הבנת הנתון ״משתמשים״ (Users) בגוגל אנליטיקס

על ההבדל בין משתמשים חדשים למשתמשים חוזרים בגוגל אנליטיקס.

ההבנה של כיצד גוגל אנליטיקס מתייחסת לנתון ״משתמשים״ אינה ברורה לרבים מכם סביר להניח. הנתון ״משתמשים״ או בלעז ״Users״ בגוגל אנליטיקס מציג עבורכם איפורמציה ומתאר לכמה משתמשים הייתה מעורבות באתר או באפליקציה שלכם.

כפי שמתואר בדוקומנטציה של אנליטיקס: ״על מנת שגוגל אנליטיקס תוכל לקבוע האם תנועה באתר שייכת למשתמש כזה או אחר, יש לשייך מזהה ייחודי לכל משתמש הנשלח כאשר מתבצעת פגיעה (Hit).״

אז כיצד גוגל אנליטיקס מגדירה ״משתמשים״?

במילים פשוטות, הנתון ״משתמשים״ הוא מספר האנשים החדשים והחוזרים שביקרו באתר שלכם במשך זמן מוגדר כלשהו. כאשר משתמש מבקר באתר בפעם הראשונה, נוצרת עוגייה (cookie) במחשב המשתמש ולזאת משוייך מזהה ייחודי כלשהו.

מזהה זה מאפשר לגוגל אנליטיקס לאפיין את האדם כמשתמש חדש (New User). אם אותו אדם חזר לבקר באתר שלכם בשלב מאוחר יותר הוא ייחשב בעיני אנליטיקס כמשתמש חוזר (Returning User).

אך ישנן סיטואציות בהן אותו אדם ייחשב כמשתמש חדש למרות שכבר ביקר באתר שלכם. למשל, אם ביקר ממכשיר אחר או מדפדפן שונה מהדפדפן בו השתמש בכניסה הראשונה, הוא יקבל מזהה ייחודי אחר בעוגייה חדשה עבור אותו דפדפן ספציפי. ניתן דוגמה:

  • אם אדם כלשהו ביקר באתר שלכם דרך מחשב נייד בעבודה, תווצר עוגייה עם מזהה ייחודי עבור דפדפן זה ואותו משתמש ייחשב כמשתמש חדש.
  • אם לאחר מכן אותו אדם יגיע הבייתה ויבקר שוב באתר דרך המחשב הביתי, תווצר עבורו עוגייה חדשה עם מזהה ייחודי אחר ובמקרה זה הוא ייחשב כמשתמש חדש לגמרי.

מעבר לכך, במידה משתמש כלשהו מחק את העוגיות בדפדפן ויבקר לאחר מכן באתר שלכם הוא ייחשב גם כן למשתמש חדש בעיני אנליטיקס, גם אם ביקר אצלכם קודם לכן מאותו מכשיר או דפדפן.

מדוע הנתון ״משתמשים״ חשוב?

הנתון ״משתמשים חדשים״ בגוגל אנליטיקס מאפשר לכם לראות את כמות האנשים שביקרו באתר שלכם בפעם הראשונה במשך פרק זמן מסויים. נתון זה מהווה אינדיקציה על הצלחתכם ביצירת משתמשים חדשים באתר אם אתם משקיעים מאמץ במרקטינג, נאמר משלמים עבור פרסומות ומשקיעים זמן בפרסום ברשתות חברתיות בכדי להשיג את אותם משתמשים.

הנתון ״משמשים חוזרים״ לעומת זאת מתאר את כמות האנשים שחזרו לאתר שלכם וביקרו בו יותר מפעם אחת. עבור אתרים המפרסמים תוכן באופן קבוע כמו בלוגים למשל, כמות גבוהה של משתמשים חוזרים יכולה להיות אינדיקציה כי המשתמשים מוצאים את התוכן שלכם כבעל ערך וחוזרים בכדי לצרוך עוד.

משתמשים חדשים לעומת חוזרים בגוגל אנליטיקס

גרף המתאר משתמשים חדשים (כתום) לעומת משתמשים חוזרים בסאבי בלוג בשנה האחרונה

האם מספר נמוך של משתמשים שלילי בהכרח?

מספר נמוך של משתמשים הוא כנראה ואינו חיובי במרבית המקרים, אך זה משתנה בין אתר לאתר. ולמרות שמספר משתמשים גבוה יותר הוא חיובי בדרך כלל, יש לקחת בחשבון את הזמן, האנרגיה והכסף שאתם מבזבזים בכדי להשיג משתמשים אלו ואף להבין כיצד אלו מבצעים אינטראקציה עם האתר.

