירוג שלכם?

גם במקרה זה התשובה היא לא. זה אולי היה המקרה לפני הרבה שנים כאשר הרעיון של NoFollow הגיח לעולם, אך זה לא המצב כיום. גוגל הצהירו כי ישנם שלושה מצבים בהם עליכם להשתמש בתכונה NoFollow:

  • כאשר יש לכם יחסים מסחריים כלשהם עם העמוד אליו אתם מקשרים, דהיינו קישורים שמשלמים לכם עליהם.
  • כאשר לא אתם יצרתם את הקישור, ומכאן שהקישור אינו אמין בהכרח כגון תגובות.
  • במידה ואתם מקשרים לאתר שאינו אמין (במקרה בו אתם נותנים בתוכן שלכם דוגמה ״רעה״ לצורך העניין).
  • במקרים בהם אתם מקשרים לעמודי ניהול למינהם שאינם בעלי שימוש עבור המחפש במנועי החיפוש כגון – הצהרת פרטיות/תנאי שירות ועמוד כניסה למערכת ניהול כלשהי.

ישנו אף דיבור שגוגל נותנת תשומת לב מיוחדת לאתרים בהם כל הקישורים החיצוניים הינם NoFollow כסימן למניפולציה שאינה טבעית – וזו יכולה לפגוע באמינות הדף שלכם.

קישורי NoFollow באתרי וורדפרס

לצערינו, וורדפרס אינה מאפשרת להוסיף את התכונה rel="nofollow" בקלות, לפחות לא ברמת התוכן של פוסטים ועמודים. בחלק זה נראה כיצד להוסיף את האפשרות של קישורי NoFollow לעורך התוכן של וורדפרס באמצעות תוסף, איך להוסיף NoFollow לקישורים בתפריטים, וכיצד להגדיר שכל קישורי העמוד יהיו NoFollow באמצעות התוסף WordPress SEO by Yoast.

הוספת תיבת סימון של NoFollow לתפריט הוספת/עריכת קישור

בכדי להוסיף תיבת סימון המאפשרת בחירה בין אם הקישור יהיה NoFollow או לא, נשתמש בתוסף בשם Rel Nofollow Checkbox. התוסף עובד מעולה ללא צורך בשום הגדרות. התקינו אותו, גשו לעמוד העריכה של פוסט מסויים בלוח הבקרה של וורדפרס ולחצו על כפתור הוספת קישור. תגלו כי נוספה לכם תיבת סימון בדיוק תחת התיבה הקובעת האם לפתוח את הקישור בלשונית חדשה.

נציין כי במרבית המקרים בהם הקישור הוא NoFollow נכון לקבוע כי הוא ייפתח בלשונית / טאב חדש כך שהמיקום של תיבת הסימון החדשה מאד נוח.

nofollow-link-wordpress

הוספת NoFollow לקישורים בתפריטים

על מנת להוסיף את התכונה rel="nofollow" לתפריט הניווט של וורדפרס, אין צורך להשתמש בתוסף. פשוט גשו ללוח הבקרה של וורדפרס > עיצוב > תפריטים ופתחו את אחד הקישורים. תמצאו שדה הנקרא יחסי קישורים (XFN) בו יש באפשרותכם להוסיף את התכונה nofollow כבדוגמה הבאה:

הוספת nofollow לתפריט הניווט בוורדפרס

שימו לב – אם אינכם רואים שדה זה יש להפעיל את אותו באמצעות תיבת הסימון באפשרויות התצוגה בחלקו העליון של המסך. גם במקרה זה סביר להניח כי תרצו לפתוח קישורים אלו בלשונית חדשה וניתן להפעיל אפשרות זו גם כן בחלון אפשרויות התצוגה.

screen-options-wordpress-link-relationships

קביעת NoFollow עבור כל הקישורים בעמוד מסויים באמצעות Yoast SEO

התוסף WordPress SEO by Yoast מאפשר לכם להוסיף את תגית המטא (Robots Meta Tag) כך שכל הקישורים בעמוד מסויים יהיו קישורי nofollow. הפעולה שהוא מבצע היא בדיוק אותה פעולה שהראנו בתחילת המדריך.