למשל, אם אתם מבזבזים כסף על פרסומות המביא לכם 50 משתמשים חדשים אך אף אחד מהם אינו מומר (converting) למשתמש קבוע, כנראה והשקעתם כסף ולא קיבלתם את התמורה הראויה.

לעומת זאת, אם אינכם משקיעים כסף בפרסומות אך לאתר שלכם מגיעים אורגנית 20 משתמשים כאשר חמישה מאלו מומרים והופכים להיות משתמשים קבועים, הרי שזו סיטואציה חיובית יותר מכיוון וכמות המשתמשים הקבועים באתר שלכם גדלה.

אז באופן כללי עליכם לנסות ולהגדיל את כמות המשתמשים הכוללת באתר לאורך הזמן, משתמשים חדשים ומשתמשים חוזרים כאחד. טראפיק וכמות משתמשים הם אינדיקציה לגדילה של אתר, אך אין אלו בהכרח הנתונים החשובים ביותר והמטרה אליה עליכם לשאוף בעיניים עצומות.

כנראה שתשואה ומכירות יהיו נתונים חשובים יותר עבור חנות אינטרנטית וחנויות e-Commerce מאשר כמות המשתמשים המבקרים באתר בכל שבוע ולמרות הקשר בין השניים.

״משתמשים חדשים״ לעומת ״משתמשים חוזרים״

הבנת החלוקה של המשתמשים, כלומר אחוז המשתמשים החדשים לעומת החוזרים גם כן חשובה. יחס לא פרופורציונלי בין משתמשים חדשים לחוזרים יכול להצביע על מספר דברים באתר ובעסק שלכם.

ייתכן ונתון מספרי נמוך של משתמשים חוזרים בהשוואה לנתון מספרי גבוה של משתמשים חדשים יהיה סיטואציה סטנדרטית ונורמלית בתעשיות מסויימות. אך עבור תעשיות אחרות יכול זה לרמוז כי התוכן שאתם מציגים אינו מהדהד אצל קהל המשתמשים באתר שלכם.

  • למשרדי פרסום דיגיטליים או חנויות e-Commerce קמעוניות (B2C) חשוב יהיה להשיג משתמשים חדשים כמו גם משתמשים חוזרים בכדי לשמור על קהל הקוראים ובכדי להגדיל מכירות.
  • לעומת זאת, עבור חברת תוכנה המוכרת לעסקים אחרים (B2B) – השגת משתמשים חדשים הרבה יותר חשובה מאשר לשמור אלו כמשתמשים חוזרים מכיוון וכנראה שמטרתה של החברה הוא להשיג לקוחות חדשים המעוניינים לרכוש את אותו מוצר שהיא מספקת.

נספח – אופן הזיהוי של משתמשים בחישוב המדדים

כפי שציינו, בכדי לאפשר ל Google Analytics לשייך תנועה למשתמש, בכל התאמה או מעורבות מתבצעת שליחה של מזהה ייחודי המשויך לכל משתמש. המזהה יכול להיות קובץ Cookie יחיד של צד ראשון בשם ‎_ga‎ ובו שמור מזהה ההלקוח הייחודי באנליטיקס.

אפשרות נוספת היא שימוש בתכונה User-ID בשילוב עם מזהה הלקוח בכדי לאפשר זיהוי מדויק יותר של המשתמשים בכל המכשירים דרכם הם נכנסו לאתר. מידע נוסף על מזהים זמין במאמר Cookies וזיהוי משתמשים בדוקומנטציה למפתחים.

השורה התחתונה

כאשר אתם מביטים בנתון ״משתמשים״ בגוגל אנליטיקס, חשוב כי תבצעו הבחנה בין משתמשים חדשים למשתמשים חוזרים. תרצו לדעת כיצד כל אחד מסוגי משתמשים אלו מתנהג וכיצד משתמשים חדשים מומרים והופכים להיות קבועים.

עליכם גם להבין כי האינטראקציה של משתמשים שונה בהתאם לתעשייה ולסוג העסק שלכם. השגת משתמשים חדשים יכולה להיות חשובה יותר מאשר כמות גדולה של משתמשים חוזרים עבור חברות מסויימות, אך לאו דווקא עבור העסק שלכם…

אם אתם בעלי אתר וורדפרס ומעוניינים לדעת כיצד להטמיע את גוגל אנליטיקס באתר שלכם, תנו מבט בפוסט הטמעת גוגל אנליטיקס (Google Analytics) באתר וורדפרס.

 

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח וורדפרס, מאמין ביצירת הזדמנויות לעסקים קטנים, סטארטאפים נועזים ואנשים עצמאים לשנות את העולם. אוהב טיפוגרפיה, צבעים וכל מה שבינהם ומכוון לספק אתרי וורדפרס עם ביצועים גבוהים, תמיכה בכל הדפדפנים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

0תגובות...

השאירו תגובה

Up!