בכדי לבצע זאת פתחו בלוח הבקרה של וורדפרס את העמוד בו אתם מעוניינים לבצע זאת וגשו להגדרות המקומיות של WordPress SEO by Yoast. לחצו על גלגל השיניים ותמצאו את האפשרות לבחור האם להפעית את תגית המטא nofollow בעמוד ספציפי זה כבדוגמה הבאה:

nofollow-meta-tag-yoast-seo

לסיכום

המיתוס כי קישורי NoFollow אינם בעלי ערך אינו נכון. על אסטרטגיית קידום נכונה להתייחס לשני סוגי הקישורים כבעלי ערך קידומי. בסופו של דבר, אתם צריכים למצוא את האיזון בין קישורי NoFollow וקישורים סטנדרטים בכדי לבנות פרופיל קישורים נכון כאשר הערך האמיתי של קישורי NoFollow נח בהשפעה העקיפה שלהם:

  • חשיפה – כאשר קישור לאתר שלכם מופיע באתר אחר אתם מקבלים חשיפה ללא קשר לסוג הקישור.
  • הפניית תנועה – גולשים אשר מוצאים קישור אליכם בפלפורמות שונות מאנשים עליהם הם סומכים יכולים להוביל לתנועה ממוקדת לאתר שלכם כאשר הסיכוי להמרה מגולשים אלו גבוה בהרבה.
  • קישורים מובילים לקישורים – אם אדם מסויים מקשר לתוכן שלכם, ייעשו כך גם אנשים אחרים. וככל שהחשיפה תגדל – תתחילו לקבל יותר קישורים סטנדרטים והרי זוהי המטרה של בניית קישורים בסופו של דבר.
  • הם בסופו של דבר יכולים להשפיע על דירוג – אולי נכון יותר להתייחס לקישורים אלו כאל קישורים שאינם משפיעים על דירוג האתר, אך ישנן עדויות המרמזות כי ישנה השפעה כזו או אחרת לקישורים אלו.

אז בפעם הבאה שאתם מקבלים קישור NoFollow לאתר שלכם, אל תתלוננו ותצעקו מדוע הוא לא קישור טבעי. קבלו אותו באהבה, תמשיכו הלאה ועשו את המיטב בכדי לנצל את אותו קישור לטובתכם.

אם ישנם חוות דעת שונות או מחשבות אשמח לשמוע מכם בתגובות מטה  🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי. צרו איתי קשר.

{ 2 תגובות… הוסף אחת }
  • עמית אדלר 12 בפברואר 2018, 18:08

    אחלה מאמר, אם כי אני חייב לתקן נקודה אחת: כתבת שקישורי dofollow הם הקישורים הטבעיים, לעומת קישורי nofollow. זה לא מדויק.

    שני סוגי הקישורים (nofollow ו- dofollow) יכולים להיות טבעיים או מלאכותיים. מה שקובע את ההבדל הוא גוגל.

    אם שמתי קישור בפורום כלשהו, והקישור רלוונטי לדיון ומתקיים כחלק מתשובה שנתתי אודות הנושא – הקישור יהיה טבעי למרות שהוא nofollow (כמו ברוב הפורומים).

    • רועי יוסף 12 בפברואר 2018, 20:22

      אתה צודק עמית. תודה על התיקון… 🙂

      קישורים טבעיים יכולים להיות nofollow ו dofollow. החלפתי את הביטוי ״קישורים טבעיים״ ל״קישורים סטנדרטים״.

השאירו תגובה

פעימות
Up!
redirect-after-submission-cf7
הפנייה לאחר שליחת טופס Contact Form 7

התוסף Contact Form 7 הוא אחד מהתוספים המעולים שקיימים ליצירת טפסים בוורדפרס. אומרים כי לתוסף